Svenska Spotify har sedan starten 2008 utvecklats till världens största musikströmningstjänst och finns i dagsläget i över 60 länder.

Men det svenska online-undret är inte ensamt på musikhimlen. Bolaget har ett flertal giganter som satsar på liknande tjänster.

Amerikanska teknikjätten Apple är en av dem, vars musiktjänst Apple Music nyligen nådde 38 miljoner betalande prenumeranter. Tjänsten har, enligt företagsledningen, ytterligare åtta miljoner gratisanvändande kunder som för tillfället utnyttjar en tre månader lång prövotid. Det räcker dock inte för att knuffa ner Spotify från tronen, som når upp till närmare det dubbla antalet betalande användare, runt 70 miljoner.

– Det finns inget akut som skulle förändra Spotifys marknadsställning de närmsta sex månaderna vad jag kan se. Sedan vet vi inte hur bolagets börsnotering kommer gå, säger Lars Nylin, chefredaktör på tidningen Musikindustrin.

Den 3 april kommer Spotify, som sedan starten gått med förlust, gå upp på New York-börsen. Enligt börsprospektets aktievärdering från i februari kan direktnoteringen på börsen innebära en bolagsvärdering om upp till 18 miljarder euro.

Pengar som kan vara avgörande om konkurrenterna får för sig att storsatsa.

– Utöver Apple finns förstås Google och Amazon. Bolag som dessa skulle i teorin kunna ändra förutsättningarna radikalt för Spotify om de fick för sig att storsatsa, säger Lars Nylin.

Men börsnoteringen är inte Spotifys enda ess i rockärmen. I slutet av 2017 genomförde bolaget en jätteaffär med den kinesiska internetjätten Tencents musikdivision Tencent Music Entertainment (TME), som består av ett flertal musiktjänster fokuserade på den asiatiska marknaden.

Affären innebar att TME nu äger 7,5 procent av Spotifys aktier, medan Spotify har ett aktieägande om 9 procent i den kinesiska musikdivisionen.

I ett uttalande efter att köpen blivit kända kommenterade den svenska vd:n Daniel Ek att byteshandeln ska "låta båda bolagen dra nytta av musikstreamingens globala tillväxt".

För TME kan korsägandet i Spotify hjälpa de asiatiska musikströmningstjänsterna att konvertera några av de 700 miljoner användarna till betalande kunder, något som de olika plattformarna har relativt få av i dag, enligt analytiker.

För Spotifys del handlar det om att sitta med en bättre hand vid licensförhandlingar med de stora musikbolagen, något Lars Nylin pekar på har varit kostsamt för det svenska musikundret tidigare.

– Det sägs att förr gick över 80 procent av pengarna till musikbolagen. Nu heter det att Spotify lyckats förbättra marginalerna med avtal om 50–60 procent.