Forskare: Övergång till vintertid skadligt

Publicerad 1 januari 0001 kl. 00:00. Senast ändrad 20 oktober 2008 kl. 09:50

Att flytta klockan fram och tillbaka mellan sommar- och vintertid är skadligt för hälsan. Detta säger Folkhälsoinstitutets sömnforskare Tuuli Lahti och Timo Partonen.

Natten mellan lördag och söndag tar sommartiden slut och klockorna ska flyttas en timme bakåt. Tuuli Lahtis forskning visar att nattsömnen för annars helt friska människor störs i flera dygn efter tidsomställningen, skriver Helsingin Sanomat i dag.

Enligt undersökningen finns det kvällspigga människor som inte under hela sommaren återhämtar sig från att bli tvungna att stiga upp en timme tidigare.

Speciellt småbarnsföräldrar som annars också får för lite sömn lider av omställningen på våren, säger Lahti till HS.

På hösten lider morgonpigga människor och de som lider av mörkertidsdepression. Morgonpigga vaknar ännu tidigare och personer som lider av depression har i regel längre biologiskt dygn.

Överlag är den nya dygnsrytmen svårare för ungdomar och kvinnor att anpassa sig till.

Lotta Lappinen lotta.lappinen@hssmedia.fi

Diskussion

Skriv kommentar

Den här diskussionen har 42 inlägg.

Kommentar

Stämmer helt! Håll vintertid hela året så hålls vi piggare och slipper flytta klockan fram och tillbaka! :)

gäsp 20.10.2008 kl 09:06
Samma åsikt (88)     Annan åsikt (74)
Kommentar

Behövs ingen forskning till detta.

Jag har alltid märkt att det är så.

Man borde sluta med etta galna hoppande "i tiden"det är ju ofta skadligt för klockorna också.

Vintertid eller normaltid som det är är nog bäst men det bästa vore att avsluta eländet helt fast man då som kompromiss i värsta fall kunde ha sommartid året om.

Humpus 20.10.2008 kl 09:24
Samma åsikt (42)     Annan åsikt (47)
Kommentar

I så fall lever jag nog väldig farligt då jag varje helg ställer väckarklockan på 9:00 i stället för 7:00 som in i veckan. Jag vill inte ens tänka på vilka skadliga effekter en krogkväll medför ;)

Jag kan inte tro att en timmes ändring varje vår och höst har värst stor effekt på hälsan.

John Blund 20.10.2008 kl 09:36
Samma åsikt (37)     Annan åsikt (23)
Kommentar

Till #2:

"..ofta skadligt för klockorna också".

Ursäkta VAH??!!

X 20.10.2008 kl 09:56
Samma åsikt (18)     Annan åsikt (11)
Kommentar

John Blund:

Vad har en krogkväll med det här att göra??

20.10.2008 kl 09:58
Samma åsikt (18)     Annan åsikt (35)
Kommentar

jag tror att alla klarar av detta fenomen två gånger i året, det finns så mycket annat som säkert påverkar oss mera negativt än detta.

biggan 20.10.2008 kl 10:07
Samma åsikt (26)     Annan åsikt (10)
Kommentar

En timme, det handlar om en ynklig timme. Med andra ord så när helgen kommer och man kanske sover en eller två timmar mera eller mindre så skadar det hälsan. Inte ens chans i världen att jag tror att det påverkar en människokropp på ett negativt sätt.

Danne 20.10.2008 kl 10:19
Samma åsikt (24)     Annan åsikt (16)
Kommentar

Svar på frågan:

"Vad har en krogkväll med det här att göra??"

Jag syftade på att en krogkväll ofta justerar dygnet med mer än två timmar. Det vill säga, en krogkväll medför ibland en lite längre sovmorgon. Jag brukar åtminstone inte stiga upp klockan 7:00 efter att ha varit ut på krogen. Jag trodde det skulle säga sig självt, ursäkta.

John Blund 20.10.2008 kl 10:20
Samma åsikt (18)     Annan åsikt (9)
Kommentar

Jag har då aldrig pratat med någon människa som gillat denna klockomställning.Men som vanligt bryr sej ju inte våra politiker i vad folk tycker.Nu ,då vi får normaltid,så kunde gärna få vara sista gången som tiden ändras.

