En intresseförening ska – också den – börja jobba för att Teslas europeiska batterifabrik landar ­i Vasa. (VBL 10.1.)

Skeptikerna betonar att det som skulle tillverkas i gigafabriken är bilbatterier med betoning på bil. Därför vore exempelvis Tyskland, som har en omfattande bilindustri, ett mycket naturligare val för en europeisk batterifabrik än det avlägsna Vasa.

Som ligger i Finland, inte precis någon stormakt vad gäller biltillverkning, även om bilfabriken­ i Nystad kämpat på sedan slutet av 1960-talet. På 1980-talet gick det till och med riktigt bra, Saab ­efter Saab rullade ut från fabriken.

Skeptikerna påpekar att Teslas energiska och visionära vd Elon Musk i november lät förstå att den europeiska fabriken bör producera både batterier och bilar.

Optimisterna väljer att lägga betoningen inte på bil utan på batterier. Österbotten har oexploaterade litiumfyndigheter – litium är metallen som behövs vid batteritillverkningen – i Kaustby och Ullava. Förekomsten uppskattas vara den största i Europa och kunna stå för omkring tio procent av världsproduktionen.

Metallen kan också användas i samband med att man lagrar energi. Hur man effektivast gör det är en av de stora tekniska frågorna i en värld som försöker komma loss från fossila bränslen.

Men andra ord kan de österbottniska litiumförekomsterna komma att få stor betydelse också fast Teslafabriken skulle gå Österbottens näsa förbi.

Optimisterna kan hänvisa till att Elon Musk också sagt att det eventuellt kan bli både två och tre batterifabriker i Europa.

Förloras rond ett kan det gå att återkomma i rond två eller tre.

Elon Musk har lyckats med det en och annan föregångare inte lyckats med: att göra elbilen intressant och ”trendig” för en bredare konsumentskara. Och han ångar oförtrutet vidare – vad annat kan man vänta sig av en man som talar om att kolonisera Mars?

Produktionen av Tesla 3 ska inledas i år och när den väl kommit igång ska åtminstone en halv miljon ”Teslor” se dagens ljus årligen.

Att en kamp är svår att vinna är ingen orsak att låta bli att ge sig in i den. Lyckas det inte kan man åtminstone få andra positiva effekter.

Tesla Motors började för ett och ett halvt år ­sedan sälja ett anspråkslösare batteri än det en Teslabil kräver.

Batteriet i fråga, Powerwall, är avsett för både privatpersoner och företag. Det kan hängas på väggen i garaget och har där tre funktioner.

För det första: Det kan lagra el så att husägaren kan köpa elen när den är som billigast. För det andra, ifall huset har solpaneler: Det kan lagra elen från solpanelerna. För det tredje: Det kan fungera som ”back up” vid elavbrott.

Som sagt, fastnar inte den stora fisken kan en mindre göra det. En Powerwallfabrik, kanske?

Teslaoffensiven är för Vasaregionens del ett både­ lovvärt och intresseväckande sätt att visa framfötterna.