17 varv får fråga om ny färja till Kvarkentrafiken

NyhetsbildZoom
Kvarkenfärjan är beräknad att vara klar 2021. Foto: Midway Alignment
Umeås och Vasas gemensamt ägda bolag Kvarken Link hör sig för om vilka varv som vore intresserade av att bygga en ny färja för Kvarkentrafiken. De 17 varven ska sända in sina intresseanmälningar senast den 2 mars.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Projekthanteringsbolaget Kvarken Link, som ägs gemensamt av Umeå kommun och Vasa stad, har den 18 januari 2018 skickat en informationsförfrågan, en så kallad RFI/Request for Information, till 17 varv runtom i världen.

– Med hjälp av förfrågan ska vi få en mera exakt bild av vilka varv som har kompetens och möjlighet att bygga den färja som är ämnad att byggas för Kvarkentrafiken. Samtidigt får vi en mera exakt bild av prisnivån, säger Bertil Hammarstedt, vd på aktiebolaget Kvarken Link i ett pressmeddelande.

– Denna förfrågan är första steget i en offentlig upphandlingsprocess. Nästa steg blir att sammanställa en kortare lista på de varav om uppfyller kraven på kompetens och tidtabell samt förbereda ett upphandlingsunderlag för offentlig upphandling, säger Hammarstedt.

Svaren på förfrågan skall inlämnas senast den 2 mars.

Kommentarer

Regler för kommentarer

Kommentarerna är ett forum för att diskutera artikeln och de tankar som artikeln ger upphov till, samt tillföra ny kunskap i ämnet.

Samtliga kommentarer förhandsmodereras. Modereringen sker med jämna mellanrum, förutom mellan 22.30 och 06.30 då ingen moderering och således ingen publicering av kommentarer sker.

Du får inte skriva kommentarer som bryter mot någon lag som tillämpas i Finland: göra dig skyldig till ärekränkning, sprida kränkande uppgifter om andras privatliv, hetsa mot folkgrupp, bryta mot tystnadsplikt m.m. Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om språk, ras, religion, kön eller sexuell läggning. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg som inte tillför debatten något nytt eller som vi på annat sätt uppfattar som olämpligt.

Alla som kommenterar våra webbartiklar förväntas göra det under sitt eget namn. För att kunna delta i webbdebatten måste du ha ett Facebook-konto. Vi förbehåller oss rätten att helt och hållet blockera sådana kommentarsprofiler som vi bedömer som falska.

Likaså förbehåller vi oss rätten att välja vilka artiklar som kan kommenteras. Kommentarer under webbartiklar kan också bli publicerade i den tryckta tidningen, men besluten om vilka kommentarer som väljs ut till papperstidningen fattas av debattredaktören.

Våra huvudnyheter

Mest läst senaste veckan