|

Nu har Andreys batteriföretag fått investeringsmiljon – Ehrnrooths och VTT satsar

Alexander Strömberg och Andrey Shigaev med en av företagets batterier. Investeringarna som man nu får gör att företaget kan gå vidare med sina planer. Zoom
Foto: Mikael Nybacka

Alexander Strömberg och Andrey Shigaev med en av företagets batterier. Investeringarna som man nu får gör att företaget kan gå vidare med sina planer.

Uppstartsföretaget Geyser Batteries har fått nästan en miljon i kapital och siktar på batteriproduktion i Vasa nästa år. Vd Andrey Shigaev är nöjd.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Innan du fortsätter...

Tack vare våra prenumeranter kan vi fortsätta leverera kvalitativa lokalnyheter. Bli prenumerant du också!

1 månad för 1€ Fortsätt till artikeln

En investeringsrunda har nyligen avslutats och Andrey Shigaev, affärsmannen bakom Geyser Batteries, kan nu berätta hur det går för hans satsning. 

Första gången vi skrev om företaget, hösten 2018, var under en period då Gigavasa-området intill flygplatsen var i fokus. Redan då spekulerades det kring Geysers möjlighet att bygga upp en massiv fabrik där.

Så kan det fortfarande gå. Men Geyser Batteries är inte där än.

– Vi växer lite i taget. Men målmedvetet, säger Andrey Shigaev.

Hösten 2018 var Geyser Batteries i princip en enmansfirma med Andrey och företagets patenterade batteriteknik som bygger på superkapacitator-teknik.
Annons

Nu har företaget vuxit. Man har fem anställda i Finland, varav tre i Vasa. Ett av nyförvärven är Alexander Strömberg, företagets PR- och marknadschef. Under året har även forsknings- och utvecklingsgruppen på arton personer (stationerade i Ryssland) integrerats i Geyser Batteries.

Geyser batteries. Alexander Strömberg.
Foto: Mikael Nybacka

Geyser batteries. Alexander Strömberg.


Den stora nyheten som Shigaev nu kan släppa är namnet på de nya investerarna.

"Det är mycket glädjande att en av Finlands äldsta industrisläkter, Ehrnrooths, tror på oss."

Andrey Shigaev

 
Det handlar dels om VTT-ägda
Voima Ventures som köpt in sig, dels om industrisläkten Ehrnrooth som tidigare även haft starkt inflytande på industribolag som Wärtsilä, Kone och Fiskars.

– Vi är mycket glada över att ha fått dessa investerare ombord. Voima Ventures satsar ju särskilt i innovativa teknikföretag. Det är också mycket glädjande att en av Finlands äldsta industrisläkter tror på oss, säger Andrey Shigaev som påpekar att det inte enbart handlar om pengar:

– Med nya investerare får vi in ny kunskap och industriell erfarenhet.

Höstens investeringsrunda, som även innefattar kapital från Butterfly Ventures, innebär ett tillskott på 950 000 euro.

Geyser batteries har inga produktionsanläggningar i Vasa ännu. Kontoret där Alexander Strömberg och Andrey Shigaev jobbar finns på Fabriikki vid Vasa universitets campus.
Foto: Mikael Nybacka

Geyser batteries har inga produktionsanläggningar i Vasa ännu. Kontoret där Alexander Strömberg och Andrey Shigaev jobbar finns på Fabriikki vid Vasa universitets campus.


Man når alltså inte upp till det mål på fyra miljoner euro som Shigaev nämnt. Men det räcker – åtminstone för stunden:

– Nu kan vi gå vidare och bygga upp en prototyp av den automatiserade hopsättningslinjen för själva batterierna. Den kommer att vara färdig nästa vår, och den blir kärnan i vår produktionslinje.

Var bygger ni den?

– Troligen här i Vasa. Vår plan är att hyra in oss i någon existerande industrihall, och vi kan konstatera att utbudet är gott, säger Andrey Shigaev.

Samtidigt som planerna förverkligas krävs mer kapital:

– Vi kommer att ordna fler investeringsrundor nästa år.

Samtidigt fortsätter förhandlingarna med Geyser Batteries kunder. De finns framför allt inom två sektorer.

– Det handlar om batterier för olika uppgifter ombord på tunga maskiner och för framdrift av fordon.

"Det handlar om batterier för uppgifter ombord på tunga maskiner och dels för framdrift av fordon."

Andrey Shigaev

 
Geyser batteries. Andrey Shigaev.
Foto: Mikael Nybacka

Geyser batteries. Andrey Shigaev.


Litiumjonbatterierna väntas på sikt ersätta förbränningsmotorer i personbilar. Shigaevs batterier är annorlunda. De kan ge mer momentan kraft och tål i- och urladdning bättre, men har i gengäld inte samma höga energitäthet och låga vikt.

– Fokus är ändå detsamma, att ersätta förbränningsmotorer med elkraft. I vissa fall går man helt över till eldrift, i andra fall använder man hybridlösningar som är vanligare i tunga maskiner.

En av de stora utmaningarna blir nu att hitta rätt folk.

– På vetenskapssidan blir det en utmaning, vi har inte långa anor med batteriforskning i Finland. Men det kan lösas med distansarbete.

"Geyser Batteries blir en tillverkare av gigaskala inom fem till sju år. Chanserna är stora att vi då är etablerade i just Vasaområdet."

Andrey Shigaev

 
Gigavasa-området kan bli intressant för Geyser Batteries, men först om flera år. Bakom området står bland andra Tomas Häyry, Ulla Mäki-Lohiluoma och Rurik Ahlberg (bilden).
Foto: Mikael Nybacka

Gigavasa-området kan bli intressant för Geyser Batteries, men först om flera år. Bakom området står bland andra Tomas Häyry, Ulla Mäki-Lohiluoma och Rurik Ahlberg (bilden).


År 2021 ska produktionen till kunder vara helt igång, och på sikt väntar ytterligare kliv.

– Vår målsättning är fortfarande att bygga batterier i gigaskala. Potentialen är massiv för vår produkt, och ju större vi växer desto mer kan vi pressa ner kostnaderna. 

När blir Geyser en batteritillverkare av gigaskala?

– Inom fem till sju år. Chanserna är stora att vi då är etablerade i just Vasaområdet. Men det är mycket som spelar in.

Kontakta skribenten
Ange gärna ditt namn och telefonnummer för redaktionens kännedom.
Kommentarer

Tyck till!

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt ger vi dig möjligheten att kommentera och diskutera den här artikeln. Håll dig till ämnet och håll god ton. Vårda ditt språk och respektera andra skribenter och personer i artikeln. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som vi bedömer som olämpliga.

Mest läst senaste veckan