Fortsatta tvister i pensionsfrågan

Publicerad 29 januari 2010 kl. 16:47. Senast ändrad 29 januari 2010 kl. 16:47

Fortfarande finns det ingen lösning i sikte för de redan utdragna pensionsförhandlingarna. Arbetsmarknadsorganisationernas chefer besökte statsrådets borg på fredagen och informerade finansminister Jyrki Katainen (Saml) och statsminister Matti Vanhanen (C) om att förhandlingarna nu står stilla.

Statsminister Vanhanen arrangerade en kort presskonferens efter mötet med arbetsmarknadsorganisationernas ledare.

-Det är onödigt att pressa dem, de vet mycket väl hur viktigt det är att finna en lösning med tanke på framtiden. De är säkert lika oroade som regeringen. Jag påpekade att det rätta ögonblicket är nu och att det skulle löna sig att dra nytta av det, säger Vanhanen.

Regeringen hade inga konkreta råd till förhandlarna, bara ett allmänt positivt understöd.

-Jag och Katainen sade att det är bara att ringa, om man under veckoslutet kommer på några potentiella öppningar som kräver regeringens samverkan, säger Vanhanen.

Målet med pensionsförhandlingarna är att höja pensionsåldern med tre år. Arbetsgivarna vill slopa pensionsslussen, men det vill inte arbetstagarna.

-Vi utgår från att pensionsreformerna är genomförda redan tidigare och att vi nu borde koncentrera oss på att utveckla arbetslivet, säger Mikko Mäenpää, ordförande för FTFC.

Vd:n för Finlands Näringsliv Leif Fagernäs ville inte uttala sig om en hurudan kompromiss arbetsgivarna skulle vara färdiga att acceptera.

-Förhandlingar är förhandlingar, och slutresultatet blir vanligtvis sådant att ingen är nöjd. Vi får se hur det blir, säger Fagernäs.

Meningen var att arbetsmarknadsorganisationernas pensionsförhandlingar skulle vara slutförda inom januari. Nu kommer de att fortsätta ännu ett tag. På måndag ska cheferna för organisationerna träffa Vanhanen igen.

FNB

Diskussion

Skriv kommentar

Den här diskussionen har 17 inlägg.

Kommentar

Varför får inte arbetstagarna själv bestämma när de går i pension, låt pensionsåldern co pensionen storlek variera enligt arbetstagarnas önskan.

Låt i stället de unga komma in i arbetslivet, de har inte det lätt i dessa tider när de går arbetslösa efter att de har utbildat sig och kanske har studieskulder och har kanske också bildat familj.

Tänk er själva i deras sitaution.

kontoristen 29.1.2010 kl 18:06
Samma åsikt (6)     Annan åsikt (1)
Kommentar

Det är ju redan överenskommet att en anställd har rätt att enligt eget val kan gå i pension tidigast vid 63 års ålder eller senast vid 68 års ålder. Problemet är att arbetsgivarna tvingar de anställda att avsluta sin tjänstöring / sitt arbete tidigare än de anställda önskar.

Pension från 63 år 29.1.2010 kl 18:14
Samma åsikt (5)     Annan åsikt (2)
Kommentar

Håller helt med ettan! Pensionslagen borde utformas så att den blir mera individuell! Varje individ har olika förutsättningar, så det borde finnas många olika pensions trappor att välja på! Från femti till sjuttio och allt där emellan!

NB. 29.1.2010 kl 18:23
Samma åsikt (6)     Annan åsikt (2)
Kommentar

Förstår man hur pensionssystem är uppbyggt, så förstår man också att pensionsåldern måste höjas.

Pensionärerna lever på de pengar vi arbetande betalar in. Så är det idag, och värre blir det längre fram. Om folk börjar hoppa av arbetslivet, blir det fler som får pension, och färre som är med och betalar.

Det absolut viktigaste är att minska arbetslösheten, så att betlarna blir fler.

Varken regeringen, facket eller arbetsgivarna kommer att våga lyfta katten på bordet, att pensionssystemet är i grunden felaktigt.

29.1.2010 kl 18:53
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Vi behöver mera folk som jobbar, javisst! Men var är det tänkt att dom skall jobba då många företag och industrier flyttar ut sin produktion till låglöneländer?

29.1.2010 kl 20:02
Samma åsikt (2)     Annan åsikt (0)
Kommentar

"Pensionärerna lever på de pengar vi arbetande betalar in." SÅ kan man väl inte uttrycka saken ! Visst ÄR det ju så o så har det alltid (nåja) varit o högst trolig är det också så i framtiden med. Men har man betalat pensionsavgifter i snart 40 år så vill man ju gärna ha nån nytta av dem också ! Mera arbetsplatser behövs ju, det är ju helt klart, nu o framöver, nån ska ju betala pensionerna till dagens arbetande också...

Arbetande 29.1.2010 kl 21:16
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Ni vet väl att vi som har jobb snart kommer att försörja 4 andra.Alltså 5 personer skall leva på min lön.

