|

Lapplands flygplatser väntar sig ny supervinter

NyhetsbildZoom
Finnair börjar flyga en gång i veckan mellan Kittilä och Paris, London och Zürich i mitten av december. Foto: Lehtikuva/Otto Ponto
Nya rutter och fler avgångar i vinter innebär en allt livligare trafik på flygplatserna i Lappland. På sina håll är charterflygen redan så många att skidorternas fullbokade hotellkapacitet sätter stopp för ökningen.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Till exempel Finnair börjar flyga en gång i veckan mellan Kittilä och Paris, London och Zürich i mitten av december. Mellan Ivalo och London går det Finnairflyg två gånger i veckan.

Lufthansa börjar i slutet av december flyga mellan Kuusamo och Frankfurt en gång i veckan medan Norwegian utökar sina flyg mellan Rovaniemi och London med 50 procent jämfört med i fjol. Från januari framåt har Norwegian prickat in 36 avgångar på rutten.

Utöver reguljärflygen landar över 130 charterflyg i veckan i Lappland under vintersäsongen. Uppgången märks mest i Rovaniemi och Ivalo, men också i Hetta i Enontekis.

– Bokningsläget lever, för bolagen reserverar resor för säkerhets skull, säger Joni Sundelin som är chef för försäljning och för flygplatserna på Finavia.


Finavia tror på fortsatt efterfrågan

Finavia har investerat 35 miljoner euro i Lapplands flygplatser under de senaste tre åren och planerar nu nya insatser. Sundelin säger att man på Finavia tror på att den stora efterfrågan har kommit för att stanna, åtminstone på någon nivå.

Planeringen av investeringarna kräver noggrant övervägande. Till exempel flygplatsen i Kittilä har plats för en stor Airbus A350, men då får inte just några andra flyg plats samtidigt på det nuvarande flygfältet.

– Det är inte bara passagerarmängderna, utan också plantyperna som påverkar våra lösningar, säger han.

Kommentarer

Ha åkern i skick – släpp ut mindre näring i vattendrag

Nyhetsbild
Svenska lantbrukssällskapet vill bidra till att få åkrarna i skick både för miljöns och odlarens skull, konstaterar Jan-Erik Back, Simon Nässlin och Kjell Nyström. Här med ett verktyg som mäter jordens packning. Foto: Tom Forsman
För att granska åkerns skick gäller det att gå under ytan. Det ska göras i ett nytt projekt för att minska näringsutsläppen i vattendragen.

Mest läst senaste veckan