Vuxna youtuber har sitt eget nätverk i Finland och det innehåll som de producerar skiljer sig märkbart från de yngre användarnas videor.

– Om man som 35-åring vill se på någon annans liv, så väljer man kanske hellre någon i min ålder än en 18-årig, säger youtubern Iriz Silander som grundat nätverket aikuistubettajat.

– Vuxna behandlar ofta föräldraskap och arbetslivet i sina videor. De kan lägga ut förlossningshistorier eller berätta om hur de fick sparken.

Nätverket erbjuder vuxna videomakare gruppsamhörighet och ett lätt sätt för publiken att hitta innehåll för de egna behoven och intressen – bland annat genom #aikustubettajat-taggen.

Maiju Kauppila som är med och gör videor på kanalen Tädit tubettaa (ungefär Tanterna gör Youtubevideor) säger att hon vill visa att ålder inte är ett hinder för att göra videor.

Humor utgör kärnan för kanalen.

– Vi tangerar också lite jobbigare ämnen, bland annat mobbning och menopaus.

Enligt Kauppila betyder ett eget nätverk för vuxna Youtubeprofiler inte att det skulle finnas ett glapp mellan unga och vuxna på Youtube.

– Unga youtuber är helt fantastiska. Det har varit ett nöje att lära känna dem på olika evenemang. De har tagit emot oss äldre med öppna armar.

Det samma säger Timo Kantola som driver en kanal med sitt eget namn.

– Skillnaderna finns i ämnesvalen. Unga gör videor för unga, vuxna för vuxna.

För Kantola betyder nätverket kamratskap och stöd. Vuxna har inte vuxit upp på nätet på samma sätt som de unga.

Nätverket för vuxna på Youtube har funnits i mindre än ett år, men de har redan blivit en viktig del av fältet. Nätverket har nu cirka 80 medlemmar. Silander representerar vuxna Youtubeartister i youtuberföreningen Tubecons styrelse. Vuxna youtuber har också en egen priskategori i Tubecon Awards-galan.

Att antalet vuxna youtuber har ökat har inneburit att nätverket nu har ett eget team som ansvarar för att svara på frågor på sociala medier, producerar innehåll i olika kanaler och godkänner eller avslår medlemsansökningar. Man ska vara äldre än 30 år och göra videor aktivt för att bli medlem. Det räcker inte att man publicerar någonting en gång på sex månader.

– Nuförtiden får vi in ansökningar varje dag, säger Silander.

En stor del av användarna på Youtube är unga och det syns också i tittarsiffrorna. De flesta som tittar på videorna är 20-åringar.

– Vi har ännu inte riktigt nått den målgrupp som vi gör videor för, säger Silander. Hon tror att vuxna youtuber blir populärare under de kommande åren på samma sätt som det redan skett i Sverige.

– Genombrottet är på gång.

Vardagen i centrum

  • På Youtube kan man driva en vlog, det vill säga en blogg i videoformat genom att skapa en egen kanal på Youtube.
  • De som gör videorna kallas för vloggare eller youtuber.
  • Videorna innehåller ofta berättelser om det egna livet, olika utmaningar eller så filmas vardagens gång.
  • De populäraste youtuberna tjänar pengar genom reklamsamarbeten, det vill säga genom att visa och marknadsföra produkter i videorna.
  • De flesta finländska youtuber som nått stor popularitet är 20-åringar. De allra populäraste har hundratusentals prenumeranter.
  • Det finns kring 10 personer i Finland som livnär sig på att göra videor på Youtube.
  • Cirka 80 över 30-åringar är med i nätverket för vuxna youtuber.
  • Youtube är den ledande videotjänsten bland sociala medier. Google äger tjänsten.