Få fick asyl i Finland

Publicerad 1 januari 0001 kl. 00:00. Senast ändrad 8 december 2009 kl. 20:47

Ungefär 740 sökande beviljades asyl i Finland i fjol. De utgjorde mindre än en procent av de cirka 76.300 personer som under året beviljades asyl i ett EU-land.

Uppgifterna framgår av asylstatistik som Eurostat gav ut på tisdagen.

Bäst på att ge flyktingar asyl var Frankrike, Tyskland och Storbritannien. I vart och ett av de här länderna fick över 10.000 asylsökande en fristad. Sverige var femma på listan med närmare 8700 bifall på asylansökningar.

I Estland, Lettland och Slovenien godkändes färre än tio asylansökningar under fjolåret.

Av de som beviljades asyl inom EU var irakierna den största gruppen, följda av somalier, ryssländare, afghaner och eritreaner. Irakierna var den största gruppen även i Finland, där de följdes av somalier och afghaner.

FNB

Diskussion

Skriv kommentar

Den här diskussionen har 54 inlägg.

Kommentar

tur för dom som fick asyl.men de som är utan pengar,pass,mat å hem de ligger kvar i nån mörk gränd i dessa länder. utan pass å pengar kommer de ingenstans.

8.12.2009 kl 20:53
Samma åsikt (7)     Annan åsikt (1)
Kommentar

alltför många fik asyl i finland borde artikeln lyda.

barbarossa 8.12.2009 kl 21:16
Samma åsikt (19)     Annan åsikt (46)
Kommentar

Hur många är de som prövar lyckan då av alla asylsökanden? En nation som har mindre än en promille av världens befolkning (samt ett verkligt bistert klimat som kräver enorma ekonomiska resurser) har begränsade möjligheter att hjälpa andra.

8.12.2009 kl 21:17
Samma åsikt (2)     Annan åsikt (6)
Kommentar

Tyskland, Frankrike och Storbritannien har vardera 82, 62 och 61 miljoner invånare. Med tiotusen beviljade asylsökningar per land blir det en asylsökande per 8200 invånare för Tyskland och en per 6100 invånare i de två andra länderna.

Finland har 5 miljoner invånare och beviljade ett asyl per 6800 invånare. Alltså fler i relation till Storbritannien och inte långt från Tyskland och Frankrike. Finlands befolkning är dessutom ganska exakt en procent av hela EUs befolkning och vi beviljade en procent av alla asylsökningar i EU.

Så vi har väl tagit in en rätt så lagom mängd asylsökande. Åtminstone ska vi inte skämmas att vi beviljar för lite asyl.

JL 8.12.2009 kl 21:30
Samma åsikt (6)     Annan åsikt (2)
Kommentar

Fy för äkta österbottnisk missunsamhet och intolerans. Fyyyy! Vissa är mogna att drabbas av katastrof, våld, svält, hot, fattigdom och krig och tvingas av hus och grund.

8.12.2009 kl 21:37
Samma åsikt (2)     Annan åsikt (5)
Kommentar

Vad tycker ni övriga läsare om en sånhär tanke?

En obligatorisk civiltjänstgöringstid åt asylsökande och invandrare, där de sätts i arbete åt staten:

Meningen med civiltjänstgöringsplikten skulle vara att de arbetar och lyfter dagpeng.

Dagpengen beskattas med 22% moms. De beskattade pengarna går till flygbiljetter och övriga kostnader.

Efter de 2 åren som civiltjänstgörare skulle en ny ansökan om asyl lämnas in,

om asylsökande inte har ett fast jobb:

- Möjlighet att förlänga civiltjänstgöringstiden med 2 nya år.

- Möjlighet att åka hem eller byta land,

(kostnader som biljetter och liknande: skulle tas från civiltjänstgörarens dagpeng i form av 22% skatt.)

Om asylsökande har ett fast jobb:

- En arbetsgrupp gör ett beslut.

