Enligt kutymen förut var det vanligt att den som behövde ett lån bokade tid, tog med sig alla behövliga papper och gick och pratade med bankdirektören. Nuförtiden ordnas kreditansökningar när som helst på nätet och ett beslut fås snabbt.

"Kunden kan sköta sina finansierings- och försäkringsärenden problemfritt hos oss. Tack vare detta kan kunden enklare ta kontakt oftare än tidigare och vid behov fråga råd även vid lite mindre ärenden" konstaterar företagsdirektör Lauri Timgren från Santander.

Santander uppfattas som erfaret, professionellt och enkelt att kontakta. Dessa uppgifter kom fram detta år i och med IRO Researchs undersökning.

Hur önskar ni att vi tar kontakt?


Allt fler ser det som självklart att de kan sköta största delen av sina finanser via nättjänsten. Samtidigt antar man att man kan få snabbt svar på sina frågor, t.ex. via e-post eller telefon, hur man själv önskar.

"Våra kunder vill ha personlig service gällande sina ärenden. Då kunden tar kontakt t.ex. via vår nättjänst, kontrollerar vår expert all information som behövs och återkommer snarast möjligt. Svaren och besluten görs alltid gällande ifrågavarande kund och enligt dess helhetssituation", säger Timgren.

Santanders kund kan redan nu lita på att hans finansärenden sköts som en helhet. Då t.ex. bilen är finansierad med Santander kredit, finns bakgrundsinformationen redan sparad vid behov för möjliga försäkringar eller andra krediter. Därför får man snabbt svar på frågor gällande framtida behov.

Kunden har många valmöjligheter


Santander upplever att uppsnabbningen av servicen och ökningen av flexibiliteten har fört finansieringstjänsterna till ett ännu närmare samarbete. Den nutida finansiären betjänar kunden snabbt och använder alla möjliga sätt för att förbättra kundens upplevelse med den digitala utrustningen. Kunden igen kan välja på vilket sätt och tidpunkten för sina ärenden och kan på så sätt skapa konkurrens bland tjänsteutbudet.

Allt färre vill besöka kontoret. Den stora förändringen inom utvecklingen av tjänsterna lovar kunderna ännu mera valmöjligheter i framtiden.

"Att förverkliga kundernas förväntningar är en trevlig utmaning för oss. Vi utvecklar våra tjänster hela tiden enligt responsen vi får och försöker helst vara ett steg före - genom att erbjuda sådana nya alternativ, som inte ens har efterfrågats ännu" säger Timgren.

Läs mera om Santander här.

Zoom