|

Fyra båtvarv tävlar om att bygga Kvarkenfärjan

NyhetsbildZoom
Så här ska den nya Kvarkenfärjan se ut. Foto: Kudos
Fyra båtvarv är med i slutkampen om att få bygga den nya färjan som ska gå mellan Vasa och Umeå. Tre av varven finns i Europa och ett i Asien.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

De fyra varven får nu lämna in bindande anbud på en ny färja. Det är ett mycket omfattande arbete som ligger bakom beslutet, säger Tomas Häyry, stadsdirektör i Vasa och ordförande för Kvarken Links styrelse, i ett pressmeddelande.

– Det känns utomordentligt tillfredsställande att vi trots det omfattande analysarbetet av intresseanmälningarna kunnat genomföra ett designarbete för den nya färjan samtidigt som vi håller tidsplanen för projektet.

Zoom

Så här ska nya Wasaline färjan se ut Foto: Kudos



Peter Ståhlberg, vd för Wasaline, säger att det känns bra att kunna presentera en design av ett fartyg som är specialanpassat för trafiken i Kvarken.

– Vi kan efter leverans garantera en fortsatt trafik med ett miljövänligt fartyg som jag hoppas blir ett ”showcase” för vårt energikluster. Våra passagerar- och fraktvolymer bevisar att vi behöver tilläggskapacitet för tillväxt i regionen. Nu gäller det för alla leverantörer att bjuda ut den nyaste tekniken till varven som ska offerera fartyget och faktiskt bevisa viljan att få ett fartyg med de senaste innovationerna.

Zoom

Nya färjans inredning. Foto: Kudos



De fyra inbjudna varven informerades i Vasa den 10 och 11 juli. Anbuden ska lämnas in senast den 31 augusti.

Utvärdering, förtydliganden och förhandlingar med varv och finansiärer sker i september 2018. Det är tänkt att kontrakten ska tecknas före årsskiftet.

Den nya färjan ska levereras den 30 april 2021.

Den finska regeringen har utlovat ett stöd på 25 miljoner euro och Europeiska investeringsbanken ställer sig positiv till att sökt lån beviljas när kontraktet med ett varv har undertecknats.

– Såväl alliansregeringen som den nuvarande regeringen i Sverige är däremot kallsinniga. Trots de norrländska företagens uttalade behov, universitetets och regionens samverkan när det gäller utbildningen av finska studenter och sjukvårdssamarbete och trots stöd från bland annat Mittnordenkommittén visar den svenska regeringen inget intresse, säger Bertil Hammarstedt, vd för Kvarken Link.

Zoom

Nya färjans inredning. Foto: Kudos

Visa fler
Kommentarer
|

Nu är byggandet av nya Kvarkenfärjan i gång: "En historisk händelse"

Nyhetsbild
Startskottet för Kvarkenfärjan symboliseras av svetsflammorna från den maskin som på måndagen började arbeta med stålet. I bakgrunden Tomas Häyry och Hans Lindberg. Foto: Marcus Lillkvist
Vid lunchtid på måndagen tryckte Vasas stadsdirektör Tomas Häyry och hans kollega från Umeå, Hans Lindberg, igång maskinen på varvet i Raumo.

Mest läst senaste veckan