Med denna metod skulle asylsökande få trygghet, arbetserfarenhet samt skattebetalarna skulle vara nöjda.

arbetslös 8.12.2009 kl 21:44
Samma åsikt (8)     Annan åsikt (2)
Kommentar

alldeles för mycket med tanke på den ekonomiska katastrof som finland genomgår i dagens läge vi har nog med oss själva

den moderna tidens torpare 8.12.2009 kl 21:49
Samma åsikt (5)     Annan åsikt (7)
Kommentar

Under kriget så skickade Finland många utomlands där dom togs emot.Som Sverige tex och det var många barn. Nu är det Finlands tur att hjälpa. Men en mer Ego trippad nation får man leta efter. Jag tror afrikanska länder är bättre.

roy 8.12.2009 kl 21:56
Samma åsikt (12)     Annan åsikt (3)
Kommentar

Så länge de inte ställer till med problem här får de nog för min del komma. Dom flesta utomlänningar som jag träffat på har nog verkat vara helt okej människor, som verkligen vill jobba och inte är ute efter ett lätt liv.

Finländare 8.12.2009 kl 21:58
Samma åsikt (5)     Annan åsikt (3)
Kommentar

När världen bara blir varmare och varmare, tror ni människorna som bor i de torraste områdena bara ger upp och gör massjälvmord?

Snart kommer Finland att vara fullt av folk från olika länder. Njut av glesheten och den fina naturen så länge vi har dem.

8.12.2009 kl 22:08
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Ska man vara exakt 740 för mycket.

Arbete åt de våra först. 8.12.2009 kl 22:11
Samma åsikt (7)     Annan åsikt (50)
Kommentar

vi behöver inte dessa snyltare hit! Var och en med sitt!

Egen härd guld värd 8.12.2009 kl 22:16
Samma åsikt (11)     Annan åsikt (13)
Kommentar

Det är väl självklart att de största länderna tar emot fler?

TD 8.12.2009 kl 22:30
Samma åsikt (3)     Annan åsikt (3)
Kommentar

Ifall ni har HBL borde ni läsa Elli Flens artikel. Hon ger oss alla en bild hur det kunde kännas att vara flykting. Alla kommuner borde ta ett ansvar.

kronobybo 8.12.2009 kl 22:33
Samma åsikt (6)     Annan åsikt (4)
Kommentar

Beklämmande att det finns människor som inte unnar fristad i Finland åt ens dessa få personer. Nästan så jag hoppas att ni någon gång utsätts för förföljelse.

SG 8.12.2009 kl 22:41
Samma åsikt (8)     Annan åsikt (4)
Kommentar

#6Om du råkar har ett varmt och ledigt rum i ditt vackra hus,kan du väl inkvartera några stycken.

Arbete åt de våra först. 8.12.2009 kl 22:55
Samma åsikt (3)     Annan åsikt (2)
Kommentar

Kanske dags att börja skippa nationalistsnacket nu redan, vi lever ju ändå i år 2010 snart. Världen existerar utanför byhålorna i Finland också. Människor existerar också, de må ha annan hudfärg och religion...men de är människor. Det är på grund av att majoriteten av världens befolkning endast tänker på sig själva som världen ser ut som den gör...

hjälpa de som hjälpas kan 8.12.2009 kl 23:14
Samma åsikt (5)     Annan åsikt (2)
Kommentar

#6Gick fel.Ska va till #15

Arbete åt de våra först. 8.12.2009 kl 23:15
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (0)
Kommentar

740 personer fick chansen att komma till vårt vackra tusen sjöars land förra året. De 740 personerna som blev tvugna/fick chansen att starta upp ett nytt liv i Finland är inte så lyckligt lottade med tanke på vem de kommer till.

Redan innan de satt sin fot innanför landets gränser är de dömda. Ingen sympati eller tanke på vad de har bevittnat ges.Flyktingar betyder problem. De skrivna kommentarerna gör mig både upprörd och ledsen.

Hur kan det glömmas bort att det är människor vi pratar om? Människor med tankar, känslor och behov. Klart att de som kommer hit inte kan bidra med något om vi inte låter dem bidra.

Vi vill inte sätta pengar på att hjälpa andra. Vi måste ju själva ha råd med det finaste huset på gränden, den snyggaste bilen i stan och maten är ju så dyr. Vill påpeka att jag är ironisk. Pengarna är inte det största problemet dock, utan det är attityden.

