"Tack gode Gud för Åland!"

Publicerad 1 januari 0001 kl. 00:00. Senast ändrad 9 februari 2010 kl. 08:21

Om svenska riksdagsgruppen hade en aftonbön skulle "Tack gode Gud för Åland!" ingå, sade Svenska riksdagsgruppens generalsekreterare Björn Månsson på en språkdebatt i Mariehamn på måndagskvällen.

Svenska riksdagsgruppen besökte Åland för att få samlad information om de politiskt aktuella åländska frågorna. Debatten om svenskans ställning i Finland avslutade besöket

Gruppordförande Ulla-Maj Wideroos öppnade måndagens språkdebatt med att konstatera att hon under sina totalt femton år i riksdagen aldrig tidigare har upplevt en så negativ inställning till svenskan som just nu. Enligt henne försöker man från flera håll målmedvetet minska på finlandssvenskarnas rättigheter.

-Det råder en anti invandrar-mentalitet, en anti finlandssvensk-mentalitet och en anti Åland-mentalitet samtidigt. Det är obehagligt och problemen är svåra att rå på, svåra att förstå och svåra att åtgärda, sade Wideroos.

-Var och en som pratar svenska i Finland behöver nu varandra.

Wideroos vill att finlandssvenskar och ålänningar nu tillsammans gör upp en strategi kring en gemensam imageförhöjande kampanj.

Gruppens generalsekreterare Björn Månsson var också han mycket tydlig med att föra fram att den åländska språkpolitiken nu behövs också på riksplanet.

-Om svenska riksdagsgruppen hade en aftonbön skulle "Tack gode Gud för Åland!" ingå. När andra är lata kan man alltid lita på att Ålands riksdagsledamot Elisabeth Nauclér kämpar för svenskan i riksdagen och åländska myndigheter på andra plan. Vi behöver Åland, sade Månsson.

FNB

Diskussion

Skriv kommentar

Den här diskussionen har 42 inlägg.

Kommentar

Bra Månsson! Men många av er som framträder i debatten har varit ganska styv i korken mot både Åland och för den delen - Sverige (på förekommen anledning) i just språkfrågan i Finland under många år nu. Åland skulle inte vara svenska Åland utan den kulturella närheten till Sverige. Sedan kan svenska riksdagsgruppen säga vad dom vill. Utan radio och TV från Sverige skulle inte heller Ö-botten vara det Sveskösterbotten det ändå är - ännu. Det är p.g.a. denna närhet till Sverige (geografisk och kulturell) man ännu talar svenska i Finland. Vore dags för svenska riksddagsgruppen och andra att erkänna det beroendet i tider som dessa och inte fokusera så till den grad på det nationalistiska.

S! 8.2.2010 kl 23:11
Samma åsikt (12)     Annan åsikt (1)
Kommentar

"problemen är svåra att rå på, svåra att förstå och svåra att åtgärda"

Hur lätt som helst... Ta bort de imageförstörande riksdagsledamoterna som PA skulle benämna som språktalibaner. Finnarna har i grunden inget emot oss finlandssvenskar som grupp men den bilden raseras på grund av de finlandssvenskar som låtsas vara bättre än alla andra och därmed ger en negativ bild av oss själva.

Så ska vi också komma ihåg att de finnar som faktiskt har något emot oss är endast en LITEN, men ack så HÖGLJUDD del av majoritetsbefolkningen.

Lasse 8.2.2010 kl 23:18
Samma åsikt (10)     Annan åsikt (2)
Kommentar

Ojdå, sfp:s huvudstadspolitiker börjar till och med åberopa den högste. Excuse me while I...

8.2.2010 kl 23:41
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (2)
Kommentar

Ulla Maj Wideroos fortsätter att kakka i eget bo. Hon gör en oerhörd skada mot oss svenskspråkiga med att fortsätta att med att sprida ut sitt gift om den "dolda agendan". En agenda som endast finns i Ulla-Majs Wideroos egen lilla språkfanatiska värld. Hur många av landets ledande politiker skall behöva förklara åt henne att hon är ute och yrar i nattmössan innan hon skall fatta att det hon gör direkt skadar oss i svenskbygden och på Åland.

