|

H&M-annons retar upp konsumenter

NyhetsbildZoom
Foto: TT/Skärmklipp
Den kritiserade H&M-reklamen med en svart pojke med en tröja med texten "Coolest monkey in the jungle" uppmärksammas nu internationellt. Och för H&M finns det inte utrymme för fler misstag, enligt varumärkesexpertis.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

– Kommer det mer saker som spär på det här så är det inte bra. Då kan det sätta sig att det här inte är ett enstaka misstag som kan förlåtas. Visar det på en trend där kanske chefer eller företrädare för företaget associeras med de här åsikterna är det inte bra, säger Eva Ossiansson, varumärkesdoktor på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

H&M-reklamen där en svart pojke med en tröja med texten "Coolest monkey in the jungle", på svenska "Coolaste apan i djungeln" har stött på bred kritik.

Den amerikanske basketstjärnan LeBron James. 33-åringen, en av idrottsvärldens största profiler med över 30 miljoner följare på sociala medier, skriver på Instagram:

"Som afroamerikaner kommer vi alltid att behöva bryta barriärer, motbevisa folk och arbeta hårdare än andra för att bevisa att vi hör hemma."

Även i internationella medier som exempelvis brittiska The Telegraph och amerikanska CNN och The Washington Post uppmärksammas frågan.

– Hos välskötta varumärken och i stora organisationer ska vem som helst, när man tittar på texterna, kunna se att det här skapar utrymme för inte så bra associationer. Man bör inte komma ut med det här, det rimmar inte med ett modernt samhälle, säger Eva Ossiansson.

H&M har "bett om ursäkt" för reklambilden i ett uttalande.

"Vi har gjort fel och vi har därför tagit bort bilden i samtliga våra kanaler. Vi har dessutom beslutat att dra in tröjan på alla marknader", skriver Anna Eriksson på H&M:s kommunikationsavdelning.

I det sammanhanget poängterar Ossiansson att det nu är viktigt hur H&M agerar på lång sikt och att det inte kommer fler misstag.

– H&M har agerat korrekt som direkt tagit bort reklamen och tagit konsekvenserna av det här för att därmed visa på att det inte blev bra, säger Eva Ossiansson.

Samtidigt finns det i reklamsammanhang en fråga om det finns ett värde i att sticka ut och få uppmärksamhet.

– Det är alltid en balansgång mellan att sticka ut tillräckligt mycket och väcka starka känslor. Men på vilka grunder är den stora frågan, för väcker du de starka känslorna på felaktiga grunder så blir det negativa associationer och då skadar det varumärket mer än vad uppmärksamheten kan leda fram till, säger Ossiansson.

H&M backar på börsen. Ännu en bank har sänkt riktpriset på aktien och bolaget har backat runt 2 procent på Stockholmsbörsen under tisdagen. Men i det sammanhanget ska inte annonsen övertolkas, enligt analytiker.

– Det har varit riktkurs– och rekommendationsförändringar som har mynnat ut i den här svaga utvecklingen för aktien. Det finns ju få som framhärdar att det är ett bra köp just nu, säger Jonas Olavi, allokeringschef på Alfred Berg.

Och annonsen?

– Att de på marginalen gör en klantigt genomförd annonskampanj, det är inte det som gör att aktien tyngs utan det är alla de här investmentbankerna som säger till sina kunder att sälja, säger Jonas Olavi.

Andra kampanjer som slog fel

  • Pepsi drog i april förra året tillbaka en reklamfilm som fick massiv kritik för att försöka slå mynt av den amerikanska medborgarrättsrörelsen och Black lives matter-rörelsen, som kämpar för att stoppa polisvåld mot svarta.
  • H&M konkurrenten Zara marknadsför en tröja som liknar fångdräkterna under förintelsen. Zara reagerade på en massiv kritikstorm med att plocka bort tröjan och be om ursäkt.
  • 2007: Zara hamnar i liknande blåsväder för en väska med hakkors på, som också stoppades efter kritik.

Jag rekommenderar artikeln

Våra huvudnyheter

Nyhetsbild
Lokalt

Kaotisk parkering då folk vallfärdar till Sandö – "Bäst att promenera eller cykla"

VASA När parkeringsplatserna inte räcker till parkerar många solbadare på cykelvägen. Det är inte tillåtet, och de ansvariga för stranden önskar att de som kan cyklar eller promenerar dit.

Nyhetsbild
Lokalt

Den försvunna mannen i Vetil är återfunnen

VETIL Österbottens polisinrättning meddelar att den försvunna mannen i Vetil är återfunnen.

Nyhetsbild
Lokalt

Högtryck för iskallt jobb – glassleverantör i Karleby jublar

KARLEBY/NYKARLEBY I Sias fryslager sliter Miikka Kulla för att få ut glass till landets kiosker och butiker. Han jobbar i minus 21 grader. Precis som glassbolagen njuter även bryggerierna i värmen.

Nyhetsbild
Övriga annonser

Toppstjärnor på den unika musik-, mat och vinfestivalen i Inre hamnen i Vasa nästa vecka 27-28.7

Annons från Vasa Festival Sista veckoslutet i juli brakar det loss på den österbottniska kusten då Vasa återtar sin plats på den nationella festivalkartan i och med Vasa Festival som ordnas i den maritima parkmiljön i Inre hamnen i Vasa.

Mest läst senaste veckan