Harto Pönkä, facklitterär författare och expert på sociala medier, tycker att det är viktigt att man lär ut sociala medier i skolan. De unga behöver lära sig läsa innehåll av olika slag, producera innehåll och kunna agera i grupp. Det viktiga är ändå att vara kritisk och känna igen olika slags medieinnehåll såsom reklam, nyheter och falska nyheter.
Mycket av det man behöver kunna på sociala medier är det som människor alltid behövt kunna: växelverkan.
– Det är ofta det som traditionellt setts som uppfostran i hemmet, till exempel hur man ska bete sig mot andra, säger Pönkä.
Pönkä är utbildad klasslärare. Han ger exempel på hur man kan lära ut kompetens i sociala medier.
– En bra övning är att klassen tillsammans gör upp spelregler för sociala medier eller att var och en ställer upp de viktigaste principerna för sig själv: hur agerar jag på nätet och i sociala medier och hur använder jag min mobil.
I lågstadiet ingår sociala läromdel i läroplanen, även om de inte nämns direkt. De ingår särskilt i två helheter, it- och kommunikationskompetens samt multilitteracitet.
Sociala medier är en del av en bred kompetensmålsättning i läroplanen och det innebär att de behandlas i olika ämnen.
Men andra ord har alla lärare ansvar för att lära ut kompetens i sociala medier.
Specialexperten Jaakko Salo påpekar att det inte bara handlar om att lära ut, utan att det också är en fostringsfråga.
– Varje lärare har även i övrigt ett ansvar att fostra eleverna, säger Salo.
Sociala medier och annan digital kompetens är ännu inte integrerad i undervisningen så mycket som de enligt läroplanen borde vara, anser både Salo och Pönkä. Det råder även stora skillnader mellan lärarna vad gäller kompetensen, säger de.
Undervisningsrådet Arja-Sisko Holappa på Utbildningsstyrelsen håller med.
– Lärarnas kompetens i mediefostran eller hur mycket de själva använder sociala medier varierar säkert, det vill säga hur mycket erfarenhet de har i sin egen vardag och hur mycket de använder det i sin undervisning, säger Holappa.
Mer fortbildning behövs, anser hon. Hon påpekar att den ständiga utvecklingen innebär att det inte finns något slut på fortbildningsbehovet.
– Det kommer nya kanaler och redskap och även den pedagogiska användningen utvecklas.
Inrikes
10.9.2017
Skolan ska lära unga agera i sociala medier
En del av dagens medborgarkunskap är att använda sociala medier, säger specialexperten Jaakko Salo på lärarfacket OAJ.