Istället för att ta tillvara på en resurs som skulle kunna berika vårt land ser vi problemen. Vi i Finland har mycket att lära av andra kulturer. Även om vårt land materialistiskt sätt är ett av de bästa i världen mår befolkningen inte bra. Mer öppenhet, kärlek och tolerans skulle hela vårt samhälle vinna på.

Jag är 20 år och har mycket kvar att lära. Det har vi alla, oberoende ålder och etnicitet. Vi kan lära oss av varandra. När jag sitter i min gungstol om 60 år vill jag minnas alla olika intressanta människor som berikat mitt liv. Jag vill också kunna luta mig bakåt i min gungstol på pensinärshemmet och tänka på hur mycket som förändrats i vårt samhälle sen år 2009. Vem vet, kanske kan det sitta en person som ursprungligen är från ett annat land bredvid mig och tänka samma sak...

ps. Ni som skriver inlägg kunde gärna skriva era namn i signaturen om ni står för vad ni säger?

Josefine Jussila 9.12.2009 kl 00:39
Samma åsikt (21)     Annan åsikt (3)
Kommentar

Varifrån har denna trend kommit att hysa asylsökande?

Vi måste återgå till verkligheten snarast innan Sveriges öde är även vårt öde. Det tar inte lång tid innan Sveriges 200 år av fred abrupt bryts av ett inbördeskrig långt utanför FN:s beredskapsnivå.

740 st/år till Finland är på tok för många, som får specialbidrag + alla andra som också uppfyller kraven på gratis uppehälle. Arbetsplatserna blir heller inte fler i vårt land och om en överskådlig framtid får långt fler än idag gå arbetslösa.

Sen, Att jämföra dagens levnadsstandards turism med 40-talets krigsbarn t.ex. är att kasta slaskhinken i nacken på sig själv. Märkväl att mottagarna då var i grannlandet, inte på andra sidan jordklotet. Mottagarlandet hade även ordnat med familjer som frivilligt tog hand om dessa barn, på egen bekostnad inte statens. Tror det varit möjligt att skicka dessa krigsbarn till Uganda, Afganistan eller Vietnam? Och isåfall skulle det ha varit dom ställen Du först tänkt på? Kom inte och påstå sådana saker.

Hur tror du vi skulle bli bemötta om vi sticker till Irak, Somalia eller Mosambique och söker asyl samt kräver en månadsersättning som överstiger landet egnas medelförtjänst samt kräver att lutherska kyrkor byggs omgående, grisfarmer anläggs och jul skall firas med bock och glögg, burka skall förbjudas, lösaktigt leverne accepteras, spritkonsumtion skall vara lagligt på allmänna platser?

det finns en mening med olika länder för olika folk med olika kulturer 9.12.2009 kl 01:39
Samma åsikt (8)     Annan åsikt (15)
Kommentar

Är det inte det första EU landet turisten kommer till som skall ta emot dom ifall dom uppfyller dom lösa kraven på azyl?

Förklara då för mig, hur kan det komma sig att en så fantastisk mängd turister kommer först till Finland?

Eller hyser vi andra länders turister också?

I övrigt anser jag att civil flygtrafik bör förbjudas, den är av ondo för våra kommande generationer.

9.12.2009 kl 01:44
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (3)
Kommentar

Endast Baltikum har tillräckligt tätt såll.

zyklon 9.12.2009 kl 01:45
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (3)
Kommentar

740 personer som inom ett år har ny bil, märkeskläder och betald lägenhet... har jag lika bra om jag far till irak?

ej rasist men avundsjuk på "fattiga" invandrare 9.12.2009 kl 04:11
Samma åsikt (7)     Annan åsikt (8)
Kommentar

Så glest befolkat som Finland är så finns det säkert plats för många, många fler! Det är så man skäms över finländares inskränkthet!

9.12.2009 kl 05:51
Samma åsikt (13)     Annan åsikt (3)
Kommentar

Finländarna verkar ha glömt bort hur våra barn togs emot i Sverige under krigen, hur arbetare togs emot i Sverige och USA som bidrog att bygga upp vårt land till det vi har idag då de skickade hem pengar och de som kom tillbaka.

