Häkkänen har sedan tidigare tagit initiativet till beredningen av en lag som ska se över de räntor som uppbärs för snabbkrediter. Nu vill han därtill uppdatera bestämmelserna för den reklam som omger försäljningen av konsumtionskrediter.

– Det är viktigt att konsumtionskrediter marknadsförs på ett förnuftigt och transparent sätt och att konsumenten får tydlig information om utlåningen. Jag har påbörjat en utredning som tar ställning till hur man kan skärpa bestämmelserna för marknadsföringen av konsumtionskrediter, säger minister Häkkänen i ett pressmeddelande.

Syftet med bägge reformer är att förebygga privatpersoners skuldsättning och komma åt aggressiv marknadsföring av krediter. Häkkänen berättade om utredningen på rätthjälpsverksamhetens 20-årsjubileumsfest i Helsingfors på måndagen.

Utredningen ska göras denna höst i samarbete med centrala myndigheter och intressegrupper, uppger Justitieministeriet.