Gravida och invandrare diskrimineras på jobbet

Publicerad 1 januari 0001 kl. 00:00. Senast ändrad 26 februari 2010 kl. 20:45

En gravid anställd blev sjukledig och avskedades på direkten med hänvisning till produktionsmässiga orsaker. Företaget hade precis anställt ett par nya arbetstagare.

Fyra utlänningar jobbade långa dagar med olagligt låg lön. De fick inga övertidsersättningar eller lagstadgade semestrar. En del av jobbet skulle göras utan ersättning: de tvättade bland annat smutstvätt från jobbet hemma.

Fallen ovan är typiska exempel på diskriminering i arbetslivet. Arbetarskyddsdistriktet polisanmälde bägge fallen.

Inrikesministeriet tar upp fallen i sin undersökning Diskriminering i arbetslivet. Undersökningen visar att hälsotillstånd och etnisk bakgrund är faktorer som oftast ligger bakom sådan diskriminering som leder till kontrollåtgärder. Diskriminering på grund av hälsotillstånd drabbar ofta gravida kvinnor.

Arbetsgivare som diskriminerar mot personer med invandrarbakgrund är ofta själva invandrare.

-Bakom fenomenet tycks ligga både arbetsgivarnas och arbetstagarnas okunskap om kraven i Finlands arbetslagstiftning, men även grova fall av utnyttjande, säger forskare Mikko Joronen från Förbundet för mänskliga rättigheter.

I undersökningen granskades nästan 200 fall av diskriminering i arbetslivet som lett till kontrollåtgärder 2008-2009.

FNB

Diskussion

Skriv kommentar

Den här diskussionen har 17 inlägg.

Kommentar

Sen är man ju inte helt oförstående om en arbetsgivare inte är överlycklig ifall en anställd far på mammaledigt 6 månader efter att de fått anställning.

t 26.2.2010 kl 20:52
Samma åsikt (11)     Annan åsikt (2)
Kommentar

Sådana arbetsgivare skall hängas ut med namn och bild i medierna. Arbetsslösa skall inte heller tvingas av arbetskraftsmyndigheterna att ta anställning vid sådana företag. Det är ändå staten som fastställer och övervakar lagen. Varför tvingar man då medborgarna att arbeta hos lagbrytare. Exempel på detta finns även i Jakobstad.

Pingvinen 26.2.2010 kl 21:36
Samma åsikt (29)     Annan åsikt (3)
Kommentar

vissa har högre lön av att göra inget!!

26.2.2010 kl 23:00
Samma åsikt (3)     Annan åsikt (0)
Kommentar

om en invandrarchef utnyttjar en invandraranställd kan ju detta inte räknas som rasdiskriminering?

27.2.2010 kl 08:06
Samma åsikt (2)     Annan åsikt (0)
Kommentar

-Pingvinen bör kanske fundera lite till eller gömma sig i en snödriva

Mats 27.2.2010 kl 09:03
Samma åsikt (3)     Annan åsikt (33)
Kommentar

Håller helt med Pingvinen !!!!

grr 27.2.2010 kl 11:04
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (2)
Kommentar

Jag vill fortsätta på den tanke som personen bakom kommentar 1 tog upp. Att få höra att en medarbetare ska på mammaledigt och att man därför tvingas att jobba hårdare är minsann inte lätt att ta. oftast anställs en vikarie, men det är ju oftast sådana som inte känner till jobbet vilket i sin tur medför att andra tvingas till att ta större ansvar och längre arbetsdagar för samma lönepeng som tidigare. Lite längre framåt kommer det också problem med frånvaro på grund av sjukt barn osv. Det är bara att tacka och ta emot utan att gnälla, och säger man något så är det diskriminering...

Barnlös jobbare 27.2.2010 kl 22:41
Samma åsikt (4)     Annan åsikt (1)
Kommentar

de som promt måste skaffa barn skall vara utan anställning

28.2.2010 kl 08:04
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (2)
Kommentar

Barnlös jobbare - jo, jag tror att jag förstår vad du menar med ditt inlägg, och håller med om att det lätt blir en extra börda för de andra arbetarna när någon annan är frånvarande av olika orsaker. Men är det den gravides/sjuklediges/vård-av-sjukt-barn-"lediges" fel att det blir så? Kanske är hon/han en orsak till problemet, men jag tycker faktiskt att ansvaret att se till att en arbetsplats fungerar ligger på chefens eller ledningens eller arbetsrutinernas utformande.

En välstyrd arbetsplats ska kunna ta in en vikarie eller på annat sätt kompensera för frånvaro utan att andra arbetare drabbas! Gnäll på chefen, inte på era kollegor.

