|

De fem bästa träningspassen

Ibland är det bra att hoppa över pulshöjaren och istället hitta ditt inre lugn. Till utomhusyogan kan du komma tillsammans med vänner eller ta en stund att njuta av ditt egna sällskap.
Foto: Saara Oinonen

Ibland är det bra att hoppa över pulshöjaren och istället hitta ditt inre lugn. Till utomhusyogan kan du komma tillsammans med vänner eller ta en stund att njuta av ditt egna sällskap.

Kroppen är det perfekta verktyget att träna med ute på villan, då hantlarna och skivstängerna får vila i gymmet. Camilla Back visar ett sätt att träna med sin kroppsvikt.
Foto: Privat

Kroppen är det perfekta verktyget att träna med ute på villan, då hantlarna och skivstängerna får vila i gymmet. Camilla Back visar ett sätt att träna med sin kroppsvikt.

Bubleboll är tungt, svettigt - och roligt!
Foto: Janina Kronlund

Bubleboll är tungt, svettigt - och roligt!

Det är soligt väder att vänta.
Foto: Arkiv

Det är soligt väder att vänta.

Sommaren är den bästa tiden för löpträning överlag och intervallträning i synnerhet. Det säger PT:n och träningsbloggaren Lena Törnoos.
Foto: Sofia Troberg

Sommaren är den bästa tiden för löpträning överlag och intervallträning i synnerhet. Det säger PT:n och träningsbloggaren Lena Törnoos.

Trött på långa promenader? Vi listar de bästa träningstrenderna att testa i sommar!
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Det är aldrig för sent att väcka motivationen till liv efter vinterdvalan. I sommar ska vi träna tillsammans i goda vänners sällskap, träna med egen kroppsvikt och utöva yoga i parken. Här kommer de fem bästa sättet att röra på sig.

Bubleboll är tungt, svettigt - och roligt!

Bubleboll är tungt, svettigt - och roligt!

1. BUBLEBOLL MED GÄNGET Vem vill spela fotboll iklädd en jättelik plastbubbla? Det räcker inte med att vara tekniskt skicklig - en tackling på motståndaren är minst lika uppskattat i bubleboll. Trots att grenen inte är ny finns det ännu många som ännu inte testat den här träningsformen. Försäljningschefen för Vasaregionens arenor Pia Reini tycker att bubleboll är bra träning. – Det är jättetugnt att spela, bollarnas vikt är 12-15 kilo. Vi ordnar spel för alla slags grupper bara man är minst sex personer. Roligare och svettigare än så här blir det inte, och en bastukväll efteråt är obligatoriskt.
Förra sommarens hype var definitivt stand up paddleboardingen. Nuförutspås ett ännu bättre år för brädtrenden.

Förra sommarens hype var definitivt stand up paddle, eller kort och gott SUP. Nu förutspås ett ännu bättre år för brädsporten.

2. SUP Förra sommarens hype var definitivt stand up paddle. Nu förutspås ett ännu bättre år för brädsporten. - För någon är SUP träning och för en annan ett sätt att umgås med vänner. Bålen, balanssinnet och armarna arbetar aktivt, men även de små musklerna i fotsulorna gör en ansenlig mängd arbete, säger Jenna Tuominen från SUP Station Vasa. Många hittade till SUP-stationen i Vasa förra året och man hoppas på en lika fin sommar igen. - Vi hoppas på många soliga och vindstilla dagar. Jag önskar också att både nya människor hittar till oss och att våra gamla entusiaster kommer tillbaka.
Kroppen är det perfekta verktyget att träna med ute på villan, då hantlarna och skivstängerna får vila i gymmet. Camilla Back visar ett sätt att träna med sin kroppsvikt.

Kroppen är det perfekta verktyget att träna med ute på villan, då hantlarna och skivstängerna får vila i gymmet. Camilla Back visar ett sätt att träna med sin kroppsvikt.

3. TRÄNING MED EGEN KROPPSVIKT Ett enkelt och effektiv sätt att träna är med den egna kroppen som vikt. Personliga tränaren och fitnesstävlande Camilla Back tror starkt på den här träningsformen i sommar. - Det blir mer populärt med egenträning eftersom man kan utföra passen var som helst. Lägg till exempel in utfallssteg mitt i löprundan eller gör armpressar på marken. Den här typen av träning minskar dessutom skaderisken eftersom man inte behöver använda sig av tunga vikter och lyfta med fel teknik. Kroppen är det perfekta verktyget att träna med ute på villan, då hantlarna och skivstängerna får vila i gymmet.
Ibland är det bra att hoppa över pulshöjaren och i stället hitta ditt inre lugn. Till utomhusyogan kan du komma tillsammans med vänner eller ta en stund att njuta av lite egentid.

Ibland är det bra att hoppa över pulshöjaren och i stället hitta ditt inre lugn. Till utomhusyogan kan du komma tillsammans med vänner eller ta en stund att njuta av lite egen tid.

4. UTOMHUSYOGA Ibland är det bra att hoppa över pulshöjaren och i stället hitta ditt inre lugn. Till utomhusyogan kan du komma tillsammans med vänner eller ta en stund att njuta av lite egentid. Amanda Holmström är yogainstruktör och håller utomhusyoga i Vasa i sommar. - Allt fler blir nyfikna och vill pröva på yoga. I fjol upplevde jag att tröskeln blev lägre tack vare att det ordnades utomhus. Yogan är dessutom på engelska för att sudda ut språkgränserna och det kommer finnas både meditativa yogatimmar och mera fysiska flow-timmar under juli månad, säger Holmström. Det här är träningstrenden för allihop oavsett ålder, fysik eller kondition. Ta med egen matta, handduk eller yoga direkt på gräset. Namaste!
Sommaren är den bästa tiden för löpträning överlag och intervallträning i synnerhet. Det säger PT:n och träningsbloggaren Lena Törnoos.

Sommaren är den bästa tiden för löpträning överlag och intervallträning i synnerhet. Det säger PT:n och träningsbloggaren Lena Törnoos.

5. INTERVALLER Intervaller är inte endast för löpentusiaster. Att träna med högre intensitet under en viss tidsperiod varvat med vila är dessutom trendigt. Vem vill inte ha bättre kondition och högre fettförbränning? Personliga tränaren och träningsbloggaren Lena Törnoos ser fram emot en sommar med intervallträning. – Sommaren är den bästa tiden för löpträning överlag och intervallträning i synnerhet. Du behöver inte ta dig någonstans för att köra ett träningspass, utan det är bara att börja direkt. På sommaren är det dessutom ljust länge om kvällarna och underlaget är bra för att löpa. Kom ihåg att alltid värma upp med lätt löpning före ett pass. Den här typen av träning är slitsammare för kroppen, vilket betyder att 1-2 intervallpass i veckan kan vara lämpligt. – Passa på att träna tillsammans med vänner. Det ger en extra kick att svettas i utomhusluften i gott sällskap!

Kommentarer

Tyck till!

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt ger vi dig möjligheten att kommentera och diskutera den här artikeln. Håll dig till ämnet och håll god ton. Vårda ditt språk och respektera andra skribenter och personer i artikeln. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som vi bedömer som olämpliga.

Mest läst senaste veckan