På tre dagar har spelet lockat 10 miljoner spelare, ett besked som drog upp aktien med 16 procent i fredagshandeln. Analytiker är imponerade, och tror att en anledning är att populära influerare som "Ninja" spelat spelet på strömningssajten Twitch.

– Det är ett imponerande antal och en fantastisk start på en ny kärnegendom för EA, något som företaget behöver efter ett antal snedsteg med sina ickesportserier, säger Andrew Uerkwitz vid Oppenheimer & Co.

Wedbush Securities analytiker Michael Pachter tror att spelet kan innebära inkomster på motsvarande närmare en miljard kronor nästa år.

– Det bygger på tumregeln att ett gratisspel typiskt genererar omkring tio dollar per år per användare som spelar varje månad, säger han.

En skärmbild från

"Apex legends" är liksom poplära "Fortnite" ett battle royale-spel, som går ut på att vara den sista överlevande på en karta, i "Apex" fall spelar man i ett lag med två andra.

I stället för att ta betalt för spelet så kan spelare spendera pengar i spelet via så kallade mikrotransaktioner, för att bland annat förändra utseendet på sina spelfigurer.