Peter Albäck 8.2.2010 kl 23:44
Samma åsikt (25)     Annan åsikt (21)
Kommentar

Vem skadar oss mest finlandssvenskar, Ulla- Maj Wideroos eller Peter Albäck??RÖSTA!!!!!!!

Bror 9.2.2010 kl 06:58
Samma åsikt (2)     Annan åsikt (1)
Kommentar

Håller med om att vi behöver få åländer också på fastlandet. Kämpa på Wideroos! Finna inlägg tills nån börja sprida kronoby kodynga där den inte hör hemma

Andreas 9.2.2010 kl 07:22
Samma åsikt (7)     Annan åsikt (3)
Kommentar

"-Det råder en anti invandrar-mentalitet, en anti finlandssvensk-mentalitet och en anti Åland-mentalitet samtidigt."

Varför tycks SFP kategoriskt sammanknyta de två första? Om nån i allmänhet vill diskutera och lyfta den finländska invandrarpolitiken på bordet betraktas man direkt som rasist eller att man är emot invandring, och av vissa SFP politikers uttalanden att döma, även emot finlandssvenskar.

Ålandsfrågan är naturligtvis en helt annan femma. Deras ständiga "trots och hot" om att bli självständiga eller en del av Sverige i stället betraktas nog av många fastlandsbor med all rätta snarare som löften än hot;)

Fastlandsbo 9.2.2010 kl 07:57
Samma åsikt (2)     Annan åsikt (2)
Kommentar

Alla som är emot invandrare, gå med i Centern och börja prata finska. Ni skall inte tro att rasismen skonar finlandssvenskarna...

Diskriminera alla utom mig! 9.2.2010 kl 08:26
Samma åsikt (3)     Annan åsikt (4)
Kommentar

Center-Albäck är ond tycker jag. Igen skriver han elakt om andra debattörer när han säger t.ex. att UMW "karxar" i debatten. Detta sagda och en hel massa annat som denne PA skriver är sprunget ur ett sinne som vill ont. Speciellt i Svenska Finland gör PA:s agerande stor skada och ger folkgruppen oförtjänt dåligt rykte.

U-R 9.2.2010 kl 08:35
Samma åsikt (7)     Annan åsikt (3)
Kommentar

Peter har du inte kakkat i våra bon tillräckligt? Städa upp framför egen dörr innan du springer till andras.

Börje från city 9.2.2010 kl 08:37
Samma åsikt (13)     Annan åsikt (2)
Kommentar

Vad ska man säga? Åland har alltid varit svenskt som en gång hela Finland var fram till Ladogas strand. Visserligen tog ryssen alltsammans 1809 men varför Åland vid Finlands självständighet överfördes till Finland är en gåta samtidigt är det finlandssvenskarnas lycka. I värsta fall kanske Åland skulle klara en befolkning på 300 000? I fall att...

hoppsan 9.2.2010 kl 08:37
Samma åsikt (8)     Annan åsikt (1)
Kommentar

Håller heller med "Börje från City" ovan som uppmanar PA att städa i eget bo innan han börjar ge sig på andra...

Ärlighet varar längst 9.2.2010 kl 09:22
Samma åsikt (3)     Annan åsikt (2)
Kommentar

Finlandssvenskarna måste sluta slicka finnarna i ändan och stå på sig, ger man finnarna ett finger tar de hela armen. Tur att det finns sådana som U-MW med lite ryggrad och envishet och inte som resten av de gråtansvärda "politikerna" som vänder kappan dit det blåser för att smöra åt sig lite röster(läs Petalax-politiker som numera är stolt "suurvaasa-bo").

"politkern" som uttalade sig här ovanför borde verkligen se över vad han sysslar med, dina sandlåde fasoner är riktigt löjliga och vettigt folk har för länge sedan slutat ta dig på allvar.

