Olycksutredningscentralen har gjort framsteg i utredningen av dödsolyckan utanför Emsalö i december. Två besättningsmedlemmar dog när en lotsbåt av typen L-242 kantrade och sjönk i hård sjögång.

I ett pressmeddelande på onsdagen konstaterar Olycksutredningscentralen att det är praktiskt taget omöjligt att ta sig ur lotsbåten om den kantrar. Orsaken är att styrhytten har endast en utgång, som leder till akterdäck. Ifall båten kantrar försvåras evakueringen av vattentrycket som pressar mot utgången.

Enligt Olycksutredningscentralen utgör bristen på en extra utgång en betydande riskfaktor när båten används.

Myndigheten konstaterar också att båten uppfyller Sjöfartsverkets regler. De aktuella reglerna för båtar i professionellt bruk är från 2009. Den förlista båten byggdes 2015.

I ett pressmeddelande meddelar lotsbåtens ägare Finnpilot att alla båtar av typen L-242 samt andra snabbgående lotsbåtar har placerats i vinterförvar.

Finnpilot konstaterar även att problemet med endast en utgång ur styrhytten har noterats även i bolagets egen olycksutredning.

En dylik brist gäller även andra professionella båtar, påpekar Finnpilot.

Finnpilot meddelar att man i samarbete med båtens tillverkare har tänkt ut de tekniska ändringar som måste göras i båtarna för att underlätta evakueringen i extrema situationer. Dessa ändringar kommer att genomföras innan båtarna tas i bruk på våren.

Utredningen av olyckan fortsätter fortfarande. Båtens färdskrivare och svarta låda har skickats till tillverkaren i USA för analys.

Utredningen väntas ta flera månader innan den är klar.