Längs vägen till Hangö står beväringar med några meters mellanrum. Bakom dem finns ett avspärrat område. Den istäckta vägen leder till en plankorsning där morgonens olycka inträffade. Bredvid spåret ligger en hjälm och utrustning.
Polisen uppger att rälsbussen från Karis till Hangö färdades med en hastighet på över hundra kilometer i timmen då den körde in i terränglastbilen som transporterade beväringar. Fyra människor, varav tre befann sig i Sisu-lastbilen, omkom i plankorsningsolyckan på torsdagsmorgonen. Det fjärde dödsoffret var en tågpassagerare. Elva personer skadades.
Rälsbussen krockade med militärlastbilen på det andra framsätets sida, säger kommissarie Ilkka Kantola till FNB.
– Korsningen ser inte ut som ett plustecken, ur bilförarens perspektiv löper spåret snett bakom.
En bilförare måste luta sig framåt för att kunna se om ett tåg kommer från höger.
Snöyran var tät då olyckan inträffade.
– Räddningsverket uppgav att det snöade nästan vågrätt, säger Kantola.
Några timmar efter olyckan flyger en kameradrönare över de kala träden. Två svarta bilar kör upp till platsen och olycksplatsundersökningen avstannar för en stund, även poliserna vänder bort blickarna.
Trodde bilen skulle stanna
Plankorsningen på Leksvallsvägen är obevakad. Tågföraren såg terränglastbilen men trodde att bilen skulle stanna i tid eftersom den körde så långsamt.
Beväringen som körde olycksfordonet misstänks enligt utredningsledaren Kantola för minst äventyrande av trafiksäkerheten, dödsvållande och vållande av skada.
De fyra som skadades svårast vårdas på Tölö sjukhus i Helsingfors på torsdagskvällen. Deras tillstånd var stabilt och sjukhuset har nått deras anhöriga, uppger HNS. Sex av de sju som fördes till Raseborgs sjukhus hade fått lämna sjukhuset.
Polisen har inte kunnat höra olyckslastbilens förare eftersom föraren är en av de allvarligt skakade.
"Påverkar stämningen"
Olycksutredningscentralen inledde omedelbart en undersökning. Centralen uppger att alla uppgifter tillsvidare är preliminära och att man därför inte vill ta ställning till hur händelseförloppet har framskridit.
Terränglastbilen demolerades fullständigt i krocken. Lastbilens hytt har lossnat från ramen. Rälsbussens framparti skadades men tåget hölls på spåret.
Kommodor Arvi Tavaila, brigadkommendör på Nylands brigad, säger att olycksfordonet var på väg från en övning i Syndalen i Hangö. Enligt Tavaila inträffade olyckan då trupperna från Nylands brigad körde över den obevakade plankorsningen. Kolonnen bestod av tre fordon.
Enligt Tavaila befann sig inga stamanställda i olycksfordonet, endast beväringar. Beväringarna tillhörde brigadens pionjärkompani.
På presskonferensen i Raseborg ställdes frågan om beväringarna som deltog i övningen vakat under natten. Brigadens stabschef Jörgen Engroos uppgav att alla förare har stränga bestämmelser om vilotid och att bestämmelserna övervakas.
De som varit med om olyckan har erbjudits psykologiskt stöd, som senare ska utvidgas också till de övriga beväringarna.
Tavaila beskriver stämningen på garnisonen som mycket tryckande.
– Naturligtvis påverkar det här den allmänna stämningen, framför allt då de sociala kretsarna är små. Att stötta de omkomnas och skadades anhöriga är i allas tankar.
Inrikes
26.10.2017
Olyckan lämnade sorgliga spår vid plankorsningen
Fyra dog i krocken mellan terränglastbilen och rälsbussen.