Robert 9.2.2010 kl 09:27
Samma åsikt (4)     Annan åsikt (6)
Kommentar

Den kompromiss som manglades fram i Nationernas Förbund efter första världskrigets slut, Sovjets födslovåndor och Finlands självständighetsförklaring var och är genial! Alla intressenter fick ju en lösning som man har kunnat leva med. Ålänningarna fick garantier för det svenska språkets särställning - utan den anslutning till Sverige som aktivisterna drev på. Finland fick behålla Åland och Ryssland fick garantier för en fortsatt demilitarisering.

Att Finlands förhandlare (och österbottniska politiker) inte gick ut lika hårt som ålänningarna i taxfree-frågan är den stora plumpen i EU-protokollet. Med en tuffare attityd kunde vi ha haft kvar en kvarkentrafik av helt andra dimensioner än för närvarande!

Ibland tar sig ålänningarnas enspråkighet rent patetiska uttryck. Som då man här om året förbjöd en finskspråkig lärare att - efter skoltid! - hålla en frivillig finskspråkig eftermiddagsklubb i kommunala utrymmen! Detta blev ett effektivt vapen i händerna på Suomalaisuuden liitto!

Åland är en stor tillgång för Finland!

Peter Söderqvist 9.2.2010 kl 09:40
Samma åsikt (7)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Det är intresant att följa med hackande på Ahlbäck.

Utanför österbottensvenskarna är han en okänd nobody.

Ulla-Maj är riksdagledamot och mera känd. Ahlbäck gör på grund av detta ingen skada bland de finskspråkiga.

Fråga den finskspråkiga så vet han nog ingenting om Ahlbäck. Ahlbäck är en frisk fläkt som retar talibanerna.

Alltid retar det någon 9.2.2010 kl 09:54
Samma åsikt (6)     Annan åsikt (8)
Kommentar

Nog är det ju underligt att inte både finskan å svsnskan ska få talas i Finland.Politiker å Medborgare finsktalande,svensktalande försök med att sammarbeta.Som vi håller på nu blir det bara sämre.

undraren 9.2.2010 kl 09:54
Samma åsikt (2)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Peter Söderqvist skriver att "Ålänningarna fick garantier för det svenska språkets särställning - utan den anslutning till Sverige som aktivisterna drev på." Ett fel har du där, Peter. När du talar om "aktivisterna" skall du veta att en jättemajoritet ja nästan alla ålänningarna ville fortsätta vara del av Sverige när NF 1921 tog sitt Ålandsbeslut. Men nu är det som det är med det.

Svänn! 9.2.2010 kl 10:14
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (1)
Kommentar

Centern är auktoritär. Vad mer behöver sägas?

Stalin, Lenin, Vanhanen 9.2.2010 kl 10:33
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Bäste Svänn!

Man skall inte läsa kommentarer som f-n läser Bibeln! Jag har inte uttalat mig om aktivisternas antal. Dra bara en parallell till aktivistmonumentet i Replot som inte heller det är någon exponent för en minoritet. Självständighetssträvandena var starkt folkförankrade både på Åland och i "riket" men slutresultatet ser något olika ut.

Peter Söderqvist 9.2.2010 kl 10:41
Samma åsikt (2)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Till Peter, min avsikt var inte att kritisera ditt inlägg, tvärtom. Jag ville med min kommentar bara peka på att Ålands "aktivister" inte borde blandas samman med många andra "aktivister" (som ibland är i minoritet i samhället) eftersom ålänningarna gick man ut huse för att få fortsätta vara del av Sverige som dom alltid hade varit förutom under den ryska parentesen.

Svänn! 9.2.2010 kl 11:12
Samma åsikt (5)     Annan åsikt (0)
Kommentar

 

Peter Ahlbäck har för en gångs skull rätt! Allt jalmande om oss själva slår bara tillbaka. Och så länge vi tvingar tvångssvenskan på finnarna får man räkna med deras motvilja.

9.2.2010 kl 11:18
Samma åsikt (6)     Annan åsikt (9)
Kommentar

Det var naturligtvis Peter Söderqvist som avsågs ovan i inlägg från "Svänn!"

