Har man rätt till en rullstolstaxi ska man få ringa den taxi man är van vid. Det är en av de förändringar som Vasas social- och hälsovårdsnämnd gör från och med oktober.

En annan förändring är att de som har färdtjänst får stiga ur taxin och göra snabba ärenden, och sedan fortsätta med samma bil.

De här två rättigheterna hör till det som togs bort när Vasas transportservice förändrade färdtjänsten den 1 juni. Det är också de som har lett till störst kritik.

Att man inte fick den chaufför man var van vid ledde i en del fall till missförstånd, och får man inte stanna till vid bankautomaten blir det dels onödig väntetid på en ny taxi och dels måste man använda fler av sina gratisresor.


Social- och hälsovårdsnämnden hörsammar kritiken genom att justera kriterierna för färdtjänst till vissa delar.

Till kritiken i början av sommaren hörde också att informationen var dålig och sen. Nu hoppas staden kunna informera bättre om de nya förändringarna.

Helt återgår man ändå inte till som det var förr. Har man inte rätt till rullstolstaxi ska man ringa taxicentralen för att få en bil. I själva verket var det inte heller tidigare tänkt att man skulle ringa en bekant taxi, men det blev en praxis.