Vid sidan av aktier, råvaror och konst har det nyligen dykt upp nya investeringsobjekt; Snabba, exklusiva och oftast röda bilar. Alla som någon gång bytt in eller sålt en några år gammal personbil vet hur det känns. För att inte tala om när man kört ut den nya bilen från återförsäljaren och tappat 25 procent av värdet före första rödljuset. Men bilköpet behöver inte sluta i ett ekonomiskt svart hål. Den som har haft råd att lägga några hundra tusen euro på en exklusiv sportbil kan tvärtom räkna med en riktigt hyfsad värdeökning. Få saker är i dag så eftertraktat bland samlare och investerare som en Ferrari av rätt modell, gärna med en dokumenterad historia från tävlingsbanorna. Ägarna ska ha varit få, liksom milen på mätaren. Även de övriga italienska sport- och superbilstillverkarna är bra investeringsobjekt om modellerna är tillverkade i små serier. Det gäller också några av Mercedes och Porsches modeller liksom Sveriges stolthet i branschen – Koenigsegg. Sportbilsfonden Den som inte har ett dussin miljoner eller mer att spendera kan sedan några månader tillbaka också satsa på den här exklusiva marknaden. I Sverige säljer Svenska Sportbilsfonden Future Classics andelar i sin samling exklusiva bilar och för knappt 37 000 kronor (drygt 3 700 euro) får köparen en 650-del av ett 20-tal klassiker som enligt planerna ska bli fler och förhoppningsvis också öka i värde. Sedan starten i maj har omkring 100 investerare tecknat omkring 40 procent av andelarna, berättar vd:n Bo Lindman. – När vi startade trodde vi att majoriteten skulle vara investerare som ville sprida sina risker. Men nu har det visat sig att de flesta är bilentusiaster som ofta själva äger en bra bil eller två och som sett att detta är ett bra investeringsområde. Fondens bilar värderas internt varje kvartal grundat på internationella och svenska försäljningar och i samband med årsbokslutet görs värderingen av oberoende experter. Försäljning av andelar sköts inom fonden, på samma sätt som andelar i exklusiva golfklubbar köps och säljs. På hemsidan finns information till investerare och som alltid blir rådet att läsa noga. Säker investering? Bo Lindman berättar att den svenska marknaden för exklusiva bilar nådde en topp på 1980-talet och störtdök i samband med att fastighetsbubblan sprack. Samma sak hände för övrigt med konst och antikviteter. Hur säker är egentligen bilar som investering idag? – Alla bilar som samlarna tvingades sälja i början av 1990-talet har i dag ett värde som med mycket stor råge överträffar de tidigare högsta värderingarna. Även om värdet på klassiska bilar skulle halveras jämfört med de senaste åren så skulle det ändå vara en bättre investering än råvaror och värdepapper. Rekordsamling Även om fonden har en fin samling bilar förbleknar den jämfört med vad som sålts på den internationella marknaden de senaste åren. Förra året sålde auktionsfirman Sothebys 22 bilar i samlingen Pinnacle Portfolio för en anonym ägares räkning för rekordsumman 67 miljoner dollar eller 61 miljoner euro. Då såldes ändå inte tre av de högst värderade bilarna eftersom de inte nådde utropspriset. 12 av bilarna satte prisrekord för respektive modell och allra högst nådde en Ferrari 250 LM från 1964 som vann Le Mans 1965 och som såldes för motsvarande 16 miljoner euro. Bilälskare eller investerare? En av bilarna i samlingen var en Koenigsegg CCXR, en i de här sammanhangen udda fågel eftersom det är en miljöbil som kan köras på etanol. Mannen bakom bilmärket, Christian Koenigsegg, har inga problem med att hans bilar blir investeringsobjekt. – Vi bygger bilar som man ska köra och njuta av. Men vi bedriver en affärsverksamhet och om bilsamlandet i investeringssyfte ökar försäljningen och andrahandsvärdena så är det inte något negativt, säger han. Kan du se på en bilköpare om han (det handlar nästan bara om män) är en bilälskare eller en investerare? – De som köper våra nya bilar är gissningsvis till 80–90 procent bilentusiaster som vill köra bilarna. Investerarklientelet dyker nog oftast upp på andrahandsmarknaden, säger Christian Koenigsegg.