|

Nu har pråmen Sealog äntligen sjösatts – ”Vi tror på vårt koncept”

NyhetsbildZoom
Pråmen är formad för att kunna åka relativt snabbt. Foto: Felix Rantschukoff
Frank Nyman och Andreas Rosenberg har satt all ledig tid sedan förra hösten på en 16 meter lång pråm. Den 17 maj var det dags för sjösättning och målet är att Sealog & Building ska bli Nymans och Rosenbergs heltidsarbete.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

– Det här blir nog bra. Det ska bli intressant att börja på, säger Rosenberg.

Tanken var till en början att de skulle införskaffa en mindre pråm. De hade siktat in sig på en tillverkare i Björneborg som specialiserat sig på jordbyggnad. Men sedan dök den 16 meter långa pråmen upp. Nyman och Rosenberg åkte och inspekterade den. 

– Vi tänkte att det är bättre att satsa ordentligt när man en gång gör det, säger Nyman.

Frank Nyman har arbetat inom byggnadsbranschen tidigare. Foto: Felix Rantschukoff




Nyman, som jobbar sedan tidigare inom byggnadsbranschen, vet att livet som företagare kan vara utmanande. Därför vände han och Rosenberg sig till Vasaregionens utveckling, Vasek. 

– Så föddes Sealog & Building, säger Nyman.

Det Nyman och Rosenberg vill sälja är ett helhetskoncept. Nyman har sedan barnsben rört sig mycket till sjöss och har således fått höra att det är flera som har svårigheter med att bygga flera saker på en holme på en gång.

Lyftarmen kan flyttas för att ge rum för en traktor. Foto: Felix Rantschukoff



– Många vill bygga både en bastu och kanske en brygga på samma gång, säger Nyman.

För att kunna erbjuda en nyckeln i handen-lösning har Nyman och Rosenberg en lyftarm på pråmen. Totalt kan pråmen bär 25 ton och tack vare den simpla konstruktionen kan den navigera på grunda vatten så länge den ryms på bredden. Den gamla hytten har de rivit bort och i stället byggt en ny. I april och maj målades den.  

– All ledig tid vi har haft har gått till att fixa pråmen. Armen går att flytta på den så att man får rum med exempelvis en traktor på den, säger Nyman. 

– I princip så kommer man fram där en båt kommer fram, säger Rosenberg.


Rosenberg och Nyman har arbetat med pråmen på sin fritid. Foto: Felix Rantschukoff



Pråmen kan röra sig relativt snabbt på vattnet och jämfört med att transportera material och verktyg med en båt kan kostnaderna vara mindre.

– Det är många som åker fram och tillbaka med en båt. Om man exempelvis ska transportera stora mängder sand så går det mycket tid och kraft till det. Då är det bättre att ta mycket på en gång, man sparar in på bränsle då också, säger Nyman.

Tanken är att Sealog & Building också ska börja med muddringsverksamhet, säger Rosenberg. Såväl Rosenberg som Nyman tror på deras koncept. Det finns ett ständigt behov av muddringsaktörer i regionen eftersom både landhöjningen och igenslamning skapar nya arbeten. 

– Med oss ska man inte behöva involvera tio olika entreprenörer. Vi försöker att göra det så lätt som möjligt för de som behöver, säger Nyman.

Artikeln publicerades i Kommunbladet den 15 maj. Kommunbladet är en tidning som delas ut till alla hushåll i Vörå kommun och som utges av HSS Media.

Kommentarer
|

Rejpelt är en hotad idyll på landet

Nyhetsbild
Piritta Pitkämäki Ihatsu och Jenny Julin med familj stortrivs i Rejpelt. De ser gärna att skolan får fortsätta med sin verksamhet och att fler vill flytta till byn. Foto: Mathilda Kull
Rejpeltborna beskriver sin by som en idyll som är idealisk för barnfamiljer. Men lågstadieskolan hotas av stängning. Nu hoppas man att byns hjärta ska kunna räddas och att fler vill flytta ut på landet.

Mest läst senaste veckan