Att planet inte har hittats är "oacceptabelt", enligt rapporten.

Den 2 februari 2014, en dryg månad innan den ödesdigra flighten, simulerade piloten i en flygsimulator på sin hemdator en flygrutt som inledningsvis liknar den som experter bedömer att MH370 tog från Kuala Lumpur på sin planerade väg mot Peking. Datan från simuleringen var raderad, men kunde delvis återskapas med hjälp av amerikanska federala polisen FBI.

Togs med i beräkningen

Enligt rapporten körde piloten i simuleringen längs med Malackasundet mellan Malaysia och Indonesien, innan han plötsligt svängde vänster och fortsatte sydöst ut över Indiska Oceanen.

I simuleringen nådde piloten längre än vad som anses vara möjligt med det bränsle som fanns ombord på planet, och rutten stämmer inte helt överens med de beräkningar som gjorts utifrån flygplanets kommunikationsmetadata. Trots det bedömer ATSB att simuleringen är tillräckligt lik flygplanets verkliga rutt för att den skulle tas i beräkningen i sökandet efter det försvunna flygplanet.

Sökinsatsen efter MH370 blev den dyraste och mest omfattande i flyghistorien, när 710 000 kvadratkilometer havsbotten undersöktes.

Frustration anas

I slutrapporten anas mellan radernas en stor frustration hos myndigheten över att sökarbetet avbröts i början av året, trots anhörigas protester, när det enorma området sökts igenom färdigt utan resultat. "Förståelsen av var MH370 kan finnas är bättre nu än vad den någonsin varit", skriver myndigheten, som konstaterar att man inte till fullo kan fastställa orsakerna till vad som hände om inte planet hittas.

Tidigare har experter pekat ut ett område norr om det genomgångna området på omkring 25 000 kvadratkilometer.

"Det är nästan obegripligt och helt klart ur ett samhällsperspektiv oacceptabelt, i den moderna luftfartens era – med tio miljoner passagerare som kliver ombord på trafikflygplan varje dag – att ett stort trafikflygplan försvinner och att världen med säkerhet inte vet vad som hände flygplanet och dem ombord".

Kina, Australien och Malaysia har tidigare uppgett att man kan tänka sig att återuppta sökandet, om det framkommer nya, trovärdiga bevis.

Flight MH370

  • Den 8 mars 2014 var Malaysia Airlines flight MH370 på väg från Kuala Lumpur till Peking. Ombord fanns tolv i besättningen och 227 passagerare, majoriteten kinesiska medborgare.
  • 38 minuter in i flygningen stängdes planets kommunikationsutrustning av eller upphörde att fungera. Därefter ska planet ha gjort en skarp sväng och fortsatt att flyga i sju timmar, innan det försvann över Indiska Oceanen.
  • Flera veckor senare snappade sökfartyg upp signaler som antogs komma från MH370:s så kallade svarta lådor, i Indiska oceanen 150 landmil väster om Australien. Men därefter beräknas lådornas batterier ha tagit slut. Signalerna har sedan också ifrågasatts.
  • 2015 och 2016 hittades vrakdelar på öar i Indiska Oceanen samt vid Afrikas östkust, vilka tydde på att planet inte dykt ner i havet.
  • I januari i år avbröts sökandet efter MH370.
  • Källa: ATSB