20.10.2008 kl 10:49
Samma åsikt (26)     Annan åsikt (13)
Kommentar

Vi kunde ju ha samma tid som resten av Europa (Central European Time), eller samma som i Sverige året om. Och utan att ändra till sommar/vintertid.

Nordiska länder 20.10.2008 kl 10:56
Samma åsikt (27)     Annan åsikt (10)
Kommentar

Nu ska ni inte konstra, tro på forskaren bara.

Hödu Wah, har du aldrig lämnat med knoppen i handen när du ställt tiden på armbandsuret, det är inte alls ovanligt att klockorna går sönder av detta.

Varför skulle inte det samma gälla människor!

Humpus 20.10.2008 kl 11:05
Samma åsikt (13)     Annan åsikt (8)
Kommentar

År 2005 befann jag mig några veckor i republiken Kazakstan. Fast det på många sätt kan verka som ett u-land jämfört med våra länder så gör de mycket forskning och är väldigt måna om barns hälsa. De har tagit bort sommar/vinter-tid pga att de kom fram till att barn mådde sämre av tidskiftet. Undersökningen baserade sig på både hälsa och prestationer i skolan. De konstaterade det här var inte bra och tog helt enkelt bort det. Jag har inte hört om nån liknande undersökning i Finland, vet någon?

C-A 20.10.2008 kl 11:21
Samma åsikt (22)     Annan åsikt (4)
Kommentar

Hur kan jag som skiftesjobbare överhuvudtaget vara vid liv än?

5-skift 20.10.2008 kl 11:41
Samma åsikt (18)     Annan åsikt (10)
Kommentar

Antagligen rubbas kroppens dygnsrytm mer av dagsljus och nattmörker, än av en timmes ändring i sovtiden. Då förhållandet dagsljus/nattmörker varierar från 22h/2h på sommaren till 6h/18h på vintern, så har timmen som ändras lite betydelse och kunde lika gärna slopas. Det är ju inte värst roligt att ställa om klockorna(speciellt inte om man glömmer).

(dagsljus/nattmörker -förhållandet är grovt uppskattat)

John Blund 20.10.2008 kl 12:11
Samma åsikt (8)     Annan åsikt (4)
Kommentar

Inte skall vi klaga om att vi skulle ha dålig ekonomi eller så när det finns pengar att kasta på sådan forskning... huhh huhh.........

Snart blir väl någon idiot professor i "Sommar och Vintertids ändrande..."

mörkret 20.10.2008 kl 12:28
Samma åsikt (13)     Annan åsikt (2)
Kommentar

#11 då du jobbar 5-skift så har du med alla lediga dar tid på dej att svänga dygnet efter hur det passa dej.Försök som omväxling jobba 3-skift,så kommer du nog underfund med att det inte är så bra med vinter/sommartid.

20.10.2008 kl 12:39
Samma åsikt (9)     Annan åsikt (2)
Kommentar

Varför har inte hela världen samma tid? min klockradio får alltid fnatt vid vinter respektive sommartid. Kan bero på att jag glömmer ställa in tiden. Kan man inte fixa automatisk uppdatering på klockradion?? skulle minska chanserna att få sparken den dagen! =)

klockproblem 20.10.2008 kl 13:15
Samma åsikt (4)     Annan åsikt (10)
Kommentar

ja..a, de må ja säja

vad finns det som folk inte vill gnälla om

knällspik 20.10.2008 kl 13:17
Samma åsikt (8)     Annan åsikt (13)
Kommentar

Detta borde fackföreningarna uppmärksamma vid nästa förhandling runt "det runda bordet, med vassa hörn".

Skiftesarbete är såpass skadligt att man konstant mår illa av detta rytmbyte, för besväret får man inom metallförbundet 1,03€ kvällstid och nattetid t.o.m 1,90€. Enligt forskningsresultat förkortar detta ständiga rytmbyte en människas liv med ca. 10 år. Så nog är det värt mödan minsann. Att svänga klockan en timme hit eller dit vår och höst är en ren bagatell i sammanhanget, men det drabbar ju även tjänstemän så saken faller ju i en annan dager.

20.10.2008 kl 14:06
Samma åsikt (11)     Annan åsikt (5)
Kommentar

Jetlag av vintertid, giv mig styrka. En timme hit eller dit lär väl inte rubba dygnsrytmen destomera.

