|

RECENSION: Ann-Helen Attianese skriver om flyktingen ibland oss

Ann-Helen Attianeses nya diktsamling har en italienska titeln "Come noi".. Zoom
Foto: Arkiv/Linus Lindholm

Ann-Helen Attianeses nya diktsamling har en italienska titeln "Come noi"..

”Come noi” – Ann-Helen Attianeses nya verk – väcker frågor om vad poesin förmår göra som den dokumentära prosan inte kan. Hennes poesi är varm och empatisk och formar sig till ett estetiskt uttryck även när de hemskaste upplevelser berörs.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Ann-Helen Attianeses nya diktsamling – den sjunde vid sidan av prosa och annat litterärt arbete – heter ”Come noi”. Det är italienska och betyder ”som vi”. Temat är brännande aktuellt. Det gäller flyktingproblematiken i Europa och dikterna utgör en solidaritetsförklaring med de utsatta.

På ett utpräglat lyriskt idiom, utan skiljetecken och med korta versgrupper på högst tre rader berättas en historia. Det blir en impressionistisk och stiliserad berättelse, i sin sorglighet tyvärr alltför bekant från verkligheten. Om vi hittills främst mött den i nyhetsrapporteringen så börjar den nu också synas här och där i den finlandssvenska poesin. Engagemanget är välkommet.

Diktsamlingar ”handlar” inte alltid om något, ofta gör de inte det. Men den här samlingen handlar alltså om migranters flykt och avklippta band till allt viktigt, om långa tröttande vandringar och färder över gränser ”i bussar, bakluckor, tåg”. Om språk som måste överges, döden som nöts in, taggtråden som småningom viras runt hjärtat.

Dikterna handlar om ankomsten till italienska turistparadis, till Mezzogiornios ”soldränkta stränder”, om människors vilja att ta emot, om bröd som bakas tills mjölet tar slut och mjukisdjur som tvättas för barnen.

Men också om kusten som lutar sig bakåt ”som om den skydde vatten, dig”, om fingeravtryck, registrering, kvoter, siffror och alla ”satans byråkrater / som bara lyder order”. Om människor som skränar i kapp om utvisning och skriver på plakat hur fräckt det är att tränga sig på.

"I det slutet finns både skuld över den gestaltade utgången och vädjan om att det inte kan sluta så här. "

I samlingens sista dikt
tonar en framtid ut, ”fortsätter // sorlet från fristaden tystnar // ni står på ett däck / vi vet att det lutar”.

I det slutet finns både skuld över den gestaltade utgången och vädjan om att det inte kan sluta så här. Över huvud taget är känslorna starkt närvarande i dessa dikter som växlar mellan identifikation med de nödställda och maktlöshet och vrede hos hjälparen.

Zoom

"Come noi" Foto: Omslag


Att skriva poesi
om detta missförhållande i världen framstår som en viktig akt av medmänsklighet men det är också förknippat med en produktiv frustration och nykter realism:

”ropar och svär / öser på när inget finns att säga / slår min yxa i granit // blir poesins nödvändiga rökpaus / en hostning i universum // byråkrater förblir det de är / insjöars rädsla för ändring / storskogars ständiga skoskav // på ett nattduksbord / står en lysande jordglob kvar // enkel att släcka”

”'Come noir' väcker frågor om vad poesin förmår göra som den dokumentära prosan inte kan."

”Come noi” väcker frågor om vad poesin förmår göra som den dokumentära prosan inte kan. I Attianeses fall ligger styrkan i närheten till känslorna och till den existentiella dimensionen av den politiska frågan. Hennes poesi är varm och empatisk och formar sig till ett estetiskt uttryck även när de hemskaste upplevelser berörs. Hennes metod är inte att försöka aktivera läsaren genom språkliga provokationer eller brutala beskrivningar.

Men indignationen finns där. Som när hon turnerar ansatsen till resignation inför sakernas tillstånd så att den biter sig själv i svansen:

”det är som det är / inte som det borde vara”

Ur den negeringen borde även all politik bli till.

Kommentarer

Tyck till!

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt ger vi dig möjligheten att kommentera och diskutera den här artikeln. Håll dig till ämnet och håll god ton. Vårda ditt språk och respektera andra skribenter och personer i artikeln. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som vi bedömer som olämpliga.

Mest läst senaste veckan