Ny forskning visar att kvaliteten på inomhusluften i skolan kan förklara bara en liten del av skolelevernas symtom, skriver Institutet för hälsa och välfärd i ett pressmeddelande.
I studien utredde man vilka faktorer som påverkar symtomen hos skolelever i Helsingfors.
– När man granskar vilka symtom som förekommer bland dem som använder olika byggnader i Finland ger skillnaderna numera ytterst lite information om inomhusluftens kvalitet, säger Juha Pekkanen, professor vid Institutet för hälsa och välfärd och Helsingfors universitet, i pressmeddelandet.
Därför säger Pekkanen att resultat från enkäter om symtom ska tolkas mycket försiktigt. En bedömning av kvaliteten på inomhusluften borde i stället bygga på undersökningar och utredningar om byggnaderna.
– Det är intressant att faktorerna bakom symtomen var så likartade oavsett om man frågade om alla slags symtom eller om symtom som förvärras i skolan, säger Pekkanen.
Institutet för hälsa och välfärd betonar ändå vikten av bra inomhusluft och framhåller att dålig sådan ska åtgärdas.
I studien analyserades symtom hos barn i årskurs 1–6 utifrån deras egen och föräldrarnas rapportering. Symtom hos barn i årskurs 7–9 analyserades också utifrån deras egen rapportering.
Undersökningen gjordes av Institutet för hälsa och välfärd och Helsingfors universitet. Totalt samlades det in uppgifter om 135 skolbyggnader i Helsingfors av nästan 16 000 deltagare.
Inrikes
30.10.2020
Undersökning: Inomhusluft kan inte bedömas utifrån symtom
Kvaliteten på inomhusluften utreds bäst genom att undersöka byggnaden, inte genom att utreda om de som vistas där har symtom. Det framkommer i en färsk undersökning gjord av Institutet för hälsa och välfärd och Helsingfors universitet.