Denna missunsamhet mot folk i nöd som folk hyser är värre än den främligsfientlighet och rasism som genomsyrar attityderna.

Jag skulle gärna byta ut dessa inskränkta människor mot fler asylsökanden. Såna där attityder hör inte hemma i vårt land.

9.12.2009 kl 07:50
Samma åsikt (9)     Annan åsikt (4)
Kommentar

Jag tycker absolut att det bör finnas en (indexjusterad) inkomstgräns. Det handlar ju ändå om bidrag. Däremot tycker jag inkomstgränserna endast borde gälla för de månader som man lyfter studiestöd/bostadsbidrag (fast detta kan vara byråkratiskt besvärligt, i.o.m att lönen för heltidsarbetet i t.ex. Augusti i många jobb betalas först i September, som oftast är en studiemånad).

Tina 9.12.2009 kl 08:37
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Mångkultur har alldrig fungerat om det gjort det ge mig då ett exempel.Att grannläder hjälper varandra är naturligt för oftast har dom snarlik kultur

Alla har rätt till en åsikt 9.12.2009 kl 09:02
Samma åsikt (3)     Annan åsikt (3)
Kommentar

Ett land som har ca 1% av EU:s befolkning tar emot ungefär 1% av flyktingarna. Siffran kunde vara större, men rent matematiskt är den i balans. Visst är den låg i jämförelse med t.ex. Sverige, men den är också säkert högre än några andra länders.

I första hand borde man väl inom EU försöka se till, att unionens medlemsländer åtminstone inte producerar eller exporterar flyktingar, vilket nu tycks vara fallet.

Folk kommer nog att behövas i detta land, så varför inte ta emot även fler, men då skall man hitta nya sätt att ta emot och integrera inflyttande, så att man inte skapar en importerad underklass med alla de problem som det kan betyda.

inföding 9.12.2009 kl 09:05
Samma åsikt (2)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Som så ofta har också den här "nyheten" rubricerats slarvigt och kritiklöst tagits in i tidningen.

Fakta är att år 2008 beviljades 89 personer asyl i Finland.

År 2008 beviljades 19606 utländska medborgare uppehållstillstånd i Finland. Av dessa gällde 484 personer som sökt asyl och som konstaterats vara i behov av skydd och 149 personer som sökt asyl och som beviljats upphållstillstånd av humanitära skäl.

Av alla beslut som gällde asylsökande var 61 % s.k. negativa. (Källa: Migrationsverket)

Respect 9.12.2009 kl 09:07
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Verkar vara på modet att söka asyl nyförtiden! Hur många är det inte som lämnar kvar att bo i det oroliga och fattiga hemlandet? Varför ska dessa asylsökande få det bättre ställt än dom som blir kvar? Ge endast asyl åt dom verkligt verkligt illa utsatta!

lycksökarna 9.12.2009 kl 09:34
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (2)
Kommentar

# 8 det är ju vårt folk som finns o fanns på andra sidan gränsen och de har ingenting med alla dessa långväga lycksökare att göra. dessa har vi inga skyldigheter emot. snarare de som kommer hit, o tigger av oss, som ej själva knappt har mat på bord borde fundera på vad de gör här

den moderna tidens torpare 9.12.2009 kl 09:51
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (1)
Kommentar

# 20 där kommer sanningen på löpande band tack för det vi håller med till 100%

den moderna tidens torpare 9.12.2009 kl 09:59
Samma åsikt (2)     Annan åsikt (1)
Kommentar

#19

Dagens ros till Josefine Jussila. Det gläder en äldre person att det i alla fall finns sådana som Du i vårt närsamhälle, som har förmågan att tänka lite längre än bara på sitt eget bästa.

#27

USA är ett exempel på ett mångkulturellt land som fungerar. Ifall Du inte gillar mångkultur bör Du börja prata enbart finska, ifall Du bor i Finland.

Max 9.12.2009 kl 10:21
Samma åsikt (6)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Jag läser alla dessa sjukligt negativa kommentarer

och inser vilken djup dubbelmoral som är rotad i finska folkets själar !