;D 9.2.2010 kl 11:56
Samma åsikt (3)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Till hopssan...

Knappast har jag hittils såg så dåliga kunskaper i historia som du visar.

"Vad ska man säga? Åland har alltid varit svenskt som en gång hela Finland var fram till Ladogas strand. Visserligen tog ryssen alltsammans 1809 men varför Åland vid Finlands självständighet överfördes till Finland är en gåta samtidigt är det finlandssvenskarnas lycka. I värsta fall kanske Åland skulle klara en befolkning på 300 000? I fall att...

1. Åland har varit i sin historia med finspråkiga befolkning.

2.Vad hoppsan säger att hela Finland har varit svenspråkigt- vad annat kan man säga att gå framför med spegeln innan du skriver so dumma texter. max 20 % var det svenskaspråkiga befolkningen inte mera. Och nu... knappast 5 % och alla andra minoriter ökas.

Hur är det med samiska befolkningen??

Vad Kirsi Virtanen talade i sin kolumn- hun har helt rätt.

Hur länge tror du att 5% minoritet kan fortfarande krävä vad över 90 % majoritet läser ?????

Öppna dina ögönen.

Jag är glad att den ruotsalaismiehitys värkliger stoppade i 1809.

Tyvärr har jag inte så flytande svenska då jag skriver men kan läsa och lysna det.

Men VAPAAEHTOISESTI.

9.2.2010 kl 12:56
Samma åsikt (3)     Annan åsikt (18)
Kommentar

***Peter Albäck*** :

Jag skulle faktiskt tro att en del av den svenskfientliga stämmningen beror på att man (felaktigt) buntar samman Finlands nya, liberala invandringspolitik och Svenskfinland. Eventuellt skulle trycket på svenskan lätta till en del ifall SFP blev av med Thors & Wallin.

Jag har själv bott ett tag i Karis och mig veterligen partiledningen har mycket lite stöd på fältet vad invandringspolitiken beträffar. Sådan är i alla falla uppfattningen jag fick under cirka ett år i Karis samt en del "intervjuer" i Ekenäs och Hangö.

Vad som vore hälsosamt för Svenskfinland är att man på ena eller andra sättet klargör för purfinnarna att partiledningens elfbenstorn inte alls återspeglar Svenskfinland på fältet.

När purfinnarna inte "kommer åt" den nya liberala invandringspolitiken blir svenskans ställning då en surrogat i frustation.

Matti Keski-Korpela 9.2.2010 kl 13:48
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (14)
Kommentar

En del komentarer går ut på att gnälla å hakka på varandra.somliga svensktalande kommer ju inte överens sinsemellan, hur ska detta sluta.

undraren 9.2.2010 kl 14:22
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (4)
Kommentar

Till Matti Keski-Korpela:

Du talar om Finlands invandrarpolitik som vore den unik i sin nya något liberalare framtoning? Nu är det inte som du säger utan precis tvärtom. Finland är känt att inte acceptera (och ta emot) utsatta utlänningar inom landets gränser! Det är istället så det ligger till. När sedan landet får en minister som skulle vilja få Finlands invandrarpolitik att likna övriga Norden slår den verkliga och farliga nationalismen ut i full blom! Förbjud istället nationalism i den form den bedrivs i Finland och ni skall att inställningen till andra människor ändras till det bättre och börjar likna övriga Norden.

Svänn! 9.2.2010 kl 15:08
Samma åsikt (8)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Finland har alltid varit mångkulturellt. Vår kultur mår bara bättre av att det kommer utlänningar hit, de är intresserade och man kommer ihåg mer av sin kultur när man ser deras. Bara i Ryssland pratar man om homogena nationer.

Grön liberal som blickar mot höger och väst 9.2.2010 kl 16:34
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Så länge det finns tvångssvenska i skolan och inom statsjobben och så länge NI har orättvisa kvoter till universitet o.s.v. kommer det finska folket att vara emot er!

Och så Åland förstås...det ska bli tvåspråkigt så klart!

