Petechef måste
lämna sitt jobb

Publicerad 1 januari 0001 kl. 00:00. Senast ändrad 4 februari 2010 kl. 11:33

Nu satsar Lars-Eric Östergård allt han har på räddningshelikoptern Pete och stödföreningen. Han förlorade sitt jobb som försäljningschef på Citec förra veckan.

- Jag hade inget val. Nu satsar jag tre månader på att Pete ska flyga igen, säger han.

Östergård är inte längre ordförande för stödföreningens styrelse men han håller allt i sin hand. Minta Manninen, ny ordförande, uttalar sig inte om polisutredningen eller verksamheten utan hänvisar till Östergård.

I fjol betalade 12.000 personer och företag över 1,3 miljoner euro till Petes stödförening. Lite över hälften går till Petes verksamhet och resten till omkostnader. Östergårds familjeföretag och tre andra företag omsätter lite över en halv miljon av stödpengarna genom att sälja stödprodukter, tidningar och handha telefonförsäljningen.

Från 2008 fram till förra hösten jobbade Östergård aktivt för en räddningshelikopter också till Tammerfors. Han är ordförande för en förening där och har samlat pengar via sina företagskontakter. Östergård vill inte uppge hur mycket han samlat in eller vilka andra som sitter i föreningens styrelse.

Läs mera Läs mera i torsdagens tidning eller i e-tidningen här

Mayvor Stagnäs mayvor.stagnas@vasabladet.fi

Diskussion

Skriv kommentar

Den här diskussionen har 31 inlägg.

Kommentar

Jag har stött Pete. Kunde inte drämma om de bakomliggande affärerna. Ser nu att Östergård även haft ett annat välbetalt jobb.

Jag vill också jobba ideellt och ha bra betalt för det liksom Bengt Westerberg i Röda Korset eller varför inte som en Peteit.

Har upprepade gånger funderat över hur man själv är så otroligt dum i huvudet att man gång efter gång går på alla katastrofvädjanden om en gåva.

Nu har jag nog fått en sådan törn att hjärncellerna på nytt kommit i balans och det är slut med allmosorna.

4.2.2010 kl 00:10
Samma åsikt (19)     Annan åsikt (2)
Kommentar

Det var en jävla massa omkostnader i den föreningen. Undrar om det bara var ett olyckligt sammanträffande att han fick lämna sitt jobb på Citec?

Silenzio 4.2.2010 kl 00:15
Samma åsikt (11)     Annan åsikt (1)
Kommentar

Och vad är Citec? Har jag missat något?

observatören 4.2.2010 kl 01:04
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (19)
Kommentar

Nej, aldrig mera nåt stöd till detta "projekt". Men också en stor riskvast till den grävande journalistiken hur de inte har tagit detta långt tidigare. Jämför man med Sverige hade dessa skumraskaffärer kommit långt tidigare. Nu är ju skadan redan skedd och vi blir utan helikopter. :(

Förbannad 4.2.2010 kl 01:31
Samma åsikt (5)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Omkostnaderna har nog hamnat i hans egen ficka,Sparka ut sån där gubbe.

enska 4.2.2010 kl 06:51
Samma åsikt (8)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Lite över hälften går till Petes verksamhet:

Nånstans måste det ju finnas riktiga siffror för VB att skriva om.

4.2.2010 kl 08:03
Samma åsikt (3)     Annan åsikt (0)
Kommentar

men va f**n är östergård kvar?

finns det faktiskt inte någon sorts självbevarelsedrift i karln .STÄDA AV SKRIVBORDET Å LÄMNA HEM!

har vi inga politiker som får stopp på denna charader?

ja va ska man säga ,trodde att vi österbottningar hade en sorts ryggrad men icke .suck man blir bara så arg ...

ray 4.2.2010 kl 08:21
Samma åsikt (7)     Annan åsikt (0)
Kommentar

"Lite över hälften går till Petes verksamhet och resten till omkostnader,"

Betyder i klartext att stödföreningen tar ungefär hälften av pengarna, dvs. omkring 650000 euro.

Otroligt lönsamt 4.2.2010 kl 09:43
Samma åsikt (9)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Om inte Östergård har förstånd att avgå självmant bör någon annan se till att han gör det. Botten för hans förtroende är nådd.

AB 4.2.2010 kl 09:43
Samma åsikt (9)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Nu kritiseras det en person i rätt så hårda och direkta ordalag men mig veterligen har det kommit fram fakta att han gjort sig skyldig till olagligheter.

