– Det är bra att ringa till kristelefontjänsten för mentalvård ifall du är oroad av coronavirussituationen och upplever ångest på grund av undantagstillståndet, säger Jaana Kurki, ledande handledare på Centret för mental- och beroendevård Horisonten. 


Kurki berättar att kristelefonen är ett sätt för Horisonten att sänka tröskeln för kommuninvånare att ta kontakt. Det är nödvändigt speciellt i coronatider då människor dessutom rekommenderas att distansera sig socialt.

Hon påminner om att de finns till för kommuninvånarna.

– Undantagstillståndet påverkar mångas liv och kan orsaka ångest. Vi tyckte att det här är en tid då vi behöver förändra vårt arbete och se till att det är låg tröskel att ta kontakt med oss. 

Man kan ringa kristelefonen om vad som helst, inte bara i coronarelaterade frågor. Via telefonen kan man också få hjälp vidare om det behövs. 


Fackpersonal inom social- och hälsovårdssektorn ansvarar för tjänsten och diskussionerna är anonyma. På samma telefonnummer sköts även tidsbokningarna för klienterna på Centret för mental- och beroendevård Horisonten.

I kristjänsten ges inga råd för vård av coronaviruset eller råd i anslutning till misstanke om coronavirus. I dessa ärenden ska man ringa den egna hälsostationen. Under övriga tider betjänar det riksomfattande jourhjälpsnumret 116 117.

Hit kan du höra av dig

  • Vasa stad öppnar en kristelefontjänst för mentalvård 1.4
  • Kristelefontjänsten för mentalvård på nummer 06 325 2800 är öppen vardagar kl. 9-15 och betjänar Vasabor i alla åldrar.
  • Mer information om de tjänster Vasa stad erbjuder inom mental- och beroendevården fås från webbadresserna:www.vaasa.fi/sv/horisonten och www.vaasa.fi/sv/klaara.