Egentiligen så har vi inget emot er, det är bara era krav på att alla ska plugga svenska och andra löjliga krav ni har. Krav efter krav efter krav...

Hallå, ni är 5%!!!

Henke Luminen 9.2.2010 kl 17:18
Samma åsikt (4)     Annan åsikt (42)
Kommentar

Till historikerna....

"Finland" har inte funnits innan 6 december 1917. Innan självständigheten var vårt land en kortare tid en del av Ryssland som ockuperade landsområdet från Sverige som vi varit en del av i hundratals på hundratals år.

Innan detta fanns inte Finland i det begrepp ni verkar tro eller vill få det att vara. Finland var en del av Sverige. Det är som om Korsholm skulle annektera Brändö, och Brändö sedan skulle bli en egen kommun. Då kan man inte gå runt och få det att verka som att Brändö var det ena eller det andra kommunen "innan" brändö blev egen kommun, eftersom Brändö varit en lika naturlig del av Vasa som Finland var av Sverige. (Sundom å andra sidan kanske man kan tänka sig på andra sätt.)

Då Finland var en del av det svenska riket så talades här finska av en stor del av befolkningen som dock i hela riket (sverige) var en minoritet. På samma sätt har vi nu en minoritet som pratar svenska, men vi är samma folk. Jag vill även gå så långt att vi alla är samma folk som på andra sidan bottenviken även om man mer eller mindre identifierar sig med precis alla (man kan jämföra stockholmare och helsingforsbor, och österbottningar och norrlänningar - men det blir konstlat om man jämför stockholmare och österbottningar)

Nordbo 9.2.2010 kl 17:22
Samma åsikt (20)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Till "Nordbo". Du har så rätt så apropå Brändö visavi Korsholm. Däremot känner nog flertalet österbottningar (svenska) mera samhörighet med folk i Stokholm än med folk från Helsingfors. Med detta inte sagt att det inte skulle finnas personer som ser det annorlunda.

S! 9.2.2010 kl 18:26
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (1)
Kommentar

Den namnlösa debattören kunde gärna träda fram öppet och verifiera sina påståenden:

1) Historiska uppgifter om Ålands finskpråkiga bef.

2) "hoppsan" sade inte att Finland var svenskspråkigt

3) Varför hade Kirsi Virtanen rätt?

4) Är det bara 5% som kräver att 90% läser svenska?

5) När och hur ockuperades Finland av Sverige? (under korstågstiden, Vasatiden, Holstein-Gottorparna eller Bernadottarna?)

PS

Är själv ingen vän av pakkosuomi, pakkoruotsi, pakkomatikka och pakkojumppa men har nytta av kunskaperna!

Peter Söderqvist 9.2.2010 kl 19:10
Samma åsikt (4)     Annan åsikt (2)
Kommentar

Ställer mig bakom kravet på att debattörer som inte kan verifiera konkreta påståenden borde avkrävas detta. Historieförfalskning är legio i regioner med svag självbild. Sådana har vi på flera håll i öst men även i vissa nationalistkretsar i eget land. Detta eviga tjat om att Finland skulle varit ockuperat av Sverige kunde nu en gång för alla avskrivas som en uppenbar historieförfalskning skrivet kanske av någon med en egen politisk agenda eller på annat tillkortakommande. I Danmark och i Norge 'ler man högljutt' åt dessa komplexfyllda skriverier i välutbildade grannländer som kan läsas bl.a. som kommentarar i HSS-tidningarna men kanske framför allt i Helsingforspressen (t.o.m. på svenska som här). Säger som Stringberg - det är synd om människorna.

Svänn! 9.2.2010 kl 19:23
Samma åsikt (2)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Kära anonym utan signatur som är finsk: Med uttrycket "svenskt" skall förstås tillhöra och vara en del av det storsvenska konungariket. I ett stort rike brukar det finnas rum för flera språk ocj många dialekter men i detta fallet ett "svenskt" konungarike.

