|

Fartygskrock drabbade Norges gasexport – fem oljefält påverkades

NyhetsbildZoom
Den norska fregatten Helge Ingstad kördes upp på land med hjälp av bogserbåtar efter krocken med ett tankfartyg vid Bergen. Nu arbetar den norska marinen med att säkra fregatten, som har slagsida och riskerar att glida ut i havet och sjunka. Foto: Marit Hommedal/NTB/TT
Fartygskrocken vid en oljehamn utanför Bergen stoppade delvis Norges produktion av olja och naturgas. Förutom oljehamnen stängdes fem oljefält och en processanläggning för naturgas. Men de kunde öppnas igen på torsdagseftermiddagen.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Den norska fregatten Helge Ingstad, med 137 personer ombord, råkade värst ut av fartygen och tog in vatten genom ett hål i skrovet. Alla ombord, utom tio personer, evakuerades tidigt till ett annat fartyg.

Åtta personer fick lindriga skador i olyckan, som inträffade vid fyratiden natten till torsdagen.

Helge Ingstad kolliderade med tankfartyget Sola, som assisterades av en bogserbåt, uppger norska statens haverikommission.

På morgonen kunde Helge Ingstad köras upp på land med hjälp av bogserbåtar. Men där fick fregatten efter hand allt mer slagsida, och befaras sjunka.

– Vi försöker stabilisera fartyget och se till att det inte ska glida av, säger konteramiral Nils Andreas Stensønes, chef för den norska marinen, enligt nyhetsbyrån NTB.

Tankbåten Sola har 625 000 fat råolja ombord, men uppges inte ha något läckage. Fartyget är registrerat på Malta.

Kollisionen ägde rum vid Stureterminalen, som bland annat är en utskeppningshamn för norsk råolja.

Terminalen stängdes på morgonen, som följd av olyckan. All personal som inte har beredskapsuppgifter evakuerades.

Detta ledde i sin tur till att produktionen på fem oljefält stoppades under förmiddagen. Olja från fälten levereras normalt i rörledningar till Stureterminalen.

En processanläggning för naturgas, Kollsnes, stängdes också. Nästan en tredjedel av Norges gasexport till Europa går normalt via Kollsnes.

En marin expert gör bedömningen att Helge Ingstad, som levererades till norska flottan 2009, var orsak till kollisionen.

– Lastbåten kom ut från land på styrbords sida. Det är ingen tvekan om att fregatten hade väjningsplikt, säger Jacob Børresen, tidigare högt uppsatt marinofficer, till Bergens Tidende enligt NTB.

Olyckan utreds både av polisen och av haverikommissionen.

Kommentarer
|

Expert: IS har både ideologi och kunskap kvar

Nyhetsbild
Bara för att territoriet är förlorat innebär det inte att IS gett upp helt. Arkivbild. Foto: AP/TT
IS territorium i Syrien må vara förlorat, men både ideologi och stridserfarenheter finns kvar. Nu kan IS omgruppera sig, och gå in i sovande celler för att återuppstå på nytt i andra former, enligt Mellanösternexperten.
Bästa läsare
För att fortsätta läsa behöver du ha en prenumeration och vara inloggad.
1 månad för 1€
Lokala nyheter när du vill, var du vill.
Ja tack!

Våra huvudnyheter

Mest läst senaste veckan