Undrande 4.2.2010 kl 10:12
Samma åsikt (2)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Till "observatören"

Du ger nog inte ett dugg skäl för att använda signaturen observatören då du är så insnöad att du inte vet vad Citec är. Tag dig en titt på internet och Citec, ett framgångsrikt vasaföretag!

vasabo 4.2.2010 kl 10:24
Samma åsikt (9)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Detta var droppen. Mitt förtroende för herr Östergård är bortblåst för alltid. Jag kommer ALDRIG mera att betala stöd till Pete (inte åtminstone så länge som Östergård är inblandad i Petes verksamhet).

arg vasabo 4.2.2010 kl 10:38
Samma åsikt (6)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Nu kritiseras det en person i rätt så hårda och direkta ordalag men mig veterligen har det inte kommit fram fakta att han gjort sig skyldig till olagligheter

4.2.2010 kl 10:58
Samma åsikt (3)     Annan åsikt (3)
Kommentar

Nej, inga olagligheter, med betänkligheter!

Nog verkar det konstigt med konsultarvoden, bilhyra osv osv

SSK 4.2.2010 kl 12:19
Samma åsikt (3)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Inte vet jag om jag vill sponsra något mera på Pete

Jag har betalt i många år åt Pete

Men det tyks ha gått till någon förening igen

Det konstigt med såna här insamlarföreningar,det är samma skräp i olika förpackningar

Nog förstår jag att det går en viss prosent i omkostnader Men det tyks vara lika med alla andra föreningar ,att den vissa prosenten går till det som man samlar in medel till för huvudsakligen går medlet till föreningens omkostnader

4.2.2010 kl 12:51
Samma åsikt (2)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Inte vet jag om jag vill sponsra något mera på Pete

Jag har betalt i många år åt Pete

Men det tyks ha gått till någon förening igen

Det konstigt med såna här insamlarföreningar,det är samma skräp i olika förpackningar

Nog förstår jag att det går en viss prosent i omkostnader Men det tyks vara lika med alla andra föreningar ,att den vissa prosenten går till det som man samlar in medel till för huvudsakligen går medlet till föreningens omkostnader

4.2.2010 kl 12:52
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Hur er Petes styrelse ut? Vem sitter där? Vem ger Östergård fortsatt förtroende att roffa åt sig 7000/månaden i konsultarvode?

Skamligt tilltag att utnyttja godtrogna och välvilliga sponsorer på det här sättet.

LYFT KATTEN PÅ BORDET OCH ÖPPNA UPP PAPPREN FÖR ALLMÄNHETEN! Fram med alla fakta och LÅT KVASTEN SOPA DÄR DET BEHÖVS!

Ingen Pardon med Girigbukar 4.2.2010 kl 13:27
Samma åsikt (3)     Annan åsikt (0)
Kommentar

varför går inte allt till pete då???

4.2.2010 kl 13:52
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (0)
Kommentar

För att få ha ett officiellt "90-konto" i Sverige får inte administrationskostnaderna för en stöd/hjälp organisation överstiga 15%. Kollade lite redovisningar från auktoriserade revisioner och noterade att exempelvis Hoppets Stjärna klarar sig år efter år med ca 10% i administration.

Safechecking 4.2.2010 kl 13:53
Samma åsikt (2)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Enligt de helt öppna redovisningar som vem som helst kan läsa exempelvis på nätet (Hoppets Stjärna m.fl.) når ca 80% av givarnas pengar ändamålet för insamlingarna. Alltså läggs s.k. insamlingskostnader till administrationskostnader. Här är det fråga om stora anläggningar, anställda osv.

Rätt ska vara rätt!

Safechecking 4.2.2010 kl 14:05
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (1)
Kommentar

Nu måste jag faktiskt be om ursäkt för mina tidigare kommentarer om detta av den läkare som anmälde Petes

stödförening till Ray.Nu visar det sig att vi som de godtrogna idioter som vi så ofta är, har blivit återigen lurade att samla in pengar till ett bejärthansvärt ändamål bara för att någon skall kunna sko sig själv!Vi har efter detta naturligtvis inte någon chans att få tilbaka Pete eller nån riktig räddningshelikopter till Vasaregionen.Därtill är detta till skada för alla andra hjälpinsamlingar till människor i nöd.Jag tvivlar att det är något brottsligt Östergård gjort men det är åtminstone totalt moraliskt förkastligt.Han har nog själv hela tiden garanterat varit medveten om att skulle allmänheten vetat om hur mycket som gick til honom själv som ersättning så hade vi inte betalat in ett endaste euro.

