Forskare: Stolta medarbetare mår bättre – då går det också bättre för företaget

Caroline Stenbacka Nordström har bott i Piteå i snart 20 år, men har rötterna i Karperö. Hon pratar dialekt hemma med sin man, som är Piteåbo. Zoom
Foto: Heléne Sjöstrand

Caroline Stenbacka Nordström har bott i Piteå i snart 20 år, men har rötterna i Karperö. Hon pratar dialekt hemma med sin man, som är Piteåbo.

Medarbetare som känner stolthet över sitt jobb trivs bättre. Sådana företag når i sin tur större framgång. Alla organisationer kan bli stolta om de vill, menar forskaren Caroline Stenbacka Nordström, som har rötterna i Karperö.

Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Innan du fortsätter...

Tack vare våra prenumeranter kan vi fortsätta leverera kvalitativa lokalnyheter. Bli prenumerant du också!

1 månad för 1€ Fortsätt till artikeln

När Caroline Stenbacka Nordström svarar i telefon gör hon det på klingande norrbottniska. Men efter bara några sekunder byter hon till Karperödialekt.

– Det är fortfarande mitt hemspråk, trots att jag har bott nitton år i Piteå.

Hennes man Erik, som är Piteåbo, har också lärt sig dialekt.

– Hans mamma kommer från Tornedalen och hans pappa från Västerbotten. Eftersom han inte har någon egentlig dialekt tyckte han att han lika gärna kunde lära sig Karperödialekten, så det talar vi hemma.

Annons
Caroline Stenbacka Nordström har valt en annorlunda yrkeskombination: hon är både doktor i marknadskommunikation från Hanken i Vasa och auktoriserad gestaltterapeut.

– Fast jag gör olika saker följer jag ändå en röd tråd. Allt handlar om mitt intresse för dialog och möten med andra människor: hur man ska förstå sig själv och andra.

På en arbetsplats är det viktigt att kommunikationen fungerar om man vill skapa ett bra arbetsklimat och därmed nå sina mål.

– Det man gör internt är ju också det som når ut till kunderna.

För ett par år sedan sa hon upp sig från jobbet på Luleå tekniska universitet för att skriva. Nyligen gav hon ut boken "Stolthet som strategi" med kollegan Elin Alsiok. De har utvecklat en metod – stolt bemötande – som företagen kan använda sig av för att känna och uttrycka stolthet.

För en organisation som signalerar stolthet når också större framgång, menar författarna. På en sådan arbetsplats vill människor jobba. Medarbetarna trivs och har därför också mer motivation.

– Man vill gärna vara en del av ett vinnande lag. Som kund vill man också köpa tjänster och produkter av någon som är bra på det de gör.

Zoom

Foto: Heléne Sjöstrand



Det märks direkt om en organisation är stolt eller inte, säger Caroline Stenbacka Nordström. Det syns på kroppsspråket hos medarbetarna.

– Stolta personer har en rak hållning, stolta axlar och klar blick. Det ger ett stadigt bemötande och förefaller stabila och trygga. Forskningen visar att stolthetens kroppsliga uttryck är likadant över hela jorden, oavsett kultur.

På samma sätt kan man se om medarbetarna inte är stolta över sin arbetsplats: ryggen är hopsjunken, axlarna är trötta, blicken är nedslagen.

Jobbar man på ett ställe där det inte finns en genuin känsla av stolthet över det man åstadkommer kan det få negativa konsekvenser, säger Caroline Stenbacka Nordström.

– Vår studie visar att det har effekter på kroppen. Man kan bli hängig och nedstämd, vilket kan leda till ohälsa och framför allt otrivsel. Det påverkar också ens prestationer.

Det går att bygga upp en känsla av stolthet om den inte redan finns, säger Caroline Stenbacka Nordström. Den förändringen börjar hos dem som har ansvaret i en organisation.

– Vill man satsa på att förändra en organisation så är det möjligt, men man måste vilja det.

Det lättaste sättet är att börja titta på det som företaget redan har att vara stolt över, säger Caroline Stenbacka Nordström.

– Det är där man ska börja, i stället för att fundera på vad man inte är stolt över. Vad är det vi gör som är av värde för andra? Man kanske har glömt bort vad man faktiskt gör bra. Sedan kan man fundera på vad man skulle kunna tänka sig att utveckla.

Caroline Stenbacka Nordström tycker också att man ska fira att man är stolt genom att visa varandra uppskattning. Tycker man att en kollega har gjort ett bra jobb ska man säga det. Det ökar känslan av stolthet.

– Men det måste komma inifrån.

Hon betonar att man ska fokusera på att bemöta, inte bedöma, varandra. I stället för att fundera på om den andra är bra eller dålig, eller om man själv är det, ska man närma sig den andra helt förutsättningslöst.

– När vi bedömer är det väldigt lätt hänt att det inte blir någon dialog med den andra.

I dag bjuder samhället på stora utmaningar, säger Caroline Stenbacka Nordström. Många människor är utmattade. Med hjälp av boken hoppas hon och medförfattaren Elin Alsiok kunna bidra till en förändring.

– Vi vill skapa friska människor, hållbara organisationer som är lönsamma och i slutändan ett samhälle som kan vara stolt. Och vi är inte orealistiska eller naiva önskedrömmare. Vi har jobbat med de här frågorna länge.

Caroline Stenbacka Nordström

  • Fyller 55 år i maj.
  • Född och uppvuxen i Karperö i Korsholm. Bosatt i Piteå i Norrbotten sedan 19 år tillbaka.
  • Gift med Erik Nordström, universitetslektor vid Musikhögskolan i Piteå, och har två vuxna bonusbarn och barnbarn.
  • Ekonomie doktor från Svenska handelshögskolan i Vasa. Har en bakgrund inom global marknadsföring och som universitetslektor vid Hanken och Luleå tekniska universitet. Verksam som forskare och gestaltterapeut med inriktning på organisationers förändringsprocesser.
  • Besöker ofta Österbotten, där mamma och två bröder finns.
  • Aktuell med boken "Stolthet som strategi", som hon skrivit tillsammans med Elin Alsiok.

Kommentarer

Tyck till!

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt ger vi dig möjligheten att kommentera och diskutera den här artikeln. Håll dig till ämnet och håll god ton. Vårda ditt språk och respektera andra skribenter och personer i artikeln. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som vi bedömer som olämpliga.

Mest läst senaste veckan