Turister vill vi ha till Finland !

Helst utländska turister för dom är

så exotiska , coola , häftiga !

Från heeeela världen förstås !

Vi arbetar hårt för att få ännu mera

turister till Finland !

Helst ännu mera utländska turister !

Bara dom betalar för sig såklart !

Dom som har det svårt , mycket svårt och

ber om hjälp av oss som bor

i rika Finland vill vi däremot inte veta av !

Dom är ju utlänningar och följaktligen

så är dom ju förstås oärliga och farliga !

Och värst av allt så kostar dom att ha här !

Nej hua då !

Då skyller vi på finanskrisen eller liknande !

Precis som vi Finländare skulle behöva

skylla på en simpel liten nedgång i

landets ekonomi för att slippa hjälpa

folk i verklig nöd !

Måste medge att jag har svårt att känna

minsta lilla sympati med Finländarnas

"finanskrisproblem" när man jämför med

flyktingarnas situation !

Vi har möjligheter , det har inte flyktingar !

Nej , höj skatten på min och andras lön så

kan vi hjälpa fler i nöd !

icke turist ! 9.12.2009 kl 10:23
Samma åsikt (2)     Annan åsikt (1)
Kommentar

Max berätta för mig hur USA är fungerande mångkulturellt där svarta och latinamerikaner får dom sämsta jobben och en regering som både agerar som Gud och bödel var som helst i världen och orsakat många av orsakerna till flyktingar

Alla har rätt till en åsikt 9.12.2009 kl 10:39
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Man borde väl gråta, men jag kan inget annat än skratta åt er som kallar de som fått asyl i Finland lyckosökare. Inte var ni med när förståndsgåvorna utdelades i världen. Ni tycks inte ha en aning om vilket nålsöga de genomgått inför de finländska myndigheterna. Och inte heller en aning om förhållandena i Afqhanistan, Irak och Somalien därifrån de flesta kommer.

Coolman 9.12.2009 kl 11:08
Samma åsikt (4)     Annan åsikt (1)
Kommentar

#33 MAX

ATT HA USA SOM EXEMPEL VAR NOG ETT LÅGVATTENMÄRKE !

9.12.2009 kl 11:11
Samma åsikt (3)     Annan åsikt (3)
Kommentar

Som turist får man ju inte välja vilket land man hamnar i. Men om man skulle få det så är jag säker på att inte en enda skulle välja Finland, ett av världens mest främlingsfientliga länder!

Motsatsen till mångfald är enfald 9.12.2009 kl 11:17
Samma åsikt (2)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Uuups! Som FLYKTING skulle det förstås vara!

Motsats till mångfald är enfald 9.12.2009 kl 11:20
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Bra jämförelse #4.. Låter betydligt sämre i artikkeln. Vi är inte alls dåliga. Siffror går att vrida och vända som man vill se dem.

matematiker 9.12.2009 kl 11:28
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (0)
Kommentar

till #4. Bra jämfört. Kanske någon ännu tycker vi skall ta in lika många som England, Tyskland. Vi kan ju ta samma linje som Baltiska länderna....

läsaren 9.12.2009 kl 11:32
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (0)
Kommentar

#35

Det finns säkert många problem i ett land av USA:s storlek. Mycket kunde vara bättre. De allra flesta amerikaner är i alla fall stolta över att tillhöra "United States of America". Tror inte att värst många av dem frivilligt kommer till Finland, annat än som turist.

Om en färgad man, son till en student från Kenia, kan bli president i landet bevisar det väl att möjlighet finns för alla att göra karriär.

Max 9.12.2009 kl 12:05
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Nu håller jag definitivt inte med #35 max !

Heeeeelt fel !

9.12.2009 kl 12:16
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (1)
Kommentar

Max då är ju USA inget bra exempel,för övrigt var ju USA ett aparteid samhälle ända till långt in på 60 talet och mycket bättre har det ju inte blivit av smygrasism som är hårt förankrad i alla kulturer och religioner oavset var i världen man kommer

Alla har rätt till en åsikt 9.12.2009 kl 13:00
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (1)
Kommentar

#44

Håller helt med om att "smygrasism är hårt förankrad i alla kulturer och religioner oavset var i världen man kommer". Det märker man ju bl.a. från många av dessa kommentarer.

