Det är dags för Latvala. Det var budskapet då tv-kanalen Fyran gjorde reklam för sin rallysatsning inför säsongen. Nu, halvvägs in i säsongen, använder många rallyfans sloganen mer som ett återkommande skämt än som någon beskrivning av verkligheten. Vissa skrattar åt det, andra inte. Faktum är ändå att Jari-Matti Latvala än en gång ser ut att falla ur VM-toppstriden redan i ett tidigt skede. Han ligger 75 poäng efter VM-ettan Sebastien Ogier trots att fransmannens resultat varit sämre i år än tidigare. Latvala är en av de absoluta segerfavoriterna i veckoslutets finländska VM-rally. Han är ute efter sin tredje raka seger och fjärde totalt i grusrännorna kring Jyväskylä. Tre raka segrar ger välförtjänt respekt trots att det inte är frågan om någon unik prestation – bland andra Markku Alén, Tommi Mäkinen och Marcus Grönholm har tagit tripplar tidigare. Det finländska VM-rallyts charm bygger framför allt på höga hastigheter, något som Latvala ofta visar upp. Många missar och osäkra insatser i avgörande ögonblick har ändå lett till att han i allmänhet missat VM-titeln med ganska bred marginal. Marcus Grönholm konstaterade nyligen i en intervju för Radio Rock att Latvala är en ”jäkla bra förare”, men att något fattas. Grönholm är den senaste finländaren som tagit hem VM-serien. Det skedde för 14 år sedan. Latvalas framgångar i Jyväskylä håller den finländska rallykulturen vid liv, men hur länge? Hur länge orkar den breda publiken dyka upp om VMtiteln år efter år bara förblir en dröm för de blåvita förarna? Om Latvala lyckas vinna hemma­rallyt för tredje gången i rad verkar det närmast vara fråga om första hjälpen för rallykulturen. Ur finländsk synvinkel verkar det mycket svårt att uppehålla publikens intresse om mästerskapet alltid hamnar utom räckhåll och det inte ens förekommer någon trovärdig kamp om segern. Latvalas ålder, 31, är inget hinder för att fortsätta slåss om VM-titeln. I princip är den närmast idealisk. Erfarenheten från de olika VM-deltävlingarna och de skiftande för­hållandena är tillräcklig och inte heller Volkswagens rallybil borde vara något större hinder för att jaga VM-segern. Trots det har en del av de finländska fansen redan börjat hoppas på en ny vinnare i form av Esapekka Lappi eller Teemu Suninen. Båda två uppges ha starkare tävlingsnerver än Latvala, men de har varken kunnandet eller bilarna som krävs för att blanda sig i tätstriden redan nu. Då Toyota gör comeback i VMserien nästa år är den största profilen stallchefen Tommi Mäkinen. Han är karismatisk, men kommer knappast att spela en lika stor roll för den inhemska rallysporten som han gjorde som VM-vinnande Mitsubishiförare.