Scania nekar till anklagelserna och planerar att överklaga beslutet.

Scania ska enligt EU-kommissionens beslut under 14 års tid, 1997–2011, tillsammans med fem andra ledande lastbilstillverkare ingått i en kartell där priser riggasts och kostnader för ny teknik och strängare utsläppsregler påverkats.

– Tillsammans producerar dessa bolag nio av tio tunga lastbilar som säljs i Europa, säger Margrethe Vestager, EU:s kommissionär med ansvar för konkurrens, på en presskonferens i Bryssel.


Konkurrenterna gjorde upp

I juli förra året, fem år efter den första gryningsräden från EU-kommissionen mot de misstänkta kartellmedlemmarna, kom övriga tillverkare överens om en förlikning med EU-kommissionen. Scania valde dock att inte göra upp.

Konkurrenterna Daimler, DAF, Iveco och Volvo/Renault tog böter i storleksordningen 1 miljard euro (Daimler) och 670 miljoner euro (Volvo) och fick där en nedskrivning av det ursprungliga bötesbeloppet med 10 procent. Tyska MAN ingick också i kartellen, men slapp böter eftersom det var det bolaget som "tjallade" till kommissionen. En pikant detalj är att MAN och Scania är systerbolag inom VW-koncernen.

Totalt har EU-kommissionen utfärdat böter för 3,8 miljarder euro för kartellen.


"Vi är oskyldiga"

Dagens besked ändrar inte Scanias tidigare ståndpunkt.

– Vi anser att vi är oskyldiga. Vi har inte träffat några överenskommelser med övriga tillverkare när det gäller prissättning och vi har inte heller försenat introduktionen av nya motorer som uppfyller EU:s lagkrav om avgasutsläpp, säger Karin Hallstan, talesperson för Scania, till TT.

Konsekvensen av detta blir att Scania sannolikt kommer att överklaga.

– Vi behöver lite tid att gå igenom detta i sin helhet, men om ingen väsentlig ny information har framkommit i utredningen så planerar vi att överklaga, säger hon.

2016 reserverade Scania nästan 400 miljoner euro för att täcka förväntade böter, alltså avsevärt mindre än det nu utdömda bötesbeloppet.

– Den summan är det som reserverats och om den ska ändras vill jag inte spekulera om, säger Karin Hallstan.