Vill dock fortfarande hävda att de flesta i USA är helt nöjda, samt stolta över att bo där. Det finns säkert mycket att förbättra ännu i deras politik, men gemene man mår bra och är inte lika trångsynt som många av oss.

Max 9.12.2009 kl 14:17
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Tack Josefine för din vidsynthet!

Roger Eriksson 9.12.2009 kl 15:02
Samma åsikt (3)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Sänk politikerlönerna och släng ut onödiga arbetsgrupper som bara beräknar fel så skulle dom som verkligen behöver hjälp kunna få det!

Annars är det lika bra att sluta ta emot flyktingar till Finland.

realisten2009 9.12.2009 kl 21:37
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (2)
Kommentar

Max jag förtår inte ditt resonemang om USA dom bryr sig fulständigt skit i andra om dett inte finns ekonomisk vinning bakom,dom har dett mest utbredda muslim hatet genom tiderna och en stor del av befolkningen tillhör den så kallade kristna högern som absolut inte tolererar avikelser så som homosexuela och tänk på alla skjutglada vapen fanatiker som uppgår till svindlande procenter av befolkningen.Nej USA är nog det yttersta beviset på på själv upptagenhet och intolerans vi i Finland är nog ett öppnare och tolerantar folk

Alla har rätt till en åsikt 9.12.2009 kl 23:04
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (1)
Kommentar

Vi behöver nog lära oss lite från öst och väst, söder och norr. I öst är man mer disciplinerade vilket ger fördel i många sammanhang, vi håller på att smittas av den dekadens som allmänt råder i västvärlden. Från väst borde vi lära oss acceptera folks olika åsikter och inte direkt förkasta allt som inte är exakt som man själv först tyckte utan att tänka efter. Söderifrån borde vi ta lärdom och lära oss stå på oss, och inte vara så dumsnälla och medgörliga i alla avseenden. Norrifrån borde vi smittas lite av kämpaglöden grönlänningarna har, det är knappast något annat folkslag på hela jorden som klarat att bo där. Vår stora fördel är att vi kan ta det bästa från alla väderstreck. Det som gynnar oss alla kollektivt och får oss att bli mer konkurrenskraftiga i alla sammanhang. # 19 Håller fullständigt med dej.

Du har verkligen mycket att lära, men jag är övertygad om att det i sinomtid lyckas, förhoppningsvis inte för sent bara. Du kommer förmodligen att bli berikad med både mjuk och hård schanker än i dina dagar.

10.12.2009 kl 01:09
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Har Max bott i USA? Eller studerat USA eller tror du så där annars bara att det är bra i USA?

Obama 10.12.2009 kl 09:45
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Här går diskussionen vilt till.

Mycket snack kring ett enkelt problem. Dom som är hotade till livet ( kan bevisas )kan vi ge acyl åt och småningom införliva dom i arb. livet.

Dom övriga som är i majoritet och söker ett bekvämare liv här, skall OMEDELBART skickas ut ur landet ! Här är det inte frågan om diskriminering, endast praktisk politik. Vi har inte obegränsade resurser med inredda välfärdshotell och penga skrin på borden !!

brylles 10.12.2009 kl 10:03
Samma åsikt (2)     Annan åsikt (2)
Kommentar

Finland ska ta hand om sina egna bostadslösa och arbetslösa innan nån enda ekonomisk flykting släpps innanför våra gränser! Basta!

Ankan 10.12.2009 kl 11:40
Samma åsikt (4)     Annan åsikt (2)
Kommentar

Det är självklart att vi måste hjälpa de som är i nöd, inget tvivel om det. Men det borde vara så att begår man brott som asylsökande så ska man skickas hem tillbaka utan invändning!

P 10.12.2009 kl 18:02
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Till Ankan kommentar # 52 : Som du skriver, BASTA ! Så skall det låta !

BASTA !

brylles 10.12.2009 kl 20:27
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (1)