Den anställda som ansvarar för affärens verksamhet gjorde sig skyldig till diskriminering då hen inledningsvis vägrade släppa in tre personer i affären utan närvaro av en väktare och slutligen gav personerna begränsad service.

Då de målsägande närmade sig affären hade butiksbiträdet mött dem vi dörren för att hindra dem från att komma in. De målsägande upplevde händelsen som förödmjukande, särskilt på grund av upplevelsen hos den yngsta i sällskapet som bara var 14 år gammal.

- Domen påminner om att serviceproducenter inte har ovillkorlig rätt att välja sina kunder – att tillhöra en viss grupp får inte sätta en person i en ojämlik ställning. Det är också bra att offren får både gottgörelse för diskriminering enligt diskrimineringslagen och skadestånd, säger diskrimineringsombudsman Kirsi Pimiä.

Motparten blev på grund av diskrimineringen tvungen att betala 1 240 euro böter, gottgörelse till målsägande om sammanlagt 3 000 euro, 1 500 euro i skadestånd för lidande och rättegångskostnader för 2 400 euro.