|

Gambit går in som delägare i Webaula

NyhetsbildZoom
Ossi Nyqvist, Tim Wallin och Èmile Pukander stärker samarbetet mellan Gambit och Webaula. Foto: Björn Stenbacka
Vasaföretagen Gambit och Webaula stärker samarbetet. Ett led i det utökade samarbetet är att Gambit förvärvar 20 procent av Webaula.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Digitala tjänster och lösningar efterfrågas i allt större utsträckning. Vasaföretagen Gambit och Webaula har båda hittat sin egen nisch, men det finns också områden där de två kan samarbeta. Efter diskussioner och förhandlingar om hur samarbetet kunde se ut har de två bestämt sig. Gambit går in som delägare, med en andel på 20 procent, i Webaula. 

– Vi kom fram till att ska vi inleda ett samarbete gör vi det ordentligt. Det ledde till att vi bestämde oss för att gå in som delägare i Webaula. I fortsättningen kan vi fokusera allt starkare på vårt kärnkunnande, det vill säga mobila applikationer och skräddarsydda speciallösningar för webben, medan Webaula står för mera standardiserade webbsidor och webbshoppar, säger Gambits vd Tim Wallin.

"Vi kom fram till att ska vi inleda ett samarbete gör vi det ordentligt. Det ledde till att vi bestämde oss för att gå in som delägare i Webaula"

Tim Wallin

 

Gambit är en av de stora aktörerna när det gäller mobila applikationer, eller appar, i Österbotten. Webaula har i sin tur ett gott rykte som utvecklare av webbsidor. Båda företagen har ungefär lika många år på nacken, Gambit grundades 2011 och Webaula 2012. 

– Vi valde Wordpress som vårt verktyg för utveckling av webbsidor och nu har vi även tagit in Google som ett viktigt verktyg. Webaula är en certifierad Google partner. Gambit och Webaula har stor nytta av att samarbeta. Vi kompletterar varandra på ett bra sätt, säger Webaulas vd Ossi Nyqvist. 

Gambit har redan gjort en kraftig tillväxtresa, och den fortsätter. Företaget har öppnat ett försäljningskontor i Varkaus – just det, i Varkaus – och en etablering i Mariehamn är under planering. 

– Vi har fått frågan varför Varkaus, men det är en intressant marknad. Där finns en stark pappersindustri men samtidigt är det en marknad som inte verkar intressera våra konkurrenter. Det finns utrymme på marknaden och det utrymmet ska vi fylla. Mariehamn är också intressant, säger Tim Wallin. 

Webaula ägs av Ossi Nyqvist, Marko Mäkelä, Èmile Pukander och Gambit. Företaget sysselsätter fem personer och omsätter cirka 400 000 euro. I och med samarbetet med Gambit kastar Webaula in en ny tillväxtväxel. 

– Vårt mål är att växa och det har vi nu goda förutsättningar till. Planen är att stärka teamet med grafiskt kunnande och även tekniskt, säger Nyqvist.

Tim Wallin säger att Webaulas tillväxtkurva var en orsak till att Gambit valde att gå in som ägare. 

– Det är ett tillväxtföretag och det intresserar oss. Vi är även medgrundare till tillväxtföretaget Wera Agency, säger Wallin.  

Webbsidor utvecklas och det som kunderna vill ha är data och analyser, helt enkelt en vetskap om hur de digitala satsningarna fungerar. 

– Tidigare gjorde många företag en webbsida utan att egentligen veta om den nådde kunder och om det fanns besökare. Nu vill kunderna veta exakt vilka målgrupper som besöker sidan, om kampanjer når kunderna och hur den data som genereras kan användas och utnyttjas. Det har blivit enklare att göra webbsidor, men samtidigt krävs mera kunnande för att hantera den digitala marknadsföringen och analyserna, berättar Nyqvist. 

Èmile Pukander säger att kunderna ställer allt högre krav. 

– Kunderna vill testa mera och förstå vad som fungerar och vad som kanske inte fungerar. De som vågar och vill testa och även ifrågasätta resultaten är ofta de som lyckas bra. Med dagens verktyg finns det massor med data, men utmaningen är att förstå datan och tolka den rätt. Det är lätt att tolka datan för ensidigt, säger Pukander.

Kommentarer

Mest läst senaste veckan