En växande skara skivbolag och artister har utlovat att delta i vad som kallas för "Black out tuesday", bland annat Columbia Records, vars vd Ron Perry skriver "Vi känner solidaritet med alla svarta mot all form av rasism, trångsynthet och våld. Nu mer än någonsin måste vi använda våra röster för att tala ut och konfrontera orättvisorna som finns överallt."
Storbolagen Universal Music Group, Warner Music och Sony Music, konsertarrangören Live Nation och hörlurstillverkaren Beats by Dre är några av de övriga aktörerna i branschen som deltar i manifestationen.
Under hashtagen #BlackoutTuesday har tusentals människor nu under tisdagen överöst sociala medier med bilder som är helt mörka, däribland flera stora idrottsprofiler så som tennisstjärnskottet Coco Gauff, basketstjärnorna LeBron James och Stephen Curry samt Manchester United-spelaren Marcus Rashford.
Den som deltar uppmanas att inte tagga sitt inlägg med #blacklivesmatter, eftersom det kan göra att inlägg med viktig information om BLM-rörelsen drunknar i flödet.
Protesterna har varit massiva i USA sedan den 46-årige afroamerikanen George Floyd dödades i samband med ett polisgripande den 25 maj, där en polis kvävde honom med ett knä mot halsen.
Utrikes
2.6.2020
Protesten – därför mörkläggs sociala medier i dag
I dag, den 2 juni, stannar musikindustrin i USA upp under en dag i protest mot rasism och polisvåld mot svarta i landet.