20.10.2008 kl 15:06
Samma åsikt (6)     Annan åsikt (5)
Kommentar

Till #10 och 17.

Som bekant är jorden rund, och snurrar kring sin axel medan solen står stilla. Detta medför att solen tycks röra på sig över himlavalvet, och därmed stiger upp i öster på morgonen och går ner i väster på kvällen.

Om ni vill att hela världen ska ha samma tid medför det att vi kanske skulle ha "dag" då det är becksvart ute och "natt" när solen skiner. Är det det ni vill kanske?? Skulle det störa er dygnsrytm mindre?

Personligen är jag hellre vaken då solen skiner.. Människor har stigit upp på samma gång som solen i årtusenden före klockan uppfanns. Jag har aldrig störts av klockans flyttande fram och tillbaka, det är ju bara skönt nu på kommande söndag att bara vända sida och somna om när man har en extra timme på morgonen.

Cotton 20.10.2008 kl 15:42
Samma åsikt (16)     Annan åsikt (4)
Kommentar

Varför inte sommartid hela år?

Då skulle de ju vara iallafall lite ljust, då man kommer från jobbet, i december. De e ju ändå mörkt på morgonen, oberoende om man hade vinter- eller sommartid.

M 20.10.2008 kl 16:36
Samma åsikt (21)     Annan åsikt (2)
Kommentar

Håller helt med Kommentar # 15. Finns det faktiskt inget viktigare att lägga pengar på en forskning om vinter/sommartid!

ljuset 20.10.2008 kl 16:37
Samma åsikt (5)     Annan åsikt (1)
Kommentar

#21 Eftersom solen styr det hela,så skall väl människan överhuvudtaget blanda sej i genom att flytta kolockan fram och tillbaka.

20.10.2008 kl 16:49
Samma åsikt (5)     Annan åsikt (1)
Kommentar

Undrar hur jag överlevt som jobbat 3-skift och heltid sedan 1970:)

Finns det inte viktigare saker att forska kring?

20.10.2008 kl 17:36
Samma åsikt (7)     Annan åsikt (1)
Kommentar

Övergång till sommar/normaltid lär spara mycket energi och medföra en stor nationalekonomisk vinning.

Det finns en orsak 20.10.2008 kl 18:02
Samma åsikt (5)     Annan åsikt (4)
Kommentar

Håller med Kommentar # 22.

Sommartid hela året skulle vara bäst!

sommartid 20.10.2008 kl 18:27
Samma åsikt (13)     Annan åsikt (3)
Kommentar

Nästa forskare kommer till att det är hälsosamt!

forskare 2 20.10.2008 kl 18:33
Samma åsikt (6)     Annan åsikt (2)
Kommentar

1 timme hit eller dit spelar väl ingen roll,samma sak med fullmåne att folk inte får sova,är man trött sover man.

Maria 20.10.2008 kl 19:47
Samma åsikt (5)     Annan åsikt (11)
Kommentar

Helt fullständigt självklart och naturligt att det är dumt och skadligt flytta klockan av och an. Sverige-tid året runt så man kan se alla deras sena program på TV:n :-)

20.10.2008 kl 19:56
Samma åsikt (8)     Annan åsikt (5)
Kommentar

var tredje finländare lider av sömnproblem, i ett sådant land borde politikerna definitivt lägga stopp för otyget med klocksvängandet. varje gång tar det ju minst en vecka innan den som är känslig är som folk igen.

Dessutom, alla som har haft en bebis borde ju hata bytandet av tid. Endera börjar barnet vakna alldeles för tidigt och trakassera resten av familjen eller så vill det aldrig somna in på kvällen den närmaste tiden efter tidsbyte och tro míg, om föräldrarna från förr är halvdöda av sömnbrist känns det som en rätt big deal.

avskaffa! 20.10.2008 kl 20:25
Samma åsikt (9)     Annan åsikt (2)
Kommentar

Till # 29

Sommar- och vintertid stör mig inte, det gör däremot mångubben. Det spelar ingen roll hur trött jag är, jag sover ändå inte. Men man dör inte av att vaka några nätter i månaden, får väl i alla fall vara tacksam så länge det inte börjar växa ut huggtänder och hår i ansiktet.