Ni vet väl också att det privata pensionsförsäkringarna ändrades i höstas.Regeringen beslöt att höja den lägsta pensionsåldern för dessa försäkringar från 62 till 63 år(lägsta gällande pensionsålder)men man gjorde en ändring i formuleringen i stadgarna också genom att införa orden (lägsta gällande pensionsålder)sparar ni nu inför en oviss framtid.Nästa gång pensionsåldern höjs kommer också er försäkring att skjutas på framtiden.67 70 eller kanske det blir ledigt först när vi inte orkar mera?

Men känner jag rödingarna här rätt faller de dem i smaken bidrag skall ju bara den ha som behöver det i alla fall om man följde med inläggen under diskussionen om barnbidragen

Finland Finland Finland vart är du på? väg?

Rd 29.1.2010 kl 21:22
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (1)
Kommentar

Min avsikt är inte att ni skall sluta spara men gör det med skattade pengar och utan avdrag.Så kan ni leva på pengarna när ni själv vill e

Rd 29.1.2010 kl 21:27
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Som vanligt börjar man i fel ända.Förut klarade man av det mesta med lite god vilja och förnuft.Arbetsplatser fanns i överflöd.

I dag skall det vara tillstånd på tillstånd och så skall man skola sig och gå på kurs för att någon slipsnisse skall försöka lära en något som man håller på med dagligen.Och då skall allt dessutom massproduceras till underpris.Inte många har viljan att ens försöka under rådande omständigheter.

Baybay Finland!

Rd 29.1.2010 kl 21:42
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Varför koncentrerar man sej inte på att få in ungdomar i arbetslivet ? Varför ökar ungdomsarbetslösheten lavinartat ? Varför går invandrarna arbetslösa och lyfter statsbidrag ? Varför stänger företagen sina fabriker i Finland och flyttar utomlands? Nog är politiken totalt horribel om vi ska ha ett samhälle där gamla människor skall tvingas försörja unga friska människor. I andra kulturer är tänkandet tvärtom - unga friska människor i bästa arbetsför ålder skall ta hand om de äldre.

Det är inte ungdomarnas fel att det blivit så här - det är politikernas totala oförmåga att förstå sej på hur arbetsmarknaden fungerar.

För mej är det en gåta att ingen politiker ens nämnt möjligeten att sänka arbetsgivaravgifter rejält för anställning av unga personer. Det är ju så enkelt och uppenbart vad som då kommer att ske - jo ungdomar kommer in i arbetslivet, de äldre får slussas ut i pension som de ju vill och är förtjänta av. Detta är bara en av många åtgärder som kan göras för att minska arbetslösheten. Skärpning, politiker - tänk till och våga rubba gamla strukturer.

Frustrerad över blinda politiker 30.1.2010 kl 07:57
Samma åsikt (2)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Till kommentar # 4 : Dom som har arbetat i snart 50 år och gått i pension har nog själva minsann tjänat lös sin pension ! Det behöver nog ingen annan göra !!

Att det sedan är en sniken pension som betalas med detta pens. system är en annan sak som borde rättas till !!

brylles 30.1.2010 kl 16:14
Samma åsikt (2)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Förutsättningar för ett arb. liv är ju att det finns arbete. Det är detta som kommer i första hand.

Att sedan dom som inte orkar med dagens hårda arb. tempo p.g.a. sjukdom , måste få gå tidigare i pension och ge plats åt dagens ungdom så att dom inte försoffas .

brylles 30.1.2010 kl 16:21
Samma åsikt (3)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Pensionspengarna kommer nog från staten som håvar in dem från höger och vänster. Min månatliga skatt räcker inte ens till mina föräldras pension, och när bara hälften av Finlands befolkning arbetar så har vi ett jättekaos framför oss. Men de röda vill bara dela ut mera och mera.

Pensionssystemet är så invecklat att medbrorgarna skulle revoltera om de visste hur deras skattepengar slösas bort.

Kunde ÖT göra ett reportage om timlönens väg från stämpelklockan till bidragslyftarens konto. Skulle vara intressant.

Snart ihjälarbetad 30.1.2010 kl 17:52
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Ta bort arbetsgivaravgiften så ska anställa 2 till på måndag.

Mats 30.1.2010 kl 20:18
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (1)
Kommentar

Mats

Är det inte denna avgift som betalar barnbidrag sjukledighet med mera?

Rd 30.1.2010 kl 22:45
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Rd: Så enkelt är det nog inte.

Håller med Mats - jag skulle faktiskt anställa 4 arbetslösa till direkt om arbetsgivaravgifterna sänkes betydligt för unga personer och dessutom en allmän arbetstagar-karensdag införs för sjukskrivning.

Vad blir resultaten ? Vi får bort 2+4 = 6 personer ur arbetslöshetsregistret. Dessa 6 personer betalar inkomstskatt och betalar via sina familjers ökade konsumtion mervärdesskatt - skatter som används till att bekosta barnbidrag och andra Kela-utgifter ... hjulen börjar rulla, företagens konkurrenskraft ökar, och de sjuka och gamla för sin rättmätiga pension.

Företagaren 31.1.2010 kl 10:52
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (0)
Kommentar

arbetsgivaravgifter är samma som socialskyddsavgifter

Det är sant att det är för dyrt med alla kring kostnader med att ha anställda.Jag tycker också att det skall införas karensdagar när man är sjuk men i stället för 1 skulle det få vara 3 dagar och jag är anställd.

Rd 31.1.2010 kl 11:54
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (0)