Men han har flera gånger varnat för att man står inför den svåraste överlevnadskampen sedan bankkrisen på 1990-talet.

– Karhinen har gjort ett relativt gott arbete. Han har sett vart bankverksamheten är på väg, säger Timo Rothovius, professor i redovisning och finansiering vid Vasa universitet.

OP har brutit ny mark

Under Karhinens tid har OP tagit sig in på nya områden. OP köpte ut Pohjola-banken från börsen 2014, och i hälsobranschen har man etablerat sig med Pohjola Sjukhus. Karhinen har ofta talat om hur ägandet av egen bil ersätts med olika resetjänster. Det innebär att OP kan förlora intäkter från bilförsäkringar. Koncernen försöker kompensera det förmodade bortfallet genom att erbjuda digitalt kunnande och biltjänster, till exempel bildelning i huvudstadsregionen.

– OP gör goda resultat och vet inte var de ska göra av pengarna. Det finns också strategiska fördelar med utvidgningen, då man genom försäkringsverksamheten får kunder till det egna sjukhuset, säger Rothovius.

Marknadsföringsprofessorn Jaakko Aspara vid Hanken säger att vården, som fått kritik för att fungera helt på marknadens villkor, passar bra in i andelsverksamheten, där det inte finns något behov att maximera avkastningen av det placerade kapitalet.

– Också internationellt finns vårdbusinessen ibland i samband med försäkringsbolag, då de på ett naturligt sätt hänger ihop genom sjukförsäkringen, säger Aspara.

Har satsat på huvudstadsregionen

Aspara säger att Karhinen ser ut att ha försökt stärka OP i huvudstadsregionen, dit flyttrörelsen styr de provinsiella andelsbankernas kunder. I huvudstadsregionen har OP enligt Aspara lyckats bra med att skaffa sig kunder och öka sin marknadsandel både bland personkunder och företagskunder.

Den nya verksamheten, Karhinens iver i sociala medier och synliga reklamkampanjer för till exempel amorteringsfria månader har gång på gång fått uppmärksamhet i medierna.

– OP har försökt ta rollen och imagen som digital föregångare och har lyckats med det, säger Aspara.