Som upplysning...

hoppsan 9.2.2010 kl 20:09
Samma åsikt (2)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Detär väl ändå inte på grund av närheten till Sverige eller tack vare Sveriges TV som man ännu pratar svenska i Finland? Som till exempel i Västra Nyland? Nog är väl den största orsaken att huvuddelen av den 95%-iga majoriteten i landet anser att man skall kunna göra det.

Om alla finnahatare på denna tidnings diskussionforum skulle ha rätt i sitt finnhackande, så skulle väl den svenskhatande majoriteten för länge sedan har följt det exempel som man kan se både i Sveriges TV och i Haparanda.

Tar man en promenad i den staden och kollar skyltar, reklam, officiella inrättningar mm. så skulle man aldrig tro att majoriteten i staden har finska som hemspråk.

Det är kanske där man ser skillnaden mellan finlandsfinnar och sverigesvenskar.

Vinne 9.2.2010 kl 21:52
Samma åsikt (2)     Annan åsikt (4)
Kommentar

Peter Söderqvist skriver att han inte är någon anhängare av tvångssvgenskan, tvngsmatten, tvångsjymppan. Men hur har PS då tänkt sig att skolan skall se ut? Hur skall man någonsin kunna utfärda jämförande betyg i skolan om eleverna själva skall bestämma vad man vill läsa? Om det då inte finns något ämne som är obligatorisk hur tänkte du då? Till sist, detta finnprat om "pakkoruotsi" borde föras över till kategorin språkrasism för det handlar enbart om finnarnas komplex för det svenska språket. Man kunde kanske be finnen åka över till Skandinavien och få skämmas!

S! 9.2.2010 kl 22:15
Samma åsikt (4)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Jag tycker Lasse m.fl. ska gå in och läsa debatterna i de finska dagstidningarna. Man blir lite illa till mods.

Se till mig som liten är... 10.2.2010 kl 08:19
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (1)
Kommentar

Hej S!

Jag är nog anhängare av en standardiserad grundundervisning med en enhetlig läroplan och möjlighet till bedömning av elevens prestationer. I det avseendet kan säkert orden "vän av" missförstås. Vi får hoppas att en upplyst opinion i förlängningen inser att samtliga obligatoriska skolämnen har förstavelsen "pakko". Detta innebär att skolsvenskans ställning måste vägas mot övriga obligatorier och inte lättvindigt kan strykas! Den dagen då våra folkvalda fattar det beslutet så får vi leva med det!

Om denna fråga kopplas till svenska språkets grundlagsenliga ställning så kan det bli ödesdigert för svenskans roll i vårt land. Om den grundlagsenliga tvåspråkigheten består, men den förhatliga tvångssvenskan försvinner, så kommer detta att spela oss tvåspråkiga finlandssvenskar i händerna. Svenskan kommer ju inte att försvinna varken från Skandinavien eller Finland i en överblickbar framtid - och vi kan språken!

Peter Söderqvist 10.2.2010 kl 09:00
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Ålands autonomi kan ju inte jämföras med storfurstendömet Finlands självbestämmanderätt under den ryska tiden. Visserligen kan Åland trycka egna frimärken, men storfurstendömets autonomi omfattade bland annat följande egna institutioner:

-lagstiftning (med 1772 och 1789 grundlag, lant-/riksdag och senat )

-centralbank (1811), valuta (FiMk 1860)

-militär, 1812-1905

-skol- och utbildningssystem

-egna tullgränser

Man kunde också använda inhemska skatteintäkter själv, utan någon skyldighet att sända medel till St.Petersburg eller Stockholm. Och sedan kunde man ju också trycka frimärken. Särskilt anmärkningsvärt är, att ryska medborgare inte kunde ha civila tjänster i storfurstendömet Finland. Och sedan blev ju även majoritetspsråket officiellt.

Så Åland och andra nordiska autonomiska regioner har ännu en lång väg att vandra förrän de når samma grad av självstyre som Finland hade under det ryska förtrycket.

Vinne 10.2.2010 kl 09:50
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (4)
Kommentar

Vad är det som signaturen "Vinne" försöker säga i sitt inlägg ovan? Jag förstår ingenting men det var kanske det som var meningen.

