Air Ålands fem största ägare har gett klartecken.

Största ägare i Air Åland är Eriksson Capital. Övriga stora åländska ägare är Ömsen, Åland Post, Paf och Ålandsbanken som tillsammans äger omkring 75 procent av aktierna. Alla fem har sagt ja till att låna pengarna till Air Åland, pengar som bolaget använder för aktieteckningen i Nextjet.

– Vi har gått igenom Nextjets situation och haft experthjälp för att bilda oss en uppfattning. Alla bitar är inte till hundra procent på plats ännu och därför räknar vi med att beslutet kan fattas nästa vecka, säger Air Ålands styrelseordförande Kjell Clemes.

Riktar blicken mot Österbotten

Nextjets mål är att få in mellan 42 och 62 miljoner kronor, motsvarande mellan 4,4 och 6,5 miljoner euro, i den pågående emissionen som avslutas nästa vecka. Air Ålands insats på 10 miljoner kronor motsvarar 16–24 procents ägarandel av de nya aktierna beroende på var emissionen landar.

Var finns de andra aktietecknarna som ska rädda Nextjet?

– Bland annat i Österbotten. I fjol när vi gick in första gången i Nextjet hörde man av sig eftersom Finnairs flygtrafik har minskat på Kronoby flygfält. Man vill gärna knyta upp Nextjet i det här sammanhanget.

Nextjet har flugit till Kronoby i flera år, säger han, och inledde i våras flygning även till Björneborg.

Hittills har Air Åland inte haft någon plats i Nextjets styrelse. Den insyn man haft har närmast handlat om tillgång till information. I och med nysatsningen är Air Ålands önskemål att få en ordinarie plats i styrelsen.