|

Finländska barn halkar efter i läsförmåga

I Finland är det främst den socioekonomiska bakgrunden och föräldrarnas aktivitet som avgör läsförmågan. Zoom
Foto: Arkiv

I Finland är det främst den socioekonomiska bakgrunden och föräldrarnas aktivitet som avgör läsförmågan.

Finland har trillat ned från andra till femte plats i en internationell undersökning som mäter läsförmågan bland barn som går i fjärde klass.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Undersökningen visar att skolbarnen i Ryssland och Singapore har den bästa läsförmågan. I Finland är det främst den socioekonomiska bakgrunden och föräldrarnas aktivitet som avgör läsförmågan. Ifall hemmet har en uppmuntrande atmosfär där man värdesätter läsning så förbinder sig barnet också att satsa på läsning av böcker.

Den internationella PIRLS-undersökningen gjordes i 50 olika länder. En motsvarande undersökning gjordes senast 2011.

– De finska skolbarnens resultat har inte förändrats märkbart under de senaste sex åren, men resultaten i andra länder har i stället förbättrats och därför har rankningen av de finska skolelevernas resultat försämrats, säger undersökningens koordinator Kaisa Leino på Jyväskylä universitet.

Enligt undersökningen är det 18 procent av de finska skolbarnen som har en utmärkt läsförmåga. Flickornas läsförmåga är i genomsnitt 22 poäng bättre än hos pojkarna.

Annons
Sammanlagt 4896 elever från 151 skolor deltog i undersökningen.

Kommentarer

Tyck till!

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt ger vi dig möjligheten att kommentera och diskutera den här artikeln. Håll dig till ämnet och håll god ton. Vårda ditt språk och respektera andra skribenter och personer i artikeln. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som vi bedömer som olämpliga.
|

I virtuell miljö kan man tryggt öva farliga situationer – här kan man lära sig släcka bränder

Virtuella applikationer kan användas i allt från hälsoteknologi till utbildning i hur man manövrerar stora lyftkranar, säger lektor Taisto Suominen vid Åbo yrkeshögskola.
Foto: Jean Lindén/SPT

Virtuella applikationer kan användas i allt från hälsoteknologi till utbildning i hur man manövrerar stora lyftkranar, säger lektor Taisto Suominen vid Åbo yrkeshögskola.

Åbo yrkeshögskola inviger ett nytt center för virtuell verklighet och artificiell intelligens. Här kan företag få hjälp att utveckla, utvärdera och använda den nya tekniken.

Vill du läsa hela artikeln?

Obegränsad tillgång till webbnyheter och e-tidningen.

1 månad för 1 €

Mest läst senaste veckan