(eller... kanske de här arbetsplatserna överlag har så usla chefer är att man är rädd att få sparken om man kritiserar dem som egentligen ska lösa problemen...)

anjo 28.2.2010 kl 10:33
Samma åsikt (2)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Graviditet oppnar forstass nya mojligheter for andra manniskor att ge sig in i arbetslivet som vikarie. Vilket ar positivt. Men ett litet foretag med redan dalig ekonomi kommer inte att klara av de extra kostnaderna for graviditet medfor. Det borde finnas mera flexibilitet med den sa kallade diskrimineringen. Om ett foretag vill avskeda nagon p.g.a av att det gar daligt ekonomiskt och de inte klarar av den extra bordan graviditet medfor borde de fa gora det efter att ha blivit granskat. Men klarar de av det ekonomiskt sa borde inte den gravida avskedas. Som gravid kan man val inte vara sa sjalvisk heller att man vill dra foretaget till botten?

Corinne 28.2.2010 kl 13:47
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (3)
Kommentar

Man är oftast två som skaffar barn tillsammans och då bör man naturligtvis dela på föräldraledigheten också. Om man gjorde så skulle den här diskussionen inte uppstå, för då hade män också fått diskriminerats och DÅ hade det tagit hus i helvete!!

Som det är nu kan man ju helt enkelt lägga ytterligare skuld på gravida kvinnor och mammor, som Corinne gör, och säga med huvudet på sned att "inte vill väl en gravid kvinna förstöra för företaget?". Vänd på steken - inte vill väl företagen förstöra kvinnors ekonomiska situation och möjligheter i arbetslivet? Eller vill de...?

HMW 28.2.2010 kl 21:34
Samma åsikt (2)     Annan åsikt (1)
Kommentar

Det är så j..la lätt att säga att en arbetsgivare ska fixa vikarie bara så där. Det finns jobb som det tar länge att lära sig och det finns dom som inte lär sig det heller.

Är det ett litet privatägt företag så betyder det ofta att ägaren får stå och jobba ännu mera själv, inte bara 60 timmar i veckan utan närmare 80. Det är så lätt att ha åsikter och vara expert då man inte känner till alla fakta.

Och inte kan man ha yrkeskunnig personal "på hyllan" och vänta på att få rycka in som vikarier heller.

arbetsgivare 8.3.2010 kl 10:23
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Vi är tillbaka till 40-talet då fick man sparken om man blev med barn i allafall i Sverige. Det ligger på nåt sätt i tiden där högervindarna blåser allt snålare att man vill ha in kvinnorna till hemmet igen. Det är sorgligt att se. Det är inte helt ovanligt att kvinnor omplaceras efter barnledighet eller att tjänsten inte finns kvar. Men vi kan ju inte sluta föda barn, eller.... Om viljan finns så kan även ett mindre företag ordna så att mamman kan vara barnledig och ha sin tjänst kvar.

CeciliaT 8.3.2010 kl 15:22
Samma åsikt (2)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Som sagt....är man "expert" så ska man pröva på att vara arbetsgivare ett tag. Man ändrar nog åsikt.

arbetsgivare 9.3.2010 kl 00:01
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (0)
Kommentar

ja ville bara säga att de arbetstagare som är utlänningar får inte jobb i d finska arbetsmarknaden pga att de int kan språket o de är gamla o har d svårt att lära sig språke.. int klarar dom sig bara med den stöd dom får från kela å så.. så d e d ända sättet egentligen. samtidit så utnyttjar d utlänska arbetsgivarna denna situation.. dessa arbetsgivare äger oftast någå pizzeria eller restaurang.. ja menar d finns ingen lösning på detta.. såläng dessa utlänska arbetstagare får jobb i d lagliga finska arbetsmarknaden. o ifall d får jobb kommer folket att få sämre service pga att de int kan språke..

9.3.2010 kl 10:05
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Med hänvisning till rubriken kan väl nämnas hur Finländska återflyttare (mao invandrare med finsk medborgarskap) diskrimineras av FPA. De flesta återflyttare kommer i huvudsak från Sverige men också andra länder. Maahanmuuttaja-tuki berör inte sådana som kan/har svenska och eller finska som modersmål, ej heller andra sociala förmånder eller dylikt som gladeligen delas ut åt andra inflyttare. Detta om något är diskriminering. Återflyttare skall skatta dubbelt på pension tjänad tex i Sverige. Av dessa skattemedel betalas sedan sociala utgifter åt andra inflyttare.

Bjarne 9.3.2010 kl 21:09
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (0)
Kommentar

Till Bjarne.Dubbel skatt betalar dom väl inte.Inkomsten läggs på den finska pensionen som skattas därefter.

Altså marginalskatt.Men dubbelt är det inte.

Samma händer ju om du har en stor privat pensionsförsäkring.Då försvinner också folkpensionen

så jag tycker att det är lite samma sak.

Skulle jag gå i pension idag skulle jag få 10400 kr

i pension från sverige.Vad tror du det blir kvar av finska folkpensionen som ligger i botten.Vid över 2000 Euro/mån är finska folkpensionen borta.Men dubbel skatt får man ju inte kalla det.Fråga FPA får du höra

GMH 12.3.2010 kl 18:25
Samma åsikt (0)     Annan åsikt (0)