Enligt konsumenternas intressebevakare ger Finnair inte en möjlighet för konsumenterna att få tillräcklig ersättning i samband med avbokning av flygresor, även om konsumenterna har rätt att få komplett ersättning.

Konsumentombudsmannen säger att Finnair erbjuder bland annat presentkort som uppgörelse och att presentkortens värde underskrider värdet på grundläggande ersättning. På så sätt vilseleder bolaget passagerare och förbiser deras rättigheter som konsumenter.

Konsumentombudsmannen kräver att marknadsdomstolen förbjuder den del av Finnairs verksamhet som anses vara lagstridig.

Enligt ombudsmannen förhandlade man länge med Finnair innan ärendet togs vidare till marknadsdomstolen, för att lösa frågan försonligt. Också Trafiksäkerhetsverket deltog i förhandlingarna.

Finnair tveksam till tolkning

Finnair förundras över konsumentombudsmannens beslut att dra bolaget till marknadsdomstolen för ersättningar för avbokade flygresor. Finnair säger att bolaget betalar ut kompletta ersättningar i de flesta fall där det skett ett tekniskt fel.

Tvisten gäller situationer där ett tekniskt fel som lett till förseningar har orsakats av planerings- eller tillverkningsfel. Finnair anser att man i dessa fall inte behöver betala ut grundläggande ersättningar till kunden, medan konsumentombudsmannen anser att man måste göra det. Båda parter motiverar sina åsikter med beslut som EU-domstolen fattat i liknande fall.