S! 10.2.2010 kl 10:11
Samma åsikt (3)     Annan åsikt (1)
Kommentar

Två saker: att Ålands självstyre kunde utvecklas vidare, och att "Nordbons" påstående att Finland skulle ha varit "ett ockuperat område" under den ryska tiden är en överdrift.

A propos: Då folk skriver om Ålandsfrågan och dess lösning efter första världskriget så kan det vara skäl att se var som skrevs i "Svensk Tidskrift" 1917, då Finlands själständighet ansågs säkrad och då man i Sverige diskuterade en eventuell ockupation av ögruppen. Texten reflekterar även vissa synpunkter hos majoriteten av finlandssvenskarna (fastlandsfolket):

."Resonemanget har uppenbarligen varit det, att Åland icke i högre grad än andra svenska trakter i Finland utgör ett svenskt irredenta och att ålänningarne icke äro något särskildt »folk» utan svenska finländare på samma sätt som österbottningar och nylänningar, hvarför principen om folkens själf bestämningsrätt icke härvidlag borde kunna åberopas, enär i så fall hvarje liten provins skulle äga rätt att genom omröstning afgöra under hvilket rike den vill lyda, och således äfven, som en finsk Haparandatidning konkluderat, finnarne i Norra Sverige ägde rätt att ansluta sig till Finland, om de så önskade. Men man har äfven framhållit - och för vår del äro vi böjda att tillmäta detta argument större beaktande - att ett svenskt besättande af Åland ur synpunkten af den finländska svenskhetens intressen skulle betyda en förlust för denna. Om Sverige, så har man sagt, utan Finlands hörande, med åsidosättande af alla hänsyn till hela det finländska folkets samfälda sträfvanden att med all makt häfda sina kraf på själfständighet och suveränitet, nu ockuperade Åland, skulle

detta på svenskt håll i Finland kännas som en såväl moralisk som materiell förlust"..

Efterklokhet varar längst.

Vinne 10.2.2010 kl 11:06
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (12)
Kommentar

Sign. Vinne gör en intressant jämförelse av autonomin i storfurstendömet Finland och det i självstyrda öriket Åland. Utan att vara expert på frågan dristar jag mig ändå att efter EU-inträdet (både Finlands och Ålands) hävda att skillnaderna inte är särdeles stora då man beaktar:

-lagtingets och landskapsregeringens lagstiftningsrätt & beslutsrätt

-Finlands Bank är i praktiken underordnad den

europeiska centralbanken vilket innebär att varken Finland eller Åland har en egen valuta

-demilitariseringen trädde ikraft efter Krim-kriget

-Åland besluter själv i utbildningsangelägenheter

-tull- & polisväsendet upprättshålls av finska staten med beaktande av Ålands skattemässigt står utanför EU

-hembygsrätten begränsar icke-ålänningars rätt till ägande av fast egendom och rätten att bedriva näring.

-Ålandsdelegationen, landshövdingen och det åländska riksdagsmandatet kan vägas mot generalguvernören och ministerstassekreteraren i S:t Petersburg medan tsarens storfursteställning kan vägas mot presidententens stadfästande roll i Ålands lagstiftning. Varken Åland eller storfurstendömet har/hade någon egen utrikespolitik!

Jag håller alltså inte helt med dig om att Åland skulle ha en väsentligt lägre grad av självstyrelse i förhållande till storfurstendömet-och allra minst i förhållande till EU-Finland. Vägen att vandra är inte så lång!

Peter Söderqvist 10.2.2010 kl 12:32
Samma åsikt (2)     Annan åsikt (1)
Kommentar

Det märkliga är, att om man citerar en rikssvensk tidskrifts synpunkter på Ålandsfrågan från 1917, så är 12 personer av "annan åsikt".

Jag tror dock, att då texten skrevs 1917 så var man allmänt bättre informerad om den tidens stämningar än vad dagens oliktänkare är år 2010. Det är ändå fråga om Svensk Tidskrift anno dazumal.

Efterklokhet varar ändå längst.

Vinne 10.2.2010 kl 14:07
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (4)