|

Merja Ylä-Anttila ny vd för Yle

NyhetsbildZoom
Merja Ylä-Anttila blir ny vd för Yle. Foto: Lehtikuva/Heikki Saukkomaa
Merja Ylä-Anttila är ny verkställande direktör för Yle. Hon tillträder den 1 september.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Det är nu klart att det blir Merja Ylä-Anttila som efterträder Lauri Kivinen på posten som verkställande direktör för Yle. Kivinen meddelade tidigare i år att han lämnar bolaget för att börja arbeta inom den privata sektorn.

Merja-Ylä Anttila tillträder den 1 september.

Ylä-Anttila kommer närmast från Mediahub Helsinki Ab, ett dotterbolag till Bonnier Broadcasting, där hon fungerat som vd i tre år. Innan dess var hon chefredaktör för MTV:s nyheter sedan 2001. Totalt har hon över trettio års erfarenhet från mediebranschen.


Under de senaste åren har Ylä-Anttila lett flera krävande förnyelse- och förändringsprojekt inom mediebranschen, och i valet av ny vd underströk Yle:s styrelse hennes långa ledarskapserfarenhet och klarsynthet gällande branschen:

– I Merja Ylä-Anttila kombineras erfarenhet, kompetens och ledarskap. Hon känner både branschen och Yle väl. Hon har en klar uppfattning om de utvecklingsbehov som trycket från samhället och teknologin för med sig. Ylä-Anttila är en inspirerande ledare, säger Yle:s styrelseordförande Thomas Wilhelmsson i ett pressmeddelande.

– Styrelsen är övertygad om att Merja Ylä-Anttila har en djup förståelse för vilken roll public service-media och Yle har för samhället. Hon har också utmärkt sig när det gäller att bygga och upprätthålla nätverk i samhället. Vi önskar att Ylä-Anttila med sin erfarenhet från de kommersiella medierna å sin sida kan medverka till att det interna samarbetet i den finländska mediebranschen fördjupas och breddas.


Merja Ylä-Antila själv säger att hon är glad, inspirerad och väldigt motiverad att ta sig an det nya uppdraget:

– Jag har stor erfarenhet av journalistik men också av att leda affärsverksamhet inom media i förändrings- och brytningsskeden. Den erfarenheten tar jag nu med mig till Yle. När media också i Finland befinner sig i hård internationell konkurrens är samarbetet mellan public service och kommersiella medier viktigare än någonsin. Vi behöver välfungerande inhemska medier, som kan erbjuda finländarna ett så gott utbud som möjligt, säger Ylä-Anttila i ett pressmeddelande.

Kommentarer
|

Finrexin slut på apotekshyllorna – "Sorgligt för patienter och företaget"

Nyhetsbild
Finrexin har varit slut i hyllorna i flera veckor. Foto: Milja Ångerman
Varje månad säljs cirka 30 000–40 000 Finrexin-förpackningar. Men sedan januari har produktionen legat på is, och det är fortfarande oklart när den kommer igång igen.
Bästa läsare
För att fortsätta läsa behöver du ha en prenumeration och vara inloggad.
1 månad för 1€
Lokala nyheter när du vill, var du vill.
Ja tack!
Prenumerera

Våra huvudnyheter

Mest läst senaste veckan