Inför släppet av Aviciis postuma album "Tim" placerades särskilda lyssningskuber ut i storstäder som Sydney, Tokyo, Stockholm, New York, Berlin, Oslo och São Paolo. Där kunde fansen höra de nya låtarna någon vecka innan de släpptes offentligt, som en hyllning till den svenske världsstjärnans förmåga att föra samman människor över hela världen.
Nu är skivan släppt, lite mer än ett år efter Berglings död, och kritikerna tar sig an den knepiga uppgiften att recensera det postuma albumet.
Medelbetyg
I Sverige får skivan nästan uteslutande medelbetyget tre av fem eller sex. Expressens recensent skriver att skivan är ett känslosamt farväl som domineras av Aviciis osvikliga hitkänsla, men också att det är ett album som väcker många frågor:
"Avicii står med som producent på samtliga spår, men är det så här det hade låtit om han tagit dem ända in i mål? Är samtliga sångare som medverkar hans förstahandsval? Hade ”Tim” rymt just de här tolv spåren om han fortsatt skriva musik efter resan till Oman i april 2018?".
Andas Tim Bergling
Aftonbladet anser att "Tim" är "en sammanhållen och välgjord epilog", men ställer också frågan om vart Avicii var på väg rent kreativt. Göteborgs-Posten konstaterar att musiken andas Avicii, men att skivan ändå andas personen Tim Bergling:
"Superstjärnan Avicii finns inte mer, vem han nu egentligen var, men Tim Berglings musik finns kvar".
Dagens Nyheter kallar skivan ett poppigt vykort från mörkret och slår fast att den på ytan låter som radiovänlig danspop, men att Avicii under ytan i själva verket "testar gränserna för hur mycket ångest och depression som får plats i detta format".
Kultur
6.6.2019
Respektfulla medelbetyg för Aviciis "Tim"
Ett hoppfullt farväl som väcker många frågor. Tim "Avicii" Berglings postuma album "Tim" är släppt, och kritikerna är respektfullt positiva.