|

Barbiedocka i nyformat drog upp försäljningen

NyhetsbildZoom
Förra året blev Barbiedockan tillgänglig i 11 hudfärger, 22 hårfärger, 24 frisyrer och 23 ögonfärger. Arkivbild. Foto: Mark Lennihan/AP/TT
Samtidigt som leksaksbranschen i USA tampas med vikande siffror ökade försäljningen av Barbiedockor förra året. Tillverkaren Mattel förklarar det med dockans förnyelse.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

När Mattel i torsdags presenterade sin kvartalsrapport visade den på en överraskande vinst, vilket fick aktien att klättra över 19 procent i efterhandeln. Anledningen uppges vara den moderniserade Barbiedockan.

Försäljningen av dockan var den högsta på fem år, enligt Mattel, som lyfter fram att de lyckats göra om den traditionellt blonda figuren och presenterat den i olika hudfärger och i plagg som hijab och rymddräkt.

– Barbie har haft varje karriär som en flicka kan drömma om, och särskilt i nuvarande klimat där kvinnlig frigörelse är mycket viktigt, vilket verkligen lyfter Barbie i detaljhandeln, säger Jackie Breyer, redaktör för tidningen Toy Book.

Dockhuset Barbie Dreamhouse, som kostar 200 dollar i USA, tog plats på tio i topp-listan över mest sålda leksaker i landet förra året, enligt undersökningsföretaget NPD.

Bruttoförsäljningen steg med 12 procent för Barbie och 9 procent för Hot Wheels under det fjärde kvartalet, vilket var över analytikernas förväntningar. Framför allt gick försäljningen bra i julhandeln. Men totalt sett för hela företaget var det en nedgång i försäljning i Nordamerika.

För att försöka slå mynt av Barbieframgången har Mattel ingått ett samarbete med Warner Bros för att producera en icke animerad Barbiefilm.

Samtidigt har leksakstillverkare problem efter den plötsliga konkursen av världens största leksaksförsäljare, Toys R Us, förra året. Hasbro går inte lika bra som Mattel och när kvartalsrapporten presenterades under fredagen mötte den inte analytikernas förväntningar.

Kommentarer
|

Norsk sprithandlare förvirrad av Jägermeister

Nyhetsbild
Jägermeister i en taxfreebutik på flygplatsen i Oslo. Arkivbild. Foto: Vegard Wivestad Grøtt/NTB Scanpix/TT
Är spritdrycken Jägermeister en bitter, eller är det en likör? Det är något som fått de ansvariga vid Norges svar på Systembolaget – Vinmonopolet – att klia sig i huvudet på senare tid, skriver Aftenposten. Efter hela 40 år ska nu flaskan flyttas från hyllan med bittra spritsorter, men frågan är vart.

Mest läst senaste veckan