Efter alla avdrag för räntor, skatter, nedskrivningar och amorteringar blir Rovios operativa rörelsevinst under det första kvartalet 9,6 miljoner euro, vilket är en avsevärd förbättring i jämförelse med första kvartalet i fjol.

Angry Birds-filmen sålde bra under årets första tre månader, men det ekonomiska resultatet försvagades på grund av valutakursförändringar. Enligt bolagets pressmeddelande hjälpte den förra Angry Birds-filmen Rovios återförsäljare att sälja 150 miljoner licensprodukter i fjol. Målsättningen är att försäljningen hålls på samma nivå i år. Nästa Angry Birds-film ska enligt Rovio visas i biograferna i september 2019.

Rovio Group räknar med att håva in sammanlagt 260-300 miljoner euro i år, vilket är i linje med fjolårets omsättning på 297 miljoner euro.

– Vi kommer att investera omkring 10-15 miljoner euro i dotterbolaget Hatch Entertainment Oy i år för att vidareutveckla den molnbaserade strömningen av våra dataspeltjänster, säger Rovios vd Kati Levoranta i bolagets pressmeddelande.