– Det är en win-win situation för staden och för Stormossen. Vasa stad går mot ett mer koldioxidneutralt samhälle och marknaden har äntligen kommit i kapp våra ambitioner. Av allt avfall förra året räknades endast 1,6 procent till deponiavfall, det vill säga restmaterial som inte lämpar sig för återvinning eller energiutvinning. Det visar på en stor miljömedvetenhet i staden, säger Håkan Anttila, styrelseordförande för Stormossen.

Gasbussarnas tankar är fästa uppe på taket och leder till motorn.

– Det är ganska intressant när de påminner mer om bensinmotorer eftersom de har tändstift, säger Mika Joku, trafikchef på Vasa Lokaltrafik.

Några av fördelarna med de nya bussarna är att de är tystare och är bättre på att hålla upp värmen för passagerarna. Totalt har 12 nya bussar satts i trafiken fördelat på linjerna 1-4 och 7-10.

I samband med lanseringen av de nya bussarna har Vasa Lokaltrafik satt i bruk en ny tjänst på sin webbplats. Via den kan man lätt se var bussarna är i realtid.

Seppo Rapo, stadsstyrelsens ordförande, hoppas att Vasaborna tar vara på de nya tillskotten i lokaltrafiken.

– Det är en evighetsfråga om bussarna ska kosta eller inte. I dagens läge betalas en stor del av utgifterna genom skattepengar. Om Vasa börjar använda mera lokaltrafik påverkar det prissättningen i långa loppet, säger Rapo.