Varulvskan 20.10.2008 kl 21:10
Samma åsikt (4)     Annan åsikt (1)
Kommentar

Eftersom det finns så många som vill ha bort klockomställningen tycker man att de som anser det inte spelar nån roll en timme hit eller dit kunde stöda eländets avskaffande.

Inte är det väl ändå så att man vill plåga andra som lider av det?

Humpus 20.10.2008 kl 21:20
Samma åsikt (7)     Annan åsikt (3)
Kommentar

Inte påverkas sömnen av att ändra klockan två gånger om året. Däremot är det irriterande och onödigt.

Kunde de inte kompromissa att man börjar använda halvtimmen mellan sommar- och vintertid istället och aldrig behöva vrida om klockan. Alltså när klockan är 12.30 vrids den till 12.00 och så får det förbli?

Annars har ju en sånhär bagatellnyhet väckt så mycket diskussion att det nästan kunde bli en av de viktigaste valfrågorna till nästa riksdagsval.

20.10.2008 kl 23:02
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (5)
Kommentar

Låt bli att flytta fram klockan på våren så blir Finland automatiskt på samma tid som resten av väst-Europa.

21.10.2008 kl 00:55
Samma åsikt (7)     Annan åsikt (7)
Kommentar

vad löjligt att en timme hit eller dit skulle betyda nåt, jag stiger opp kl 05.00 var tredje vecka, sover till ca kl 8.00 var tredje vecka, var tredje vecka sover jag på dagtid. Det finns viktigare saker här i livet än att gnälla över sommar/vintertid.

3-skift

3-skift 21.10.2008 kl 05:27
Samma åsikt (7)     Annan åsikt (2)
Kommentar

Sommar/vintertid stör mej inte men däremot forskarnollor som det tycks finnas obegränsad mängd av idag. Om man följer med tidningarna kommer det nästan dagligen dylika påstående som kallas forskningsresultat.

HN 21.10.2008 kl 09:00
Samma åsikt (3)     Annan åsikt (6)
Kommentar

Jag har alltid tyckt att övergången till vintertid är farligt för hälsan.

Låt oss behålla sommaren och dumpa vintern!

:-P

Roland 21.10.2008 kl 11:04
Samma åsikt (8)     Annan åsikt (3)
Kommentar

Vår dygnsrytm styrs till väldigt stor del av dagsljuset. Bristen på dagsljus under vintern spelar nog en mycket större roll än omställningen sommar/vintertid.

Som en tumregel när man reser brukar man ange att det tar ett dygn att justera vår biologiska klocka, per timme tidsomställning.

Vissa personer har svårare att justera sin klocka men efter ett par dagar bör alla vara OK.

Jonne 21.10.2008 kl 11:10
Samma åsikt (7)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Kanske ägna lite energi åt hälsovådliga faktorer som stress, sömnbrist, diabetes, inaktivitet och övervikt?

Jag tror inte att vintertiden är ett av de större russinen i "hälsokakan"...

21.10.2008 kl 13:01
Samma åsikt (6)     Annan åsikt (3)
Kommentar

HAHAHA !!!

vafö sku he inverk på hälsan?

på söndaga stigär ja upp kl.2 på dan å på måndan kl. 06:40..

jå, he e kanksi int så bra, men en tiim hid elä tid har INGEN betydels.. :P

löjlit att nan lägger tid å penga på na onödi forskning...

tony 22.10.2008 kl 00:06
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (2)
Kommentar

Sommartiden infördes för att de som jobbar skulle får "mera tid" att njuta av den ljusa tiden på dygnet... Intelligent eller hur? Den som uppfunnit fenomenet skulle ha nobelpris i dumhet. Själv skall jag upp ur sängen 04.50 varje morgon och när sommartiden drabbar oss är det alltså i praktiken 03.50 jag kliver upp. Första veckan är ett h-vete och ofta bryter förkylning o.dyl. ut. Immunförsvaret kollapsar. Min åsikt är att det inte finns något vett eller sans i att ställa om klockan alls. Det måste kosta samhället enorma summor och det är verkligen tveksamt vem som "njuter".

Morran 22.10.2008 kl 08:36
Samma åsikt (3)     Annan åsikt (2)