|

H&M-butiker stänger efter protestvandalisering

NyhetsbildZoom
Blåsvädret kring H&M:s reklam fortsätter. Arkivbild. Foto: Bertil Ericson/TT
Klädjätten H&M stänger tillfälligt sina butiker i Sydafrika efter en våg av våldsamma protester.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Det handlar om den kritiserade reklambilden med en svart pojke som bär en tröja med texten "Coolest monkey in the jungle". Modeföretaget har bett om ursäkt och dragit in annonsen men reaktionerna fortsätter.

På olika håll i Sydafrika, bland annat i Johannesburg, har butiker vandaliserats sedan ett oppositionsparti manat till handling, uppger SVT Nyheter.

– Det radikala partiet EFF ligger bakom protesterna och kräver nu att H&M-butiker ska stänga, säger SVT:s Afrikakorrespondent Johan Ripås.

På grund av vandaliseringen har H&M beslutat att stänga alla butiker i Sydafrika under lördagen.

"Personal och våra kunders säkerhet är det viktigaste för oss och vi har stängt samtliga våra butiker i Sydafrika på grund av de pågående protesterna. Vår personal på plats övervakar situationen noggrant", skriver H&M i ett pressmeddelande.

Annonsen har kritiserats internationellt, bland annat av den amerikanske basketstjärnan LeBron James, en av idrottsvärldens största profiler, med över 30 miljoner följare på sociala medier.

Bland andra som upprörts finns den kanadensiske artisten The Weeknd, eller Abel Tesfayes som han egentligen heter.

"Vaknade i morse och blev chockad och besvärad av den här bilden. Jag känner mig djupt stött och kommer inte att arbeta med H&M mer", skrev han nyligen på Twitter.

Förra våren gjorde The Weeknd gästkollektionen "Spring icons selected by The Weeknd" för H&M som sedan följdes upp med en höstkollektion.

Medier som brittiska The Telegraph och amerikanska CNN och The Washington Post har uppmärksammat annonsen.

Några andra kampanjer som har dragits tillbaka

  • Pepsi drog i april förra året tillbaka en reklamfilm som fick massiv kritik för att försöka slå mynt av den amerikanska medborgarrättsrörelsen och Black lives matter-rörelsen, som kämpar för att stoppa polisvåld mot svarta.
  • H&M-konkurrenten Zara marknadsför en tröja som liknar fångdräkterna under förintelsen. Zara reagerade på en massiv kritikstorm med att plocka bort tröjan och be om ursäkt.
  • 2007: Zara hamnar i liknande blåsväder för en väska med hakkors på, som också stoppades efter kritik.

Jag rekommenderar artikeln
Kommentarer

Regler för kommentarer

Kommentarerna är ett forum för att diskutera artikeln och de tankar som artikeln ger upphov till, samt tillföra ny kunskap i ämnet.

Samtliga kommentarer förhandsmodereras. Modereringen sker med jämna mellanrum, förutom mellan 22.30 och 06.30 då ingen moderering och således ingen publicering av kommentarer sker.

Du får inte skriva kommentarer som bryter mot någon lag som tillämpas i Finland: göra dig skyldig till ärekränkning, sprida kränkande uppgifter om andras privatliv, hetsa mot folkgrupp, bryta mot tystnadsplikt m.m. Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om språk, ras, religion, kön eller sexuell läggning. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg som inte tillför debatten något nytt eller som vi på annat sätt uppfattar som olämpligt.

Alla som kommenterar våra webbartiklar förväntas göra det under sitt eget namn. För att kunna delta i webbdebatten måste du ha ett Facebook-konto. Vi förbehåller oss rätten att helt och hållet blockera sådana kommentarsprofiler som vi bedömer som falska.

Likaså förbehåller vi oss rätten att välja vilka artiklar som kan kommenteras. Kommentarer under webbartiklar kan också bli publicerade i den tryckta tidningen, men besluten om vilka kommentarer som väljs ut till papperstidningen fattas av debattredaktören.

Våra huvudnyheter

Mest läst senaste veckan