|

Wasa Teater vill roa, oroa och beröra

Anna Simberg ska jobba som teaterdramaturg på deltid. Till vänster Åsa Salvesen. 
Foto: Arash Matin

Anna Simberg ska jobba som teaterdramaturg på deltid. Till vänster Åsa Salvesen. 

Från vänster teaterchefen Åsa Salvesen, teaterdramaturgen Anna Simberg, skådespelaren Markus Lytts, regissören Agneta Lindroos och administrativa chefen Marit Berndtson. 
Foto: Arash Matin

Från vänster teaterchefen Åsa Salvesen, teaterdramaturgen Anna Simberg, skådespelaren Markus Lytts, regissören Agneta Lindroos och administrativa chefen Marit Berndtson. 

Ny chef, nya medarbetare och nya tyngdpunkter i repertoaren. Så ser nästa spelår ut på Wasa Teater.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Vi ska roa, oroa och beröra, kanske också provocera, säger blivande chefen Åsa Salvesen om Wasa Teaters uppgift. Salvesen börjar den 1 augusti, men under vinterns lopp har hon valt pjäser för spelåret 2015–2016. – Det är ett stort arbete att visionera en repertoar. Det är mycket att ta hänsyn till: vad som rör sig i samhället, vilka idéer och tankar som finns i huset, vad man själv tycker är intressant, säger hon. Resultatet blir en mix av nyskrivet och klassiker, internationellt mate­rial och berättelser förankrade i r­egionen. Teman för det kommande spelåret är annorlundaskap, godhet och mod. Salvesen har engagerat att par nya medarbetare: teaterdramaturgen Anna Simberg, som nu jobbar första gången på Wasa Teater, och regissören Agneta Lindroos, som regisserat och skådespelat här också tidigare. Lindroos kommer bland annat att regissera dagispjäsen ”Vit” som inleder höstsäsongen. Föreställningen handlar om två figurer som bor i en värld som är alldeles vit. Plötsligt en dag börjar där dyka upp färger – något som ställer deras välstrukturerade tillvaro på ända. – Det är en enkel historia som tar upp viktiga ämnen som öppenhet, empati och allas lika värde, säger Lindroos som lovar att uppsättningen blir ett visuellt äventyr för de minsta. ”Den besynnerliga händelsen med hunden om natten” bygger på en roman av Mark Haddon. Pjäsen är en tankeväckande berättelse om en ung människas annorlunda, men resursstarka inre. Huvudpersonen är en 15-årig kille som kan världens alla länder och huvudstäder utantill, är ett mattesnille, hatar beröring och alltid talar sanning. En natt hittar han grannens hund dödad i trädgården. Det rullar i gång en händelsekedja som innehåller såväl dråpliga situationer och familjehemligheter som thrilleraktiga element. – En vacker berättelse om stora frågor mitt i vår vardag, sammanfattar Åsa Salvesen. I november är det dags för urpremiären av Erik Norbergs dramatisering av Lars Sunds senaste roman. ”Tre systrar och en berättelse” – titeln avviker alltså lite från romanen­s ”Tre systrar och en berättare” – skildrar några kvinnoöden i en liten hamnstad i efterkrigstidens Österbotten. Teaterns värld är synnerligen närvarande i pjäsen. I den första akten får vi följa det lokala amatörteatersällskapet som ska sätta upp Tje­chovs pjäs ”Tre systrar” när något tragiskt inträffar som gör att pre­miären aldrig blir av. I den andra akten träffas kvinnorna efter tretton år för att samtala om händelsen som påverkat deras liv på olika sätt. Höstsäsongen avslutas med Markus Lytts julkonsert som han enligt beprövad modell gör tillsammans vänner. I år bjuder han in bland andra musikal­artisten Sarah Nedergård och sångaren och programledaren Thomas Lundin. Våren inleds med Mattias Anderssons, ”Acts of Goodness”. Pjäsen innehåller både längre och kortare sanna berättelser om godhet från dagen­s Europa. Vårens familjepjäs handlar om världens starkaste flicka, Pippi Långstrump. – Jag vill presentera en föreställning som är både lekfull och rolig, men som också visar Pippis sårbara sidor, säger regissören Agneta Lindroos. Gästspel blir det också under spelåret, till exempel ”Om att se” med Ozonteatern. Föreställningen berättar om konstnären Helene Schjerf­beck. Wasa Teaters nya dramaturg Anna Simberg har tidigare arbetat bland annat på Svenska Teatern och varit verksamhetsledare för Labbet som jobbar för ny svenskspråkig dramatik i Finland. I Vasa har hon börjat sitt uppdrag med att översätta ett par av höstens pjäser till svenska. Nyskriven dramatik är något Simberg sysslat mycket med. – Speciellt har jag hjälpt fram regio­nala författare, säger hon.

Kommentarer

Tyck till!

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt ger vi dig möjligheten att kommentera och diskutera den här artikeln. Håll dig till ämnet och håll god ton. Vårda ditt språk och respektera andra skribenter och personer i artikeln. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som vi bedömer som olämpliga.

Mest läst senaste veckan