Dahnil 4.2.2010 kl 14:29
Samma åsikt (4)     Annan åsikt (0)
Kommentar

7000E + 1600E uthyrning bil + lön citec 5000E = :)

tror att jag skall byta jobb ;)

Joulupukki 4.2.2010 kl 14:32
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Varför ids Vasabladet berätta om denna tremånaderssatsning? Det är väl uppenbart att en man som haft familjeföretag och flera föreningar i "räddningsbranschen" inte längre har förtroende. Det är nog någon annan som skall få Pete att flyga igen, om det ens är möjligt måste de som är föremål för brottsundersökning stiga åt sidan.

kallhamrad 4.2.2010 kl 17:23
Samma åsikt (2)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Det är lätt att skriva hit och vara endera arg eller försvara PETEchefen.

Tyvärr tror jag att man får skriva hit hur mycket man vill och försvara honom, ändå är hans förtroende förbrukat.

Vi diskuterade på jobbet kring det här och där fanns personer som betalt för PETE och nu var fruktansvärt besvikna.

-Inga olagligheter har förekommit heter det MEN...

Jag är helt säker på att en del omoraligheter har förekommit.

Själv har jag inte gett pengar åt PETE pga att jag tycker att den är felplacerad och dessutom har stödföreningen gått fram med osanningar och döljt verkligheten. Bl a har man varit tyst om hur och var de kan och INTE kan flyga.

Jag tycker på sätt och vis synd om dom som betalt för PETE i tron att vi har haft:

a) en ambulanshelikopter

b) räddningshelikopter

c) läkarhelikopter

då den i verkligheten inte alls varit optimal för våra förhållanden.

Skall Pete kunna fortsätta bör PETE-chefen förstå och kunna dra sina egna slutsatser och AVGÅ!

Det är det enda sättet att få slut på kaffepausdiskussionerna, det är ju trots allt vid sådana vi bestämmer skall vi donera pengar eller inte. Trovärdigheten är NOLL för chefen idag...

Dessutom drar dylika humbug ner trovärdigheten för legitima insamlingar också...

SSK 4.2.2010 kl 17:26
Samma åsikt (5)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Östergård kommer att vara den slutliga spiken i kistan för PETE-sagan. Men det är ju förstås en fin morot för alla läskunniga barn: girighet varar längst!

4.2.2010 kl 17:42
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Enda möjligheten för en allmännyttig förening att bibehålla sitt förtroende är att redovisningen är totalt transparent. Mao - alla frågor måste kunna svaras på direkt! För att det alls skall gå att få Pete i luften igen efterlyser jag själv en ekonomisk redovisning på mittuppslaget på denna tidning sammanställt av bladets eminenta ekonomireporter. Sakligt och utan krusiduller.

Efter det kan vi ta ställning till om det finns behov av byktvätt i organisationen eller om tom klädesplagg skall kasseras. I värsta fall får vi byta hela tvättmaskinen - MEN - PETE behövs och tjänsten utvecklas ännu mer. Det som jag i nuläget accepterar som "donator" är att max 20...22% går till administrationen. Detta procenttal bör nog gå ner i takt med att omsättningen ökar!

Aggressionerna och idiotförklaringarna här tar jag själv avstånd för - tills jag har fakta!

Pete i luften 4.2.2010 kl 18:27
Samma åsikt (3)     Annan åsikt (0)
Kommentar

När det handlar om pengar går känslorna heta! Om man ser lite längre så handlar det om en väldigt viktig helikopter! Tur att det finns någon som faktiskt engagerar sig i att få upp pete i luften!

U 4.2.2010 kl 21:13
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Nog är det synd om Pete blir stående. Nog måste det gå

med en grundlig revision av räkenskaperna, och om det

hänger upp sig på läkaren, kunde vi åtminstone försöka

be Kuba om en. De brukar ju hjälpa fattiga länder med

läkare så det kunde vara värt ett försök. Nog är det ett

steg tillbaka om Pete förblir stående.

Jack 4.2.2010 kl 22:36
Samma åsikt (2)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Redovisning över stödföreningens intäkter och kostnader i söndagens VBL tack! Helt sjukt med administrativa kostnader på 60% - eller vid närmare eftertanke så är det helt ruttet!

stöder hellre nåt annat vettigt 5.2.2010 kl 09:59
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Joulupukki:

Är man inte nöjd med det som man har är det bättre att göra nånting åt saken, åttminstone än att sitta och gnälla här, dvs ta och byt jobb.

5.2.2010 kl 10:10
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Verkar som hela SFP-gänget i Vasa är banditer.

Misstänkare 5.2.2010 kl 13:51
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (0)