Alucar har två tuffare år bakom sig. Skogsindustrin i Finland hade det tufft redan innan pandemin på grund av strejker som satte käppar i hjulen för hela branschen. Vintern 2020 var dessutom dålig och det var svårt för timmerbilarna att hämta ut virke ur skogen.

– Vi jobbar i en smal nisch. Då det händer något på marknaden känns det omedelbart, säger Anssi Alasaari, vd.

Men i år har företaget skruvat upp sin budget och sina ekonomiska mål. I fjol gjorde företaget påbyggnationer till 100 timmerbilar byggda i Maxmo. I år siktar de på 150 färdig byggda bilar och skicka lika många ramppaket utomlands.

Alucar är uppdelat i olika avdelning. Här en bild från svetsavdelningen.


Alucar har kommit långt sedan företaget startade i Maxmo 1984. Bror Glasberg började jobba där samma år.

– I början var det ovanligt att vi skickade beställningar utomlands. Nu går det på rutin, säger Glasberg. 

Alucar sysselsätter 55 personer.  Affärsidén är att erbjuda skräddarsydda påbyggnationer till åkerier över hela världen. I klarspråk påbygger de lastbilar till timmerbilar, antingen på plats i Maxmo eller förbereder rampaket utomlands där timmberbilen byggs färdig hos återförsäljare eller lastbilstillverkaren i form av paketlösningar.

Anssi Alasaari säger att kommunikationen och samarbetet blivit bättre sedan Alucar utbildat gruppledare.


– För oss är kunden alltid i fokus. Genom att kommunicera och lyssna på kundens önskemål hittar vi också de optimala lösningarna.

En aktiv kommunikation med beställaren gör att företaget utvecklas. Alucar kan få in nya idéer och förbättra produktionen. 

Möter man en timmerbil på våra finska vägar är sannolikheten stor att den delvis är byggd i Maxmo. Alucar är nämligen marknadsledare i Finland. Deras produkter är populära eftersom de har låg vikt och konstruktion är hållbar. Timmer transporteras per vikt och därför är det viktigt att bilen väger så lite som möjligt. Hemligheten bakom den låga vikten stavas aluminium.

– Aluminium väger mindre än stål. Materialet är också enkelt att underhålla. Man behöver inte svetsa utan kan använda bultar. En stor skillnad mellan stål och aluminium är att aluminium blir tåligare när det är kallt, säger Alasaari.

Företaget är betydligt större än vad man kan tro då man åker förbi. Alucar sysselsätter 55 personer.


Vi tar en titt inne i fabriken. Den är betydligt större än vad man kan tro då man åker förbi. Elias Granholm håller på att montera timmerbankar på en lastbil. Han är 17 år och kommer från Maxmo skärgård. 

– Jag trivs bra här.

Elias Granholm började sommarjobba på företaget i fjol och fortsatte på läroavtal. Alasaari säger att en del av det som företaget gör kräver specialkompetens som inte lärs ut på yrkesutbildningarna i Österbotten. För att hitta kunnig personal har Alucar satsat på att emot studerande. 

Anssi Alasaari är vd för Alucar. Han säger att företaget skruvat upp förväntningarna inför det här året. Målet är 150 påbyggnationer.


Roland Engström har ansvar för Elias Granholms utbildning. 

– Jag tror läroavtal är ett bra sätt att engagera ungdomar som är intresserade av yrkeslivet, men som kanske inte vill tillbringa tid i skolan, säger Engström. 

Samtidigt som Alucars personal gått utbildning för att kunna ta emot studerande på läroavtal har de också utbildat personal i ledarskap. Det har effektiverat hela arbetsprocessen. 

Bror Glasberg är en av dem som jobbat längst på Alucar. Han har inte haft någon orsak att byta jobb. Han trivs bra.


– Saker fungerar mycket bättre då folk tar eget ansvar i stället för att någon från kontoret ska komma och säga vad de ska göra, säger Alasaari. 

Christian Stenberg, som jobbat på företaget i tjugo år, är gruppledare på svetsavdelningen och måleriet. 

Vilka förändringar har du sett sedan ni införde gruppledare?

– Jag tycker att kommunikationen och samarbetet mellan avdelningarna blivit bättre. 

Vi vandrar vidare i hallen. Marie Backman har byggt ett bås där hon fotograferar reservdelar till webbshoppen som ska lanseras inom kort. Backman beskriver sig själv som Alucars allt i allo. Hon är varumottagare, har ansvar för frakt utomlands och fotograferar. 

– Jag fotograferar på min fritid så det är roligt att få göra det här också, säger Backman.

Marie Backman beskriver sig som Alucars allt i allo. Förutom att boka frakt utomlands och ta emot varor fotograferar hon produkter till Alucars webbshop som öppnas snart.


Den här artikeln publicerades i Kommunbladets februarinummer.