– Under ett endaste besök kan man till exempel registrera sig hos magistraten, ansöka om skattekort, informera sig om vårt pensionssystem eller lägga in en ansökan om arbetstillstånd, berättar projektchef Elina Nurmi på Helsingfors stad.

Servicepunkten IHH hjälper även de utländska familjerna att hitta dagisplatser och grundkurser i finska, eller att komma underfund med det lokala kulturella utbudet. Syftet med verksamheten är att locka till sig kunnig utländsk arbetskraft och stärka Helsingfors stads attraktionskraft bland utländska experter som är på jakt efter nya trappsteg i karriären.

– Vem kan motsätta sig ett projekt där man använder resurserna effektivare, hittar synergifördelar och förbättrar kundbetjäningen för en spottstyver, frågar Markku Lahtinen på Helsingfors handelskammare.

Projektet verkar mycket riktigt sakna politiskt motstånd i Helsingfors stadsfullmäktige.

– Inte ens sannfinländarna har knorrat om den här satsningen. Den bygger ju på arbetskraftsrelaterad invandring, vilket inte väcker anstöt, säger Elina Nurmi.

Enligt Markku Lahtinen växer Helsingfors stads befolkning med 1,3 procent varje år. Omkring 75 procent av den tillväxten bygger på inflyttning. Lahtinen anser att det vore ansvarslöst att blunda för denna utveckling och försumma den service som erbjuds nyinflyttade utlänningar.

– Handelskammarens medlemmar har signalerat att det saknas kunnig arbetskraft framför allt i hotell- och restaurangbranschen, byggnadsindustrin och hälsovårdssektorn. Och så behöver vi fler ingenjörer och IT-experter, säger Lahtinen.

Servicepunkten IHH är för tillfället inhyst i magistratens utrymmen, vilket innebär att man inte betalar nya hyror för upplägget. Satsningen har inte heller förutsatt nyanställningar då teamets tjänstemän har flyttat till servicepunkten från andra kontor i huvudstadsregionen.

– Vi har hämtat våra förebilder för International House Helsinki från Köpenhamn, Lissabon och Sundbyberg där man har erbjudit motsvarande service en längre tid, säger Elina Nurmi.

Servicepunkten besöktes av 200 personer per dag under den första veckan. Det är framför allt estniska och indiska medborgare som har sökt hjälp.

– Jag tror att vi kommer att få omkring 300 besök per dag då vi har kört i gång marknadsföringen av våra tjänster, säger hon.

Servicepunkten hyser för tillfället skatteförvaltningen, magistraten, FPA, arbets- och näringsbyrån och pensionsskyddscentralen. Projektet har fått finansiering av Europeiska socialfonden och Nylands förbund.