Evenemangen i Vasaregionen drog sammanlagt nästan 400 000 besökare. Max Jansson på Visit Vasa är nöjd med statistiken eftersom den visar på att beslutet som togs för två år sedan, om att satsa mer på att understöda evenemang, har burit frukt.

– Det har snabbare än vi trott gett goda resultat, säger Jansson.

Han tillägger en förklaring till varför evenemangen är viktiga för Visit Vasa.

– Evenemangen är en del av turismen. Besökarna kanske kommer för evenemangets skull men det gynnar mycket fler eftersom de ska bo, shoppa och leva under evenemanget.

Även antalet övernattningsgäster under sommarmånaderna har ökat i Vasa. Efter flera år av nedgång är det glädjande att trenden svängt.

– Vi ser en ökning av speciellt svenskar, tyskar, asiater och britter. Alla dessa är målgrupper, utöver finländare, som vi fokuserat marknadsföring till. Alla samarbetspartners har bidragit till att den nedåtgående trenden bryts. Dock finns här mycket jobb att göra för att ökningen skall bli markant, konstaterar Jansson.

I augusti ökade även antalet besökare till bland annat i Saltkarets utkikstorn vid Svedjehamn. Visit Vasa har gjort en satsning på att bjuda in utländska bloggare, vilket säkert är en bidragande orsak till att besökarantalet ökade med 20 procent.

Samtidigt understryker Visit Vasa att det växande intresset för regionen självklart också beror på välfungerande turistföretagare som håller en god kvalitet på sina produkter.

– Detta ger oss råg i ryggen att fortsätta på den planering och marknadsföringsplan som gjorts samt det fina samarbete vi har i hela gamla Vasa län, säger Jansson.