73 procent av finländarna anser att Yles kanaler är trovärdiga. På tredje plats, efter tryckta tidningar och Yles tv-kanaler, kommer Yles radiokanaler. De upplevs som trovärdiga av drygt 65 procent. Drygt 40 procent litar på Yles digitala tjänster.

Nästan 40 procent tycker att dagstidningarnas avgiftsbelagda digitala tjänster är trovärdiga, och dagstidningarnas avgiftsfria digitala tjänsterna upplev som trovärdiga av drygt 30 procent.

– Trovärdigheten är mycket starkt förknippad med medier som produceras av professionella journalister. Det är ändå överraskande hur stort övertag de tryckta dagstidningarna och Yles tv-kanaler har i denna starkt digitaliserade nyhetsvärld. Vi har en bit kvar innan samma journalistiska innehåll anses lika trovärdigt och sakkunnigt när man verkar i en digital miljö, säger Sirpa Kirjonen, marknadsförings- och forskningsdirektör på Tidningarnas Förbund.

Bland den yngsta åldersgruppen, 18–24-åringar, förknippar drygt 80 procent ordet trovärdighet med tryckta dagstidningar. Drygt 70 procent upplever Yles tv-kanaler som trovärdiga.

Finländarna förknippar inte Snapchat, Instagram, Twitter, Facebook, YouTube, LinkedIn eller WhatsApp med ordet trovärdig. Även av de yngsta vuxna är det bara 4–13 procent som anser att de sociala medierna utgör trovärdiga medier.

"Vi har en bit kvar innan samma journalistiska innehåll anses lika trovärdigt när man verkar i en digital miljö".
Sirpa Kirjonen
Tidningarnas förbund


Av 18–24-åringarna placerar två tredjedelar, nästan 70 procent, tryckta dagstidningar bland de tre sakkunnigaste nyhetskällorna, på andra plats Yles tv-kanaler, drygt 40 procent, och som trea Yles radiokanaler, knappt 30 procent.

De tre viktigaste nyhetskällorna för unga vuxna är dagstidningarnas digitala tjänster, tryckta dagstidningar och sökmotorn Google. De tre källor som upplevs som nyttigast är tryckta dagstidningar, dagstidningarnas digitala tjänster och Google.

Undersökningen utfördes av IRO Research Oy på uppdrag av Tidningarnas Förbund i mars. I undersökningen tog man fasta på finländarnas åsikter om 22 mediers trovärdighet. Undersökningens urval anpassades för att motsvara den del av Finlands befolkning som är över 18 år i fråga om ålder, kön, typ av boningsort och landskap. 1 000 finländare intervjuades för undersökningen. Data insamlades under perioden 12–19 mars. Undersökningens statistiska felmarginal är högst 3,